|

آمریکا و عملیات ۷ اکتبر

اعلام جرم علیه سنوار و دیگر رهبران حماس

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

اعلام جرم علیه سنوار و دیگر رهبران حماس

از فرانسه درگیر پرونده خانواده پلیکو آغاز می‌کنیم. به کشتی تایتانیک در اعماق آب‌های اطلس سر می‌زنیم و در آخر هم به سه برابر شدن مالیات توریسم در نیوزیلند می‌پردازیم.

 

فرانسه؛ جشن در پاریس، غم در آوینیون

فرانسه این روزها در کنار برگزاری بازی‌های پارالمپیک در پاریس، درگیر پرونده مردی است در آوینیون که اجازه داده ۵۰ مرد دیگر به همسرش تجاوز کنند! این پرونده سر و صدای زیادی به پا کرده است.

به درخواست خانم گیزل پلیکو دو پسر و یک دختر این خانواده در دادگاه عمومی حاضر هستند تا در جریان رفتارهای پدر قرار بگیرند. دختر به محض شنیدن جزییات دادگاه را با حال دگرگون ترک کرده است.

دومینیک پلیکو ۷۱ ساله است و با خوراندن قرص‌های مخدر به گیزل زمینه را برای تجاوز ۵۰ مرد به او مهیا کرده است. دومینیک در حال فیلمبرداری از دامن زنان در یک سوپرمارکت محلی دستگیر شده است.

 

مجارستان؛ حافظه دو ساله سگ‌ها برای نام‌ها و بوها

محققان دانشگاهی در مجارستان مطالعه‌ای چند ساله را با پنج سگ ترتیب داده و به نتیجه شگفت‌انگیزی رسیده اند؛ سگ‌ها نام‌ها و بوها را تا دو سال در حافظه خود نگه می‌دارند!

نکته جالب در این تحقیق این است گاهی انسان‌ها اسامی وسایلی که با آنها مانوسند فراموش می‌کنند، اما سگ‌‌ها نام و بوی عروسک دوست‌داشتنی خود را حتی وقتی آن را نمی‌بینند، فراموش نمی‌کنند.

این تحقیق ایده «زبان در انحصار انسان‌هاست» را متزلزل می‌کند. حافظه بخشی از مکالمه است و حالا سگ‌‌ها هم با به یاد آوردن نام‌ها و بوها مشابهت‌هایی نشان می‌دهند.

 

آمریکا؛ اعلام جرم علیه سنوار و دیگر رهبران حماس

سرانجام دادستان کل ایالات متحده از پس شکایت کیفری، کیفرخواستی جنایی علیه رهبران حماس صادر کرد. عملیات مرگ‌بار ۷ اکتبر حماس در مناطق اسرائیلی نشین سوژه این کیفرخواست است.

در حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس تعدادی از شهروندان آمریکایی حاضر در اسرائیل کشته شدند. آن عملیات باعث شکل‌گیری یکی از مرگ‌بارترین حملات انتقام‌جویانه اسرائیل شد که تا امروز هم ادامه دارد.

مریک‌ گارلند دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای می‌گوید یحیی سنوار و ۵ رهبر دیگر حماس طراح حملات ۷ اکتبر هستند و با استفاده از سلاح کشتار جمعی و حمایت مالی کشورهای دیگر اتباع آمریکایی را کشته اند.

 

تایتانیک؛ سرانجام مجسمه برنزی دایانا پیدا شد

داستان کشتی تایتانیک تمام نمی‌شود. تحقیقات جدید در محل غرق شدن این کشتی پرحاشیه هم نتایج تلخ داشته و هم شیرین.

تلخ این که پس از ۱۱۲ سال لاشه کشتی در حال پوسیدن و انهدام و نابودی است و شیرین این که ز پس این پوسیدن برخی زوایای پنهان مانده آشکار می‌شود؛ از جمله تندیس برنزی دایانای ورسای.

شرکتی که حق انحصاری جستجوی تایتانیک را دارد از پس نخستین سفر در سال ۲۰۱۰، سفری مجدد ترتیب داده و مجسمه برنزی دایانا را پس از ریختن بدنه کشتی دیده است.

 

نیوزیلند؛ سه برابر شدن مالیات گردشگری

دولت نیوزیلند تصمیم گرفته هزینه ورودی گردشگران و مسافران به این کشور را بیش از پیش افزایش دهد. این برنامه با هدف کمک به خدمات عمومی داخلی و تجربه‌های بهتر اجرا می‌شود.

با اجرای برنامه جدید دولت نیوزیلند مالیات گردشگری برای گردشگران خارجی سه برابر حال حاضر خواهد شد. گردشگران استرالیایی و کشورهای حوزه اقیانوسیه از این هزینه معاف خواهند بود.

برخی منتقدان معتقدند افزایش مالیات ورودی به نیوزیلند ممکن است گردشگران را از سفر به این کشور منصرف کند. اما دولت می‌گوید نیوزیلند جایگاه خود را حفظ خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها