|

ماهواره چمران به فضا پرتاب شد/ ویدئو و تصاویر

ماهواره «چمران ۱» با موفقیت به فضا پرتاب شد.

ماهواره چمران به فضا پرتاب شد/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، ماهواره «چمران ۱» توسط ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» با موفقیت به فضا پرتاب شد

صبح امروز «شنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۳»، ماهواره «چمران ۱» توسط ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

ماهواره «چمران ۱» توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.

این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.

ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه های فضایی و عملکرد زیرسامانه های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت فرعی ماهواره «چمران ۱» به شمار می‌رود.

ماهواره چمران

ماهواره‌بر سوخت جامد «قائم ۱۰۰» نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره «چمران ۱» را با موفقیت به انجام برساند.

براساس اعلام سازمان فضایی ایران اولین داده‌های ماهواره‌ «چمران 1» در ایستگاه‌های زمینی دریافت شد.

همچنین سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پس از پرتاب موفق ماهواره «چمران ۱» در جمع خانواده محترم شهدا و دانشجویان و اساتید گفت: «ماهواره «چمران  ۱» با ماهواره بر قائم در مدار ۵۵۰ کیلومتری تزریق و با پرتابگر سه مرحله‌ای در مدار قرار گرفت. این ماهواره با سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار گرفت.»

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران پیش از این با اعلام اینکه ۶ تا ۸ پرتاب ماهواره داخلی و خارجی تا پایان سال ۱۴۰۳ داریم، گفت: «ماهواره «طلوع ۳» و «ظفر ۲» با پرتابگر خارجی آذر و دی ماه ۱۴۰۳ پرتاب می‌شود. فعال شدن پایگاه فضایی چابهار دسترسی به مدارهای با شیب‌های مختلف فراهم خواهد شد.»

رئیس سازمان فضایی ایران از احداث آزمایشگاه کلاس یک تن نیز خبر داد و گفته بود: «تا پایان سال زیرساخت فیزیکی آزمایشگاه آماده می‌شود. وجود چنین آزمایشگاهی منجر به افزایش ساخت ماهواره، افزایش کیفیت ماهواره و ساخت ماهواره با اجرام بالا می‌شود.»

رئیس سازمان فضایی ایران همچنین از پرتاب ماهواره بومی کوثر در آبان ماه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: «این ماهواره توسط بخش خصوصی ساخته شده است. در دولت سیزدهم بخش خصوصی ما در حوزه‌های تأمین تجهیزات و سیستم‌ها فعال شدند و قراردادهای بزرگی با بخش خصوصی منعقد شد.»

نخستین سیگنال‌های ماهواره «چمران ۱» دریافت شد

ماهواره «چمران ۱» که صبح امروز در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت، نخستین سیگنال‌های خود را ارسال کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها