|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و نهم شهریور

گفت‌وگوی نخست‌وزیر انگلیس با خاتمی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و نهم شهریور در مورد گفت‌وگوی تلفنی بلر و خاتمی در مورد مبارزه با تروریسم نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید

گفت‌وگوی نخست‌وزیر انگلیس با خاتمی

دیروز و دیشب، باران زیادى در تهران و بعضى شهرهاى دیگر باریده و شروع خوبى براى پاییز است. در دفتر کوشک بودم. عصر به خانه برگشتم و تا آخر شب، به مطالعه و اصلاح نمایه تفسیر راهنما و دیدن گزارش‌ها گذشت.

تونی ‌بلر، نخست‌وزیر انگلستان، در مسیر آمریکا از داخل هواپیما، تلفنى با آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور]، صحبت طولانى در مورد برنامه مبارزه با تروریسم داشته است. ما مى‌گوییم، این برنامه باید با تصویب سازمان ملل و زیر نظر آن باشد و آمریکا و دیگران، چنین حقى ندارند. آنها اصرار دارند که با آمریکا همکارى شود و ایران اصولاً با حمله به افغانستان مخالف است؛ مثل بسیارى از کشورهاى دیگر.

آمریکا امروز اعلام کرد که دستور حرکت هواپیماها و ناوها به منطقه مدیترانه و دریاى عمان و خلیج فارس را داده است و رسماً مى‌گویند، به سایر حامیان تروریسم هم تعرض خواهد شد. اختلاف در پاکستان، بسیار جدى است. [پرویز] مشرف، [رئیس‌جمهور پاکستان]، مى‌خواهد با آمریکا همکارى‌کنند و احزاب و علما و بسیارى از مردم مخالف‌اند. اجلاس علماى افغانستان، امروز به کار خود پایان داد و در بیانیه‌اى اعلام کرد که آقاى بن‌لادن، اگر مى‌تواند داوطلبانه از افغانستان برود و اگر آمریکا به افغانستان حمله کرد، جهاد بر همه مسلمین واجب مى‌شود و از آمریکا خواست، ادله خود را ارائه کند و وارد مذاکره شود. آمریکا جواب داده که وقت مذاکره گذشته، موقع عمل است.

در فلسطین هم آتش‌بس اعلام شده، نقض شد و گروه‌هاى جهادى هم اصلاً آن را قبول ندارند. در آمریکا و بعضى از کشورهاى غربى و استرالیا، به افراد و مساجد و مراکز اسلامى حمله و اهانت مى‌شود. در آمریکا، تاکنون سه نفر مسلمان لبنانى کشته شده‌اند و یک نفر سیک هندى هم به خاطر شباهت به مسلمین، کشته شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها