|

وعده‌های اعضای کابینه در حاشیه جلسه دولت‌

از تجدید‌نظر درباره هنرمندان ممنوع‌الکار تا پیگیری FATF

دیروز اعضای کابینه بعد از جلسه با رئیس‌جمهور، در حیاط پاستور پاسخ‌گوی پرسش‌های خبرنگاران بودند و هر‌یک با خبر و وعده‌ای در جمع خبرنگاران حاضر شدند.سیدعباس صالحی در حاشیه جلسه دیرور هیئت دولت، در جمع خبرنگاران‌ بیان کرد: بخشی که به ‌عنوان هنرمندان ممنوع‌الکار تلقی می‌شوند، موارد مختلفی دارد.

از تجدید‌نظر درباره هنرمندان ممنوع‌الکار تا پیگیری FATF

شرق: دیروز اعضای کابینه بعد از جلسه با رئیس‌جمهور، در حیاط پاستور پاسخ‌گوی پرسش‌های خبرنگاران بودند و هر‌یک با خبر و وعده‌ای در جمع خبرنگاران حاضر شدند.سیدعباس صالحی در حاشیه جلسه دیرور هیئت دولت، در جمع خبرنگاران‌ بیان کرد: بخشی که به ‌عنوان هنرمندان ممنوع‌الکار تلقی می‌شوند، موارد مختلفی دارد. تمام این موارد در‌ دوره جدید بررسی ‌خواهد شد و یک تجدیدنظر کلی صورت خواهد گرفت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارشاد برنامه‌ای برای قانونمندکردن سبک موسیقی رپ دارد، بیان کرد: در این حوزه‌ها باید اجازه داد تا معاونت هنری مستقر شو‌د. مجموعه جدید که استقرار پیدا‌ کرد، موضوعاتی که مقداری مورد تفاوت نظر هستند، تعیین‌تکلیف خواهند شد. انتصاب معاونت‌ها درحال طی‌کردن مسیر خود است. تا آخر مهر‌ماه تعیین‌تکلیف خواهد شد. مسیر انتصابات در وهله اول به استعلام‌ها بازمی‌گردد که در این دوره سه‌گانه شده و مقداری طول کشیده است. از سوی دیگر، خود کمیته انتصابات نیز فعال است. او در ادامه اظهار کرد: مجموعه معاونت‌ها در‌حال طی‌کردن مسیر استعلام هستند. ان‌شاءالله تا پایان مهر‌ماه که قول داده‌ایم، قطعی خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه در پاسخ به این پرسش که سند تئاتر که مورد تأیید شورای هنر قرار گرفته‌، در مرحله اجرا‌ست یا در معاونت جدید هنری اتفاقی خواهد افتاد، بیان کرد: این سندها یک آیین‌نامه اجرائی نیاز دارند که این‌ آیین‌نامه در معاونت جدید تهیه خواهد شد. او در پاسخ به این پرسش که یعنی ممکن است تئاتر به یک سازمان تبدیل نشود، بیان کرد: هر سندی که مصوب می‌شود، آیین‌نامه اجرائی آن تهیه خواهد شد

دانشجویان مشمول احکام انضباطی به کلاس‌های خود بازگشتند

حسین سیمایی‌صراف نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی از تعداد دانشجویانی که به کلاس‌های خود بازگشته‌اند دارید، گفت: احکام قضائی‌ای درخصوص دانشجویان به خاطر اتفاقات سال ۱۴۰۱ نداریم. او ادامه داد: پرونده‌هایی که داشتیم، همگی احکام انضباطی بودند که یک‌به‌یک بررسی شدند و طی بخش‌نامه‌ای هم اعلام کردیم و همه دانشجویان به کلاس‌های خود بازگشتند.

ماجرای اتصال حساب بانکی اشخاص به سامانه سازمان امور مالیاتی

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، نیز در واکنش به موضوع اتصال حساب بانکی اشخاص به سامانه سازمان امور مالیاتی، گفت: اتصال حساب بانکی مردم به سامانه سازمان امور مالیاتی هیچ اشکالی ندارد، الان هم هست. او ادامه داد: حرف بدی زدند. گفتند دولت می‌خواهد به حساب مردم دست ببرد که اصلا چنین چیزی نیست. سازمان امور مالیاتی به موجب قانون برنامه هفتم توسعه، موظف است اطلاعات مربوط به بانک‌ها و شهرداری‌ها را به صورت برخط داشته باشد. این اقدام برای جلوگیری از فرار مالیاتی انجام می‌شود، نه برای دخالت در حساب شخصی افراد. فکر می‌کنم افرادی که می‌خواهند فرار مالیاتی داشته باشند به این شایعه دامن می‌زنند.

توضیح وزیر بهداشت درباره تقاضای مردم برای واکسن آنفلوانزا

محمدرضا ظفرقندی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران‌ گفت: واکسن هست، اما اینکه میزان تقاضای مردم چقدر باشد تعیین می‌کند که زیاد شود یا کم. او با اشاره به وضعیت انسولین در داروخانه‌های کشور‌ گفت: انسولین چند مدل دارد. یک مدل که یک کشور خاص تولید و صادر می‌کند، در همه‌جای دنیا از‌ جمله ایران‌ کم است، اما بقیه انسولین‌ها هست. ظفرقندی در پاسخ به پرسش دیگری درباره قانون جمعیت و جوانی و تسهیلات پیش‌بینی‌شده در این قانون نیز گفت: بودجه آنها باید تصویب شود که امروز در جلسه بودجه درباره انواع‌و‌اقسام مدل‌ها مثل خوابگاه متأهلان و اقداماتی که برای جلوگیری از سقط جنین باید انجام شود و موارد دیگر‌ صحبت شد و باید کارهایش انجام شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به کمک‌های وزارت بهداشت ایران به مردم لبنان‌ گفت: در حوزه درمان هر‌آنچه بتوانیم کمک می‌کنیم.

سقف معافیت مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده افزایش یافت

فاطمه مهاجرانی نیز در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، در جمع خبرنگاران‌ اظهار کرد: دولت در جلسه عصر امروز، بودجه را به صورت کامل خواهد بست و آماده تحویل به مجلس می‌شود. در بودجه بر عدالت‌محوری تأکید می‌شود که در بهداشت، درمان و آموزش عدالت مد نظر باشد تا اقشار دهک‌های پایین‌ آسیبی نبینند. او همچنین اعلام کرد در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی از ۱۲ به ۲۴ میلیون افزایش یافته است. سخنگوی دولت ادامه داد: به دلیل بررسی بودجه، تصویب مصوبات و انتصاب‌ استانداران انجام نشد. دیروز هم استاندار اصفهان و رئیس سازمان مدیریت انتخاب شدند. سخنگوی دولت درباره اعتراض بازنشستگان برای پرداخت‌نشدن معوقات آنها‌ گفت: یک راه این است که بگوییم ‌همین الان حق بازنشستگان را می‌دهیم. یک وقت می‌گوییم ظرف بودجه محدود است. باید واقعیت‌ها را به جامعه گفته و اولویت‌بندی انجام دهیم. در برنامه و بودجه همین اولویت‌بندی در‌حال انجام است، ولی نباید بار اضافه برای دولت ایجاد شود. هیچ نقص و خللی متوجه مردم نیست و دست‌بوس پرستاران، گندم‌کاران، معلمان و بازنشستگان هستیم، ولی ظرف بودجه دولت محدود است. ما اعتراض مردم را می‌بینیم، اما باید در پرداخت‌ها اولویت‌بندی کنیم. مهاجرانی درباره پیگیری رفع فیلترینگ و همچنین پیوستن به FATF بیان کرد: فیلترینگ و پیوستن ایران به FATF در‌حال پیگیری است. ممکن است این سؤال مطرح باشد که چرا این مسائل زمان‌بر است؟ برگرداندن موضوعات از شوراها و قوانین زمان‌بر است، ولی رئیس‌جمهور بر همان عهدی که بستند هستند و آنها دنبال می‌شود. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره گران‌شدن نان در برخی نانوایی‌ها‌ خاطرنشان کرد: هیچ‌گونه افزایشی در نرخ آرد و گندم وجود نداشته و فقط افزایش نرخ دستمزد انجام شده است. تعزیرات برای مدیریت بازار وارد عمل خواهد شد و اگر نیاز باشد، توان استفاده از قوه قهریه خود را دارد. تأکید می‌کنم که آنچه موجب افزایش قیمت نان شد، افزایش دستمزد بود، نه افزایش قیمت گندم و آرد. بر سر معیشت مردم با کسی شوخی نخواهم داشت. او درباره سازوکار انتخاب استانداران‌ گفت: کارگروه‌هایی در داخل وزارت کشور برای انتخاب استانداران تشکیل شده است و رزومه افراد از سلایق مختلف بررسی و جمع‌بندی می‌شود. همه استانداران از هر سلیقه سیاسی که باشند، بر میثاق دولت پایبند هستند و برمبنای عدالت‌محوری و انصاف که دو شعار رئیس‌جمهور است، مصمم هستند. آنها برای توسعه پایدار در استان‌های خود متناسب با اولویت‌های دولت کار خواهند کرد. اشخاص را بعد از عملکرد آنها داوری کنیم. مهاجرانی درباره تحریم ایرلاین‌های ایرانی‌ اظهار کرد: ما با کسی دعوا نداریم. ایران یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های قرن را شاهد بوده و ما هشت سال برای دفاع از خاک خود جنگیدیم و قربانی سلاح شیمیایی هستیم و سردشت مورد بمباران سلاح‌های شیمیایی قرار گرفت، ولی با این شرایط همچنان می‌گوییم ما داعیه‌دار صلح‌ و پیشگام آن هستیم. او ادامه داد: اما آنها باید در برخی موارد پیش‌قدم شوند. وقتی هواپیمایی تحریم می‌شود، چه می‌توان کرد؟ همه تلاش دولت و حاکمیت برای ایجاد صلح در منطقه است. سفرهای اخیر عراقچی نشان می‌دهد تلاش او برای ایجاد صلح است. امیدوارم آنها کاری نکنند که توان نظامی ایران را ببینند. او افزود: وقتی هواپیمایی تحریم می‌شود، اگر پرواز انجام شود، اجازه فرود نمی‌دهند یا اگر فرود بیاید، هواپیما توقیف خواهد شد. مردم در جریان باشند توقف پروازها به‌ خاطر تحریم‌های طرف مقابل است. درست‌ترین تصمیم دولت این بود که پروازها را کنسل کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها