|

اولین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس برگزار شد؛

تغییر موافقان و مخالفان؛ ۴۱ روز پس از پاستورنشینی

نمایندگان اهل سنت مجلس، انتقاد خود از نبود زنان و پیروان دیگر ادیان و مذاهب در کابینه را بیان کردند

تغییر موافقان و مخالفان؛ ۴۱ روز پس از پاستورنشینی

 

 

مجلسی آرام

«شما فرزند مجلسید»؛ این جمله‌ای است که محمدباقر قالیباف در قامت رئیس مجلس برای استقبال از مسعود پزشکیان و معاون اولش، محمدرضا عارف به کار برد. این جمله احتمالا نمایانگر شیوه نگاه پارلمان و نمایندگانش به کابینه دولت چهاردهم است. کابینه‌ای که البته صدای حامیان دولت در روزهای انتخابات را در آورده و در عوض، مخالفانش را تا حدودی جذب کرده است. احتمالا همین موضوع هم سبب شد تا جلسه امروز بدون حواشی خاصی برگزار شود و چه در نوبت «بررسی خط مشی کابینه و برنامه‌های دولت» و چه در نوبت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ارتباطات حاشیه خاصی ایجاد نشود. آرامشی که احتمالا در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی هم به چشم خواهد خورد.

 

«دولت بی برنامه»؛ طعنه پایداری به پزشکیان

نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس اما تقریبا از همان ابتدای صبح تلاش کردند مسعود پزشکیان و حامیانش را با طعنه‌ها و انتقادات خود مواجه کنند، انتقاداتی که این بار بیشتر رنگ و بوی آیین نامه داخلی مجلس را داشت. مهدی کوچک زاده و علیرضا سلیمی، دو نماینده‌ای بودند که در تذکر آیین نامه‌ای خود، جلسه ۴ ساعته صبح مجلس را بیهوده خواندند و تاکید کردند که «وقتی دولت برنامه‌ای ارائه نداده، برگزاری جلسه بررسی خط مشی کابینه و بیان نظرات موافقان و مخالفان، بیهوده است.» قالیباف البته در واکنش به این تذکرات آیین نامه‌ای متوالی، تاکید کرد که نمایندگان با تذکرات بی ارتباط خود، موجب اتلاف وقت پارلمان را فراهم نیاورند.

 

«آبرویمان را بردید»

آنچه در جلسه اول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بیشتر به چشم آمد، تغییر جایگاه موافقان و مخالفان مسعود پزشکیان بود. مخالفان انتخاباتی او، از کابینه‌ استقبال می‌کردند و موافقان دیروزش، در قامت منتقدانش قد علم کردند. محمد قسیم عثمانی نماینده اهل سنت مجلس از مصادیق این مهم به شمار می‌رود. او که حضورش در کنار پزشکیان در جلب رای اهل سنت به سود او در انتخابات موثر بود، با اتکا به عدم حضور اهل سنت و پیروان دیگر ادیان و مذاهب در کابینه و البته زنان، به انتقاد از پزشکیان پرداخت. عثمانی در مخالفت خود با کابینه پیشنهادی، کابینه پزشکیان را «امیدوارسازی اهل سنت و سپس دلسرد کردن آنان» توصیف کرد و خطاب به او گفت: «آبروی ما را مثل توپ، از این طرف به آن طرف شوت کردید. »

 

«دل ما می‌شکنند»

عثمانی اظهاراتش در مخالفت با کابینه را با چند بیت شعر که خودش سروده بود، پایان داد. او در بخشی از شعر خود خطاب به پزشکیان گفت: «من به قرآن و حدیث حیدرت باور داشتم، هیچ در بازار ایشان، یاعلی هم یار نیست.» این شعر که البته با واکنش انتقادی نمایندگان اصولگرای مجلس همراه شد، چندی بعد، واکنش پزشکیان را هم به همراه داشت. او در جریان اظهارات خود در صحن علنی، بدون نام بردن از عثمانی، با خواندن شعری از ناهید یوسفی، گفت: «هرکس به طریقی دل ما می‌شکند، دوست جدا، بیگانه جدا می‌شکند.» پس از این کش و قوس‌ها، برخی اعضای هیات دولت از جمله رضا صالحی امیری، چندباری با عبدالکریم حسین‌زاده، دیگر نماینده اهل سنت مجلس رایزنی کردند تا به نوعی در صدد دلجویی از این نمایندگان و البته جامعه اهل سنت برآیند.

 

تقسیم کار پزشکیان و انقلابیون

یکی از نکات قابل توجه در جلسه علنی امروز مجلس، تقسیم کار میان پزشکیان و برخی نمایندگان اصولگرا و انقلابی مجلس دوازدهم از جمله علیرضا سلیمی و محسن روح الامینی بود. پزشکیان قانونا حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه برای صحبت در پارلمان فرصت داشت. او حدود یک ساعت از این فرصت را استفاده کرد و مابقی را در اختیار نمایندگان عمدتا اصولگرا و انقلابی مجلس گذاشت تا به دفاع از کابینه پیشنهادی او بپردازند. جالب آنکه این نمایندگان در اظهاراتشان، از طعنه زنی به قسیم عثمانی و دیگر منتقدان کابینه پزشکیان، ابایی نداشتند و گفته‌های آنان را با «سهم خواهی» یکسان دانستند.

 

وزیر بدون مخالف

اولین وزیری که امروز صلاحیتش مورد بررسی قرار گرفت، علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود. او در زمره اصولگرایان انقلابی به شمار می‌رود اما وابستگی‌هایی هم به محمدباقر قالیباف دارد. معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با برخی انتقادات از سوی اعضای انجمن صنفی معلمان همراه شد ولی با این حال، هیچ یک از ۲۹۰ نماینده مجلس، برای مخالفت با او ثبت نام نکردند و هرچه بود، ثبت نام موافقان کاظمی بود.

 

مخالفان و موافقان هم فکر

ستار هاشمی، دومین وزیری بود که صلاحیتش در مجلس بررسی شد.وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته‌بود نظر کمیسیون صنایع و معادن را جلب کند اما خروجی نشست‌های او با کمیسیون فرهنگی چندان مثبت نبود و اکثریت نمایندگان این کمیسیون به او رای منفی دادند. اما مخالفت و موافقت با هاشمی چندان جناحی و جریانی به نظر نمی‌رسید و همان قدر که حمید رسایی در مخالفت با هاشمی کم نگذاشت، مجتبی ذوالنوری در حمایت از او. فیلترینگ از جمله اصلی‌ترین موضوعاتی بود که حمید رسایی به عنوان مخالف تصدی هاشمی بر این وزارتخانه به آن اشاره و از سیاست «شترمرغی» در این حوزه انتقاد کرد.  مجتبی ذوالنوری اما در مقام موافق وزیر پیشنهادی چنان سخنرانی کرد که وقتی از پشت تریبون مجلس پایین آمد، محمدرضا عارف برای تشکر پیش پای او بلند شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها