|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و سوم شهریور

گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله به آمریکا؛ انتقام‌گیری از افغانستان، عراق یا ایران؟

هاشمی رفسنجانی روز بیست و سوم شهریور در مورد اخبار مربوط به حوادث یازدهم سپتامبر نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله به آمریکا؛ انتقام‌گیری از افغانستان، عراق یا ایران؟

آقاى مسیح مهاجرى، [مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. در مورد مسائل آمریکا و احتمال حمله تلافى‌جویانه آمریکا به افغانستان و یا کشورهاى دیگر، من‌جمله ایران و مشکل پاکستان، در همکارى یا عدم همکارى با آمریکا صحبت شد و اینکه احمقانه‌ترین فرض براى آمریکا، درگیرشدن با افغانستان است؛ زیرا حملات موشکى یا هوایى، تأثیر زیادى بر افغانستان ندارد، چون چیزى ندارد که از دست بدهد و تلفات جانى هم براى افغان‌ها، عادى است. در جنگ داخلى، هر روز کلى تلفات دارند و [آمریکا] اگر بخواهد دست به اشغال خاک افغانستان بزند، سرنوشتى بدتر از شوروى خواهد داشت و فضاسازى تبلیغاتى هم بعد از مدتى معکوس مى‌شود و حمله به دیگر کشورها، مثل عراق یا ایران هم مشکلات دیگرى خواهد داشت.

گفت، وزارت اطلاعات، [برادرش]، رئیس دفتر معاون اول [رئیس‌جمهور] و از همکاران سابق مهندس [میرحسین] موسوى را بازداشت‌ کرده‌اند و مى‌گویند، در کوره استحصال طلا از لجن‌ها یا ضایعات مواد مهم دیگرى، مثل تیتانیوم به دست آورده و تحویل نداده؛ با اینکه با وزارت صنایع براى فروش وارد مذاکره شده بوده و شخصى نبوده است. از قوه قضائیه هم گله‌مند است که جوسازى را اشاعه داده‌اند و کمکى نمى‌کنند. وزارت اطلاعات، نظر داده که نباید بازداشت ادامه داشته باشد.

آقاى على‌حسینى آمد. از وضع کویت گفت و از مشکلات داخلى صحبت شد. دکتر [علی‌اکبر] ولایتى، [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] آمد. در مورد مسائل آمریکا [=حادثه یازده سپتامبر] بحث شد و اینکه این حوادث نشان داد که جنگ اصلى در آینده، بین نیروهاى انقلابى و فداکار با قدرت‌هاى استکبارى است و راه‌هاى مؤثرى در اختیار این نیروها است. ضربه‌اى که چند نفر ازخودگذشته، به قلب اقتصاد و امنیت و سیاست آمریکا وارد کرده‌اند، به اندازه یک جنگ تمام‌عیار است و ضربه‌پذیرى استکبار را واضح‌ کرده و راه جدیدى در پیش‌روى مجاهدان قرار داده و به خاطر همین است که توافقى در سطح قدرتمندان عالم، براى سرکوب این‌گونه نیروها و به قول خودشان بنیادگرایى، به چشم مى‌خورد و از این جهت، ایران هم بى‌خطر نیست؛ گرچه ظاهراً هدف‌شان بن‌لادن و طالبان ‌است.

دو راه در پیش آنها است؛ یا حمله به افغانستان یا حمله به کشورهاى دیگر اسلامى و به خصوص ایران و عراق. اروپاییان، مایل نیستند خودشان را درگیر با کشورهاى اسلامى کنند و مى‌خواهند در حد بن‌لادن باشد و هم‌اکنون زمزمه مخالفت با عنوان نصیحت شروع شده است. در خود آمریکا هم نگرانى از درگیرشدن آمریکا در جنگ با مسلمین، به چشم مى‌خورد. دولت پاکستان هم اگر با آمریکا همکارى کند، از سوى حامیان طالبان و علما و احزاب، سخت تحت فشار خواهد بود. اگر هم آمریکا کوتاه بیاید، در افکار عمومى آمریکایى‌ها که به شدت ملتهب است، مشکل دارد و علاوه حمل بر ترس و ضعف مى‌شود و مشوق حملات دیگر است و در مجموع دشوارى وضع آمریکا، بسیار جدى و عمیق است.

مسئله دیگر اینکه به تدریج شمار کسانى که صهیونیست‌ها را ریشه این حملات مى‌دانند، روزافزون است؛ به خصوص به خاطر خوشحالى اسرائیل و بهره‌بردارى از فضاى تند براى سرکوب فلسطینى‌ها. آمریکا گفته است که مسئول اول حملات، بن‌لادن است. تمام‌ کسانى که در عملیات شرکت کرده بودند و خودشان کشته شده‌اند، در آمریکا زندگى مى‌کرده‌اند و حتى آموزش خلبانى را در آمریکا دیده‌اند؛ گرچه عرب‌اند و همین عرب بودن آنها، باعث شده که فشار تبلیغاتى سنگینى بر مسلمین و اعراب در غرب وارد شود.

بناست از دوشنبه، وضع آمریکا عادى شود، ولى بعید است، بتوانند بر مشکلات امنیتى فایق آیند؛ فعلاً مى‌گویند پنج هزار مفقودالاثر دارند که لابد زیر آوارها مانده‌اند و باران هم آوارها را سنگین‌تر کرده است. کنگره آمریکا، ۴۰ میلیارد دلار براى جنگ و ترمیم خرابی‌ها به دولت داده است و [جرج دبلیو] بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا]، اعلام وضع جنگى کرده است.

امروز بعضى رسانه‌ها نوشتند که دو نفر از خلبانان که در حملات [یازده سپتامبر] به آمریکا شرکت داشته‌اند، از کسانى هستند که در جنگ ویتنام، براى ارتش آمریکا مى‌جنگیده‌اند و اگر درست باشد، مهم است و نظریه‌اى را که مى‌گوید، ریشه مسئله در خود آمریکاست، تقویت مى‌کند. محافل غربى، از مواضع ایران در خصوص همدردى با آسیب‌دیدگان آمریکایى استقبال کرده‌اند و انتظار تغییر در سیاست آمریکا در مقابل ایران را مطرح مى‌کنند؛ به‌خصوص با توجه به حذف شعار مرگ بر آمریکا در نمازجمعه دیروز و یک دقیقه سکوت قبل از مسابقه ایران و بحرین، در ورزشگاه آزادى و جمع شدن جمعى از جوانان، در مراسمى براى آنها در یکى از میدان‌هاى تهران، توجه زیادى نشان مى‌دهند. دکتر [علی‌اکبر] ولایتى، [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] هم معتقد بود، در این جهت افراط شده است که تفسیرهاى این‌گونه در پى دارد.

خبرى مى‌گوید که هواپیماهاى جنگى آمریکا، در کنار گواتر پاکستان، مشغول‌ گشت‌زنى هستند؛ اگر درست باشد، مقدمه حمله به افغانستان است. امروز اعلام شد که احمدشاه مسعود، [وزیر دفاع دولت مجاهدین]، درگذشته است و ترور او همزمان با عملیات علیه آمریکا، قابل توجه است؛ با توجه به پیش‌بینى حمله آمریکا به افغانستان.

دکتر ولایتى‌ گفت، امکانات فراوان سلفى‌ها، از لحاظ مالى و تعصب و نیروهاى انسانى، دارای عقبه حرکات بن‌لادنى و چچنى‌هاست. اسرائیل، غزه را محاصره کرده و قرار ملاقات شیمون پرز با [یاسر] عرفات، با دستور [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسرائیل]، لغو شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها