|

آقای رئیس‌جمهور لطفا دقت کنید

براساس آنچه در رسانه‌ها مخابره شده، قرار است مسعود پزشکیان لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به تاریخ یکم آبان‌ماه به مجلس تقدیم کند؛ یعنی تقسیمات مالی سال آینده برای همه ردیف‌ها، جاها و نهادها با این لایحه تفصیلی مشخص می‌شود. پرسش مهم از رئیس‌جمهور منتخب این است که آیا ایشان می‌خواهند به سنت تکراری اسلاف خود عمل کنند؟ یادشان باشد که عده‌ای با انتخابات قهر بودند اما با آفتابی‌شدن شخصی که به نظر رسید تفکرش به مردم نزدیک‌تر است، پای صندوق‌ها حضور یافتند.

براساس آنچه در رسانه‌ها مخابره شده، قرار است مسعود پزشکیان لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به تاریخ یکم آبان‌ماه به مجلس تقدیم کند؛ یعنی تقسیمات مالی سال آینده برای همه ردیف‌ها، جاها و نهادها با این لایحه تفصیلی مشخص می‌شود. پرسش مهم از رئیس‌جمهور منتخب این است که آیا ایشان می‌خواهند به سنت تکراری اسلاف خود عمل کنند؟ یادشان باشد که عده‌ای با انتخابات قهر بودند اما با آفتابی‌شدن شخصی که به نظر رسید تفکرش به مردم نزدیک‌تر است، پای صندوق‌ها حضور یافتند. مردم تعارف ندارند. فکر کردند بهتر است این بار اعتماد کنند. پس، آمدند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که شخص متفاوتی را از میان دیگران باور کنند و برای چهار سال او را برگزینند. شاید که این تازه‌وارد، این بار تعیین‌کننده باشد و در معیشت آینده‌شان نقش تأثیرگذاری ایفا کند. همین چند روز پیش بود که جناب پزشکیان عبارتی اعتمادآفرین مطرح کرد، با این مضمون که «شاخصِ ماندنِ مسئولان، رضایت مردم است». گوینده این سخنان، همان شخص مدنظر مردم در انتخابات است. رئیس‌جمهور محترم در دیدار با مدیران میراث فرهنگی با صراحت گفت «ما به‌‌‌عنوان مسئولان مملکت برای ماندن یا نماندن، یک شاخص بیشتر نباید داشته باشیم آن‌هم این است که خدمتگزار مردم می‌شویم یا نمی‌شویم». جملات زیبایی بیان شد، اما باید آنها را محک زد. لازم است در بوته آزمایش قرار بگیرند تا اصالت حرف‌ها به اثبات برسد. اکنون به جمله نخست این یادداشت دقت کنید؛ قرار است بودجه تا چند روز آینده از دولت به مجلس تحویل داده شود. آیا مواد پیشنهادی این لایحه در تقسیم اعتبارات، عادلانه نوشته شده؟ خاطرنشان می‌شود که در لوایح بودجه در همین چند دوره گذشته طوری تنظیم یافته که به نهادهای خاصی عنایت ویژه شده است. جناب رئیس‌جمهور محترم اگر این مؤسسات را که داد از فرهنگ و معرفت می‌زنند و ارقامی نجومی نوش جان کرده‌اند، به تحقیق و تفحص مجلس محترم می‌رسید، نمره قبولی‌شان محل تردید می‌شد. عدد این بنیاد‌ها و مؤسسات نیز سال به سال رو به فزونی است. در‌حالی‌که ثابت شده در این مدت مدید این دسته‌ها نتوانسته‌اند محل رجوع عمومی برای حل مشکلات شوند و برای احیای فکر در صحنه اجتماع مؤثر واقع شوند. پس چه حاجت به تکرار این بذل و بخشش‌ها به آنها، در‌حالی‌که آورده‌ای هم نداشته‌اند و بود و نبودشان تقریبا مساوی است.

بر‌عکس این ردیف‌ها، مواردی ضروری به محاق فراموشی رفته که شمردن یک‌به‌یک آنها خارج از حوصله این یادداشت است و علاوه‌برآن نقطه‌هایی هم هستند که دچار کم‌خونی شده‌اند؛ مانند مراکز آموزشی و دانشگاهی یا رسیدگی جانانه به حقوق و معیشت مردم به‌ویژه در صفحات محروم میهن که در ستون اصلی بودجه به آنها کم‌لطفی شده است. جناب پزشکیان! «رضایت مردم» و «خدمت به مردم» را که در بیانات خویش به کار می‌برید و صداقتی هم پشت آنها حس می‌شود، ضرورت است که تبلور این کلمات در عمل پدیدار شود. از شما مقام عالی و محبوب انتظار می‌رود لایحه بودجه را مطابق آنچه از امر و نهی‌های نهج‌البلاغه خوانده‌اید، اصلاح فرمایید و به طور روشن، تا حدی که مقدورتان است، حق را به حق‌دار برسانید؛ زیرا برای رأی‌دهندگان معلوم شده که طرف علاقه‌تان در زندگی، همین کتاب معظم مولا علی (ع) بوده و هست. پس لطفا در این چند روز مانده به تحویل لایحه بودجه چنانچه اصلاحاتی لازم است، در تبصره‌ها و بندهای آن انجام دهید و متولی نهادهایی نباشید که استقلال آنها برای کارایی بسی بهتر از چسبیدن‌شان به دولت است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها