|

رافائل گروسی:

پاسخ رئیس‌جمهور ایران را دریافت کردم

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی از دریافت پاسخ «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران خبر داد.

پاسخ رئیس‌جمهور ایران را دریافت کردم

به گزارش شبکه شرق، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی خود برای تعامل با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور جدید ایران خبر داد و بر لزوم ادامه همکاری تهران با آژانس اتمی تاکید کرد و گفت: «همچنان نکاتی وجود دارد که باید روشن شود و پاسخ‌هایی که باید به آژانس داده شود که تاکنون ارائه نشده است؛ بنابراین این انتظار در جامعه بین‌المللی وجود دارد و من خوشحالم که رئیس‌جمهور موافقت کرده که باید دیدار کنیم و باید سعی کنیم این کار را در زمان مناسب انجام دهیم. امیدوارم زمان مناسب برای او هر چه زودتر باشد، بنابراین فکر می‌کنم در آینده‌ای نه چندان دور باشد در غیر این صورت قطعاً بی‌فایده خواهد بود.»

«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای اختصاصی با «العربیه»، به موضوع برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.

العربیه گزارش داد: مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در این مصاحبه، به برنامه هسته‌‌ای ایران پرداخت و نسبت به ادامه انباشت اورانیوم غنی‌شده در این کشور، ابراز نگرانی کرد.

رافائل گروسی گفت: «پاسخی از رئیس‌جمهور جدید ایران دریافت کرده‌ام که نشان‌دهنده وجود پتانسیل برای گفتگوهای تازه با هدف تضمین ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. پاسخی از رئیس‌جمهور جدید ایران دریافت کردم و او موافقت کرده است که باید دیدار کنیم. باید تلاش کنیم این کار را در زمان مناسب انجام دهیم. امیدوارم زمان مناسب برای او هر چه زودتر باشد.»

مدیرکل آژانس اتمی پاسخ رئیس‌جمهور ایران را نشان‌دهنده وجود پتانسیل برای گفت‌وگوهای تازه میان دو طرف با هدف تضمین ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانست.

گروسی در ادامه، بر لزوم افزایش «شفافیت و همکاری ایران به ویژه با توجه به پیشرفت در توانمندی‌های هسته‌ای تهران» تاکید کرد.

مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه، نگرانی‌های جاری مربوط به درگیری بین روسیه و اوکراین، به‌ویژه خطرات ناشی از نیروگاه‌های هسته‌ای واقع در نزدیکی مناطق جنگی فعال را برجسته و بر تعهد آژانس اتمی به تضمین ایمنی این تاسیسات به‌رغم چالش‌ها و عدم قطعیت‌ها تاکید کرد.

رافائل گروسی همچنین با تاکید بر اهمیت بی‌طرفی آژانس اتمی، تاکید کرد که ارزیابی‌های آنها، صرفاً بر اساس اطلاعات تاییدشده مستقل برای جلوگیری از سیاسی شدن گزارش‌های هسته‌ای این نهاد بین‌المللی است.

مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی درباره گسترش سلاح‌های هسته‌ای و نقش آژانس اتمی در کاهش خطرات تشدید هسته‌ای، به ویژه در مناطق تشدید تنش صحبت و بر اهمیت ادامه گفت‌وگو و ضرورت همکاری بین‌المللی برای مقابله موثر با این چالش‌ها تاکید کرد.

مدیرکل آژانس اتمی در ادامه بر جاه‌طلبی‌های هسته‌ای عربستان سعودی نیز مهر تایید زد و نقش آژانس در حصول اطمینان از اینکه هرگونه تحولات آتی در برنامه هسته‌ای پادشاهی عربستان با پادمان‌های بین‌المللی و استانداردهای عدم اشاعه تبعیت می‌کند، تایید کرد.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها