|

العالم فی 60 ثانیة

از روزهای گرم عراق تا بهبود وضعیت گردشگری سوریه

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،النهار، خبرگزاری رسمی عراق ، الحره، البیان و الفرات نیوز.

از روزهای گرم عراق  تا بهبود وضعیت گردشگری سوریه
خبرنگار: ذلفا معیل

 

الفرات نیوز 

روزهای گرم عراق 

12 شهر عراق در صدر گرم‌ترین شهرهای جهانی قرار گرفتند. شهرهای عراق و در راس آن بصره، گرمای بین 48 الی 50 درجه سانتیگراد را ثبت کردند.

موج گرمای کنونی در عراق امروز به پایان می‌رسد و فردا کمی از دمای هوا کاسته می‌شود. سازمان هواشناسی عراق پیش‌بینی کرد که طی 4 روز آتی هوا گرم باشد و احتمال افزایش گرد و غبار نیز وجود دارد.

 

الحره: 

رشد مبادلات تجاری اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس

مرکز صلح توافقنامه ابراهیم، بر اساس داده‌های «سازمان مرکزی آمار اسرائیل» از رشد میزان مبادلات تجاری میان اسرائیل و کشورهای عربی در نیمه اول سال جاری خبر داد.

مرکز مذکور اعلام کرد بر اساس داده‌ها، میزان مبادلات تجاری میان اسرائیل و امارات در ماه ژوئن سال جاری، با افزایش 5 درصدی در مقایسه با ژوئن سال گذشته، به 271.9 میلیون دلار و در نیمه نخست سال جاری با رشد 7 درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، به 1.66 میلیارد دلار رسیده است.

میزان مبادلات تجاری اسرائیل و بحرین در ماه ژوئن با افزایش 740 درصدی در مقایسه با ژوئن 2023، به 16.8 میلیون دلار و در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، با افزایش 879 درصدی به 70.5 میلیون دلار رسیده است.

 

خبرگزاری رسمی عراق: 

جابه‌جایی قریب به 80 هزار زائر و مسافر در فرودگاه نجف در 12 روز

مدیریت فرودگاه بین‌المللی نجف اشراف با ارائه آمار جدید پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه از افزایش چشمگیر پروازها در ایام اربعین امام حسین (علیه‌السلام) خبرداد.

عباس البیضانی، مدیر فرودگاه بین المللی نجف اشرف اعلام کرد: تعداد پروازهای از مبدأ فرودگاه نجف و مقصدهای مختلف در بازه زمانی اول تا دوازدهم صفر سال 1446 هجری قمری همزمان با استقبال از زائران اربعین امام حسین (علیه السلام) بالغ بر 604 پرواز با بیش از 79 هزار و 952 مسافر از نقاط مختلف جهان بوده است.

 

النهار: 

بهبود وضعیت گردشگری سوریه 

بهبود نسبتی وضعیت گردشگری در سوریه، طی سال‌های گذشته به ویژه پس از رکود ناشی از یک دهه کامل جنگ، قابل توجه بوده است اما بهبود تقریبا به صورت کامل به گردشگران کشورهای عضو شورای همکاری، عراق و لبنان، مگر در موارد نادر، محدود شده است.

 سفر شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری در چارچوب مفهومی تاریخی براساس ارتباط قبیله‌ای میان این کشورها با سوریه از یک طرف و تفاهمات ساسی و بازگشایی مرزها پس از سال‌ها قطع ارتباط، از سویی دیگر، انجام می‌شود.

این مساله در رابطه با شهروندان عراقی و بیش از آنها در رابطه با لبنانی‌ها صدق می‌کند، لبنانی‌هایی که بی‌انصافی است اگر بگوییم سفر آنها در زمان جنگ به سوریه قطع شده بود اما بسیار اندک شد تا اینکه مجددا رشد کرد و شهروندان لبنانی خیابان‌های دمشق، حمص و دیگر شهرها را پر کردند.

 

البیان: 

 مرکز نجوم امارات یک سیارک را کشف کرد

 مرکز بین المللی نجوم در ابوظبی اعلام کرد که یکی از کارکنانش توانسته یک سیارک واقع در کمربند سیارکی در منظومه شمسی را کشف کند.

مهندس خلفان بن سلطان النعیمی، رئیس مرکز بین المللی نجوم در ابوظبی، گفت که این کشف از طریق تجزیه و تحلیل تصاویر نجومی ارائه شده توسط برنامه ای با حمایت آژانس فضایی آمریکا "ناسا" و با مشارکت نهادهای نجومی بین المللی انجام شده است. 

وی افزود: مهندس محمد شوکت عوده، مدیر مرکز بین‌المللی نجوم، توانست در هنگام تجزیه و تحلیل تصاویر گرفته شده توسط یکی از تلسکوپ‌های رصدخانه هالیکالا، به ویژه تلسکوپ پان استارز 2، یکی از این سیارک‌ها را کشف کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها