|

دور دنیا در یک دقیقه

ممنوعیت فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه در اینستاگرام

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

ممنوعیت فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه در اینستاگرام
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سری به خیابان آکسفورد در لندن می‌زنیم و با خودروها خداحافظی می‌کنیم. در آمریکا به جنجال پست تازه ایلان ماسک در ایکس و واکنش کاخ سفید می‌پردازیم. در آخر هم علت ممنوعیت فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه را در متا جویا می‌شویم.

 

ممنوعیت رفت و آمد خودروها در خیابان آکسفورد

صادق خان شهردار لندن تصمیم گرفته خیابان مشهور آکسفورد را در پایتخت بریتانیا به پیاده‌راهی کامل تبدیل و رفت و آمد خودروها را در آن ممنوع کند.

خیابان آکسفورد به سبب وجود شعبات انواع برندها یکی از شلوغ‌ترین و گران‌ترین خیابان‌های لندن است و به خیابان خرید معروف است. این خیابان پیشینه فرهنگی مهمی هم دارد.

تصمیم صادق‌ خان بر خلاف خواست شورای وست‌مینستر است، اما دولت دست شهردار را برای اجرای این برنامه باز گذاشته است.

 

آمازون و بازگشت به برنامه پنج روز کار در هفته

از روز دوم ژانویه ۲۰۲۵ کارمندان کمپانی آمازون برنامه جدید کاری را اجرا خواهند کرد؛ پنج روز کار در هفته. تقویت فرهنگ کنار هم بودن از اهداف برنامه جدید است.

برنامه جدید کاری در واقع همان برنامه پیش از بروز همه‌گیری کووید ۱۹ است. همه‌گیری باعث شد در این مدت کارمندان دورکاری کنند و تا امروز تنها سه روز هفته در محیط کار آمازون کنار هم باشند.

اما پس از ۵ سال آمازون دوباره به فرهنگ کار کنار هم در محیط کار باز می‌گردد تا افراد دوباره کنار هم قرار بگیرند و کار کردن با یکدیگر را تمرین کنند.

 

جنجال پست ماسک و واکنش کاخ سفید

پس از ترور نافرجام دوم دونالد ترامپ در زمین گلف فلوریدا، ایلان ماسک که از هواداران این چهره جمهوریخواه است در ایکس نوشت: «چرا هیچ‌کس بایدن و کامالا را ترور نمی‌کند؟».

کاخ سفید در واکنش به این پست آن را همراه با ایموجی تعجب غیرمسئولانه توصیف کرد و در انتقاد به ایلان ماسک مدیر پلتفرم ایکس گفت خشونت محکوم است و هیچ‌کس نباید با آن شوخی کند.

نه تنها کاخ سفید که بسیاری از کاربران پلتفرم ایکس چه متمایل به دموکرات‌ها و چه جمهوریخواهان به این پست ماسک انتقاد کردند. ماسک حدود ۲۰۰ میلیون دنبال‌کننده در ایکس دارد.

 

فعالیت رسانه‌‌های دولتی روسیه در متا ممنوع شد

شرکت متا، مادر فیس‌بوک و اینستاگرام در اقدامی فعالیت و حضور رسانه‌های دولتی روسیه مثل راشاتودی را در این پلتفرم ممنوع کرده است. پای دخالت خارجی در امور داخلی در میان است.

علاوه بر راشاتودی، رسانه روسیا سگودنیا هم در لیست ممنوعیت قرار گرفته است. متا معتقد است این رسانه‌ها به منظور دخالت در اموری نظیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جعلیات استفاده می‌کنند.

روسیه هنوز به این اقدام متا واکنش نشان نداده است. پیشتر نهادهای امنیتی ایالت متحده درباره تلاش‌های سایبری روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار داده بود.

 

مقاومت دارویی و افزایش مرگ بزرگسالان 

هر چقدر که علم پزشکی به مدد واکسیناسیون در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان موفق بوده، اما هنوز نتوانسته از شر سوپرباگ‌‌ها و مقاومت دارویی در افراد بزرگسال خلاص و مانع از مرگ آنها شود.

یکی از درگیری‌ها و دغدغه‌های محققان و پزشکان مسئله مقاومت ضد میکروبی یا دارویی در جوامع انسانی است؛ موضوعی که می‌تواند جان ۳۹ میلیون نفر را تا سال ۲۰۵۰ بگیرد!

تحقیقات پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۵۰ مرگ افراد بالای ۷۰ سال در اثر مقاومت دارویی نسبت به عفونت‌های جدید ۱۴۷ درصد افزایش یابد!

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها