|

مجلس به تمامی وزرای دولت وفاق در تعاملی دوطرفه و بعد از نطق توفانی پزشکیان رأی اعتماد داد

اجماع ملی

آمد؛ نطقی توفانی کرد، رکورد ۲۳ساله را شکست و با همه وزرایش راهی پاستور شد. آخرین روز بررسی صلاحیت وزرا؛ با سخنرانی قاطع و محکم رئیس‌جمهور همراه شد که تمام‌قد پشت گزینه‌هایش حتی آنهایی که خود اذعان داشت ایدئالش نبودند، ایستاد تا آخرین روز مرداد به روزی ماندگار در تاریخ رأی اعتماد به وزرا تبدیل شود و با ۱۸ مرد و تک‌وزیر زن دولتش را آغاز کند.

 اجماع ملی
وحیده کریمی دبیر گروه سیاست روزنامه شرق

 آمد؛ نطقی توفانی کرد، رکورد ۲۳ساله را شکست و با همه وزرایش راهی پاستور شد. آخرین روز بررسی صلاحیت وزرا؛ با سخنرانی قاطع و محکم رئیس‌جمهور همراه شد که تمام‌قد پشت گزینه‌هایش حتی آنهایی که خود اذعان داشت ایدئالش نبودند، ایستاد تا آخرین روز مرداد به روزی ماندگار در تاریخ رأی اعتماد به وزرا تبدیل شود و با ۱۸ مرد و تک‌وزیر زن دولتش را آغاز کند. مسعود پزشکیان؛ با ادبیات مخصوص به خود با نمایندگانی صحبت کرد که می‌دانست در میانشان پیروان جریانی تندرو قرار دارند که برای تضعیف دولتش از هیچ تلاشی فروگذار نبودند و برای ناکامی‌اش هر آنچه در توان داشتند به کار بسته‌اند. در این شرایط او با همان زبان صادقانه‌اش گفت: «به چیزی که معتقد نیستم نمی‌توانم بر زبان بیاورم؛ همین کاغذهایی که می‌دهند از رو بخوانم را هم نمی‌توانم بخوانم» در ادامه با همان لحن ساده اما دلچسب و واقعی اعتراف کرد که در ذهنش، ایدئال‌های دیگری برای وزرا داشته اما وقتی دیده توافق نیست کوتاه آمده؛ پس تأکید‌ کرد: «برای وحدت کوتاه می‌آیم؛ کوتاه آمدم برای اینکه تفاهم مهم‌تر از ایدئال است».

بنابراین انتظار برای کوتاه‌آمدن مجلس برای رأی اعتماد به همه‌ وزرا در برابر تعامل و توافق دوطرفه بین دولت و ‌مجلس نتیجه داد. تعاملی دو‌طرفه که خار چشم رادیکال‌ها شد و آنها را به گوشه رینگ برد. پایداری‌ها که حتی دست به دامن توزیع شب‌نامه شده بودند و با جلسات متعدد خصوصی، تذکرهای مکرر خارج از دستور صحن و... در تلاش برای انداختن حداقل چهار وزیر بودند، دیروز به چشم خود دیدند که دیگر آن اقلیت پرسروصدا که به‌دنبال خالص‌سازی و دستیابی به دولت و ‌مجلس توأمان بود، نیستند و اکنون زمین سیاست‌ورزی به سمت عقلانیت و اعتدال برای رسیدن به وفاق ملی تغییر کرده است.

 هرچند رادیکال‌‌های مجلس در توییت‌‌های مختلف بر نطق غرای پزشکیان تاختند و قبل از شمارش آرا اعتراف کردند به این نطق بازی را باخته‌اند؛ پس آن را به نقد نشستند؛ مالک شریعتی نوشت «هزینه‌کردن رئیس‌جمهور محترم از رهبر انقلاب برای رأی‌گرفتن از مجلس، خطای بزرگی بود»؛ رسایی هم ناامیدانه با همین دست‌فرمان جلو رفت و در نهایت برای کابینه جدید آرزوی موفقیت داشت. در این بین ثبت تصویر یار جوان و پرمدعای پایداری‌ها که این روزها در حمله به وزرا از جمله عراقچی چهره‌ای نامحبوب نه فقط در میان افکار عمومی که حتی در جمع اصولگرایان از خود ساخته بود، توسط دوربین عکاسان ثبت شد که نشان می‌داد ثابتی پرسروصدا، مغموم و ناامید، کیف به دست، سر و شانه‌‌های پایین از سنگینی شکستی که دیروز متحمل شده، مجلس را ترک می‌کرد. اما در طرف اکثریت در کنار مردم؛ حس پیروزی کابینه پیام موفقیت برای همه بود و ابطحی مدیریت قالیباف را فاخر و قوی توصیف کرد و حسین مرعشی هم همراهی مجلس را به گامی بزرگ تعبیر کرد. عبدالله گنجی چهره فعال رسانه‌ای اصولگراها هم نوشت «پزشکیان فراجناحی وارد شد و مجلس فراجناحی رأی داد. همسویی و وفاق دوطرفه شد. برخی توییتری‌ها هم سنگ روی یخ شدند». این‌گونه بود که همه از همراهی با هم ‌راضی بودند. رئیس مجلس هم‌ بعد از اعلام نتیجه رأی‌گیری در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از همراهی مجلس با دولت وفاق ملی نوشت: «نمایندگان محترم مجلس در راستای همکاری با دولت محترم، گام دوم وفاق را برداشتند و به تمام اعضای کابینه پیشنهادی دکتر پزشکیان رأی اعتماد دادند. ان‌شاءالله مجلس در مسیر حل مشکلات کشور و محقق‌کردن احکام برنامه هفتم پیشرفت، در کنار دولت خواهد بود. موفقیت دولت موفقیت همه ماست». محسن رضایی هم از این تعامل استقبال کرد و در شبکه ایکس نوشت: «گام دوم وفاق و اجماع ملی برداشته شد. مجلس‌ شورای اسلامی به همه وزرای آقای دکتر پزشکیان رأی اعتماد داد. امروز یک صدای واحدی از ایران برای بسیج همه توانایی‌‌های ملی برای پیشرفت و بهبود زندگی مردم و ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان ایران بلند شده است».  بسیاری از چهره‌های سیاسی جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب رأی اعتماد کامل به کابینه را به فال نیک گرفتند و حتی ذوالنور ‌در مصاحبه‌ای گفت به همه کابینه رأی مثبت داده که نشان از عبور عقلا از تندروی‌‌های سابق بود. رئیس‌جمهور هم در اولین پستی که منتشر کرد در کنار تصویری از خود و رؤسای قوای مقننه و قضائیه؛ «وفاق برای ایران» را هشتگ کرد.  او همچنین در اولین فرصتی که به دست آورد در پیامی خطاب با رئیس مجلس شورای اسلامی «استقبال بسیار خوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزرای پیشنهادی، بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی و ارائه نقطه نظرات و دغدغه‌های ارزشمند نمایندگان موافق و مخالف درباره هریک از وزرا در صحن علنی مجلس و در نهایت رأی اعتماد بالا به وزرای پیشنهادی را شایسته قدردانی دانست و تأکید کرد:‌ «این سطح از همدلی و همکاری مجلس را پشتوانه ارزشمندی برای ادامه راه دولت در اجرای برنامه‌ها و وعده‌های داده‌شده در این شرایط خطیر می‌دانم». بنابراین دیروز وفاق ملی به معنای واقعی پلی شد میان قوای سه‌گانه و مردم. ۱۹ وزیر بعد از ۲۳ سال هم‌زمان راهی پاستور شدند و بعد از دولت اول اصلاحات شاهد همدلی بودیم که گفتمان انصاف و عدالت را برای دولت وفاق ملی رقم زده است.

02

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها