|

العالم فی 60 ثانیه

​از آخرین تحولات پروژه جاده توسعه عراق تا عملکرد شامخ دبى

«دبی» در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۴، میزبان ۱۰.۶۲ میلیون گردشگری بود.

​از آخرین تحولات پروژه جاده توسعه عراق تا عملکرد شامخ دبى
خبرنگار: زلفا معیل

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های خبرگزاری رسمی  امارات، خبرگزاری رسمی عراق، الشرق‌الاوسط، الخلیج‌اونلاین و الشرق.

خبرگزاری رسمی امارات: دبی میزبان بیش از ۱۰ میلیون گردشگر طی ۷ ماه

«دبی» در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۴، میزبان ۱۰.۶۲ میلیون گردشگری بود.

این رقم نشان‌دهنده افزایش هشت درصدی گردشگران در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 است که تعداد گردشگران دبی 9.83 میلیون نفر بود. براساس گزارش اداره اقتصاد و گردشگری دبی، شهروندان کشورهای اروپای غربی در صدر گردشگران دبی هستند.

شهروندان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در رتبه پنجم گردشگران دبی قرار دارند.

دبی در ژانویه، میزبان 1.77، در فوریه 1.9، در مارس 1.51، در آوریل 1.5، در مه 1.44، در ژوئن 1.19 و در ژوئیه 1.31 میلیون گردشگر بود.

الشرق: عملکرد بخش خصوصی در کویت برای اولین‌بار کاهش یافت

بر اساس شاخص مدیران خرید که در روز سه‌شنبه توسط «S&P Global» منتشر شد، بخش غیرنفتی در کویت در ماه اوت برای اولین بار در بیش از یک سال و نیم در میان فشارهای شدید رقابتی منقبض شد.

این شاخص به زیر سطح 50 واحدی که انقباض را از رشد جدا می‌کند، از 51.5 واحد در ژوئیه به 49.7 واحد در آگوست سقوط کرد.

فشارهای رقابتی شرکت‌ها را بر آن داشته تا قیمت های تولید خود را با شدت کمتری افزایش دهند و تورم کلی هزینه‌های ورودی نیز از ماه جولای کاهش یافته است.

اشتغال برای اولین بار در چهار ماه گذشته کاهش یافت، پس از ثابت ماندن در ماه ژوئیه، که منجر به ادامه رشد عقب‌ماندگی‌ها شد. 

خبرگزاری رسمی عراق: بررسی آخرین تحولات پروژه جاده توسعه 

نشست دوره‌ای کمیته عالی پروژه جاده توسعه به ریاست «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق برگزار شد.

در این نشست، آخرین تحولات پروژه و روند پیشرفت کار و همچنین فعالیت کمیته‌های رتبط با پروژه‌های انرژی گاز برق و اینترنت که بخشی اساسی از این پروژه استراتژیک بزرگ به شمار می‌رود، بررسی شد.

السودانی در این نشست از میزان پیشرفت کار طراحی‌های شماری از پروژه‌های مرتبط با جاده توسعه از جمله طراحی‌های اولیه راه‌آهن که به صورت ۱۰۰ انجام شده و طراحی‌های مسیر زمینی که دارای پیشرفت ۷۵ درصدی است، مطلع شد.

در این نشست، توافق شد نشست آتی کمیته چهارجانبه جاده توسعه در بغداد با حضور عراق، قطر، امارات و ترکیه در نوامبر ۲۰۲۴ برگزار شود.

الشرق‌الاوسط: جنگ سرد بین المالکی و السودانی

منابع و محافل سیاسی از بالاگرفتن جنگ سرد بین «نوری‌المالکی» نخست وزیر سابق عراق و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر کنونی این کشور در آستانه انتخابات پارلمانی خبر می‌دهند که قرار است سال آینده برگزار شود.

نوری المالکی در حالی تلاش می‌کند این جنگ سرد را شتاب دهد که یکی از عرصه‌های این جنگ، اصلاح قانون انتخابات برای همگامی با تغییرات و میزان ثقل سیاسی جناح ها و فهرست‌های نمایندگی در انتخابات پارلمانی است.

این منبع نوشت: نزدیکان نوری المالکی و افرادی که به نفع او در نوشتن فرمول‌بندی‌ها و پیشنهادها فعالیت دارند، بر این باورند که المالکی بیش از آنکه به فرصت‌ها و شانس شخصی خود در پارلمان آینده بیندیشد، به فکر تله‌گذاری برای السودانی است که در سودای دور دوم نخست‌وزیری قرار دارد.

الخلیج‌اونلاین: بارش شدید باران در مکه و جده

جده و مکه در عربستان، شاهد آب‌و‌هوای نابسامان به همراه بارش شدید و باد تند بود که منجر به سیل و مه در برخی مناطق شد.

استان جده بیشتر از سایر استان‌ها، در معرض تغییرات قرار دارد؛ بارش شدید و باد تند در این استان رخ داد که منجر به عدم دید افقی و افزایش قابل ملاحظه امواج شد.

بارش باران در جده و مکه، باعث افزایش سطح آب در برخی از مسیرها و ایجاد مشکل برای برخی از خودروها شد. در همین راستا، حضور دانش‌آموزان در مدارس جده و برخی مناطق دیگر، به حالت تعلیق درآمد.

برخی پروازها به فرودگاه بین‌المللی «ملک عبدالعزیز»، تغییر مسیر داد و به فرودگاه مدینه منوره رفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها