|

دور دنیا در یک دقیقه

حمایت ترامپ از ماریجوانا در فلوریدا

«دونالد ترامپ» کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، به اهالی فلوریدا قول داده مصرف ماریجوانا برای این ایالت قانونی خواهد شد. رای‌گیری ایالتی درباره این موضوع، در ماه نوامبر برگزار می‌شود.

حمایت ترامپ از ماریجوانا در فلوریدا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

از بریتانیا و دردسر و گرانی تهیه لباس فرم مدارس برای خانواده‌ها شروع می‌کنیم؛ سپس به برزیل می‌رویم و علت کوچ برزیلی‌ها از ایکس به بلواسکای را جویا می‌شویم. در آخر نیز، به ماجرای ماریجوانا و ترامپ می‌پردازیم. 

بریتانیا؛ گرانی لباس فرم مدارس برای خانواده‌ها

انجمن دانش‌آموزان و خانواده‌ها از دولت خواسته‌اند با نظارت بیشتر بر امور مدارس مانع از فشار مالی بیشتر بر خانواده‌ها شوند. تهیه لباس فرم مدارس دردسر گران خانواده‌هاست.

لباس‌های فرم مدارس گاهی دو برابر قیمت برندهای آنچنانی در خیابان برندها در لندن و دیگر شهرها تمام می‌شود. برای مثال تی‌شرت پولو برای ۹ تا ۱۱ سال با لوگوی مدارس ۱۱ پوند است، اما همان لباس در برند اسدا جفتی ۵ پوند است!

این در حالی است که دولت از مدارس خواسته با کاهش ردپای تشریفات و برندها در لباس فرم مدارس به خانواده‌ها فشار اضافی وارد نشود. اما برخی مدارس اصرار بر برندی خاص دارند.

برزیل؛ خداحافظی با ایکس و مهاجرت به بلو اسکای

میلیون‌ها کاربر برزیلی پلتفرم ایکس/توییتر با این شبکه اجتماعی خداحافظی می‌کنند و دیگر نمی‌توانند در آن حضور داشته باشند. دعوا میان دولت برزیل و مدیر ایکس بالا گرفته است.

«ایلان ماسک» مدیر ایکس از پذیرش برخی قوانین داخلی برزیل برای محتوای این پلتفرم امتناع کرده و همین موضوع سبب شده تا مقامات قضایی برزیل تصمیم به خاموشی ایکس بگیرند.

برزیلی‌ها پنجمین جمعیت بزرگ در ایکس هستند. پس از خاموشی ایکس ۵۰۰ هزار برزیلی به شبکه رقیب، بلو اسکای کوچ کرده‌اند. دیوان عالی برزیل حکم مسدود شدن ایکس را صادر کرده است.

داروی قند؛ تاخیر در روند پیری انسان‌ها 

تحقیقات جدید در دانشگاه ییل آمریکا می‌گوید داروهای جدید قند که نقش موثری در کاهش وزن هم دارند، اتفاقات دیگری را هم رقم می‌زنند؛ کند شدن روند پیری!

داروهای قند جدید مثل اوزمپیک و ویگاوی تحول بزرگی در مسیر سلامت انسان‌ها ایجاد کرده‌اند. آنها در کنار کنترل دیابت و وزن به سلامت قلب و عروق کمک کرده‌اند و حالا عمر طولانی‌تری هم به مصرف‌کنندگان می‌بخشند.

این داروها با هدف کنترل دیابت تولید شده‌اند. اما در تحقیقات اثر آنها روی افرادی که قند نداشتند، اما چاق بودند و یا به بیماری قلبی و عروقی مبتلا بودند، مشاهده شد. 

آمریکا؛ حمایت دونالد ترامپ از ماریجوانا!

«دونالد ترامپ» کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، به اهالی فلوریدا قول داده مصرف ماریجوانا برای این ایالت قانونی خواهد شد. رای‌گیری ایالتی درباره این موضوع، در ماه نوامبر برگزار می‌شود.

او در پستی در صفحه شخصی خود نوشته خواه ناخواه مصرف ماریجوانا برای بزرگسالان در فلوریدا آزاد می‌شود. مصرف این مخدر نشاط‌آور در برخی ایالت‌های دیگر آمریکا قانونی است.

ماریجوانا و اصلاحیه قانون فدرال، ترامپ را که خود اهل فلوریداست، مقابل دی‌سانتیس فرماندار این ایالت گذاشته است. «دی‌سانتیس» مخالف سرسخت اصلاحیه و رای‌گیری درباره آن است.

آفریقا و آبله میمونی؛ انتظار برای واکسن‌های غربی

از زمانی گستردگی شیوع آبله میمونی در قاره آفریقا، هنوز واکسن‌های وعده داده‌شده، غربی به دست آنها نرسیده است. تاخیر واکسن باعث اختلال در روند کنترل بیماری شده است.

جمهوری کنگو میان کشورهای آفریقایی و غیر‌آفریقایی درگیر آبله میمونی با بیشترین ابتلا و مرگ‌و‌میر در صدر است. آنها در سال جدید، ۶۲۹ نفر را در اثر این بیماری از دست داده‌اند.

این روزها کشورهای زیادی در سراسر آفریقا با موجی از آبله میمونی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی هم در واکنش به این موضوع وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها