|

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم شد

ستار هاشمی امروز (۳۱ شهریورماه) با ۲۶۴ رای به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم انتخاب شد. او به عنوان هشتمین وزیر جایگزین عیسی زارع‌پور خواهد شد.

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم شد

ستار هاشمی امروز (۳۱ شهریورماه) با ۲۶۴ رای به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم انتخاب شد. او به عنوان هشتمین وزیر جایگزین عیسی زارع‌پور خواهد شد.

به گزارش «فن‌زی» نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز (۳۱ شهریورماه) با ۲۶۴ رای، ستار هاشمی را به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم انتخاب کردند.

۲۱ مردادماه مسعود پزشکیان، رئیس جمهور دولت چهاردهم پس از گمانه‌زنی‌های بسیار لیست کابینه خود را به مجلس ارائه کرد. در میان نام وزرا، اسم ستار هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به چشم می آمد.

در زمان بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ستار هاشمی در جلسات کمیسیون صنایع و فرهنگی شرکت کرد و برنامه‌های خود را ارائه داد.

برنامه ستار هاشمی ۲۹ صفحه است که تقریبا یک‌سوم آن به سوابق علمی و اجرایی او اختصاص دارد.

خلاصه سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی هاشمی در ۶ محور خلاصه می‌شود: توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند و کاربردی‌سازی فناوری‌های نوین در صنایع مختلف، توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، توسعه صنعت فضایی و توسعه پست هوشمند.

او همچنین در برنامه خود به اصلاح شیوه فیلترینگ در کشور مبتنی بر اقتصاد دیجیتال اشاره کرده است. توسعه نظام دیپلماسی فضای مجازی،توسعه نظام سرگرمی و غنابخشی به اوقات فراغت در فضای مجازی،افزایش صادرات خدمات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و هوش مصنوعی و به کارگیری فناوری‌های نوین پولی و مالی در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های در دستور کار ستار هاشمی است.

در جلسه تعیین صلاحیت وزرا در ۲۷ مردادماه، نمایندگان به بررسی صلاحیت ستار هاشمی پرداختند. در این جلسه کمیسیون صنایع با وزارت ستار هاشمی موافقت کرد، اما کمیسیون فرهنگی موافقت نکرد.

نمایندگان مخالف ستار هاشمی روی موضوع تعیین و تکلیف فیلترینگ و کاسبان فروش فیلترشکن تاکید داشتند. از نظر موافقان هم هاشمی به پیچ‌ و خم‌های وزارت‌خانه آشنا است و می‌تواند ماموریت خود را در وزارت ارتباطات به خوبی پیش ببرد.

ستار هاشمی نیز در دفاع خود در این جلسه اعلام کرد که توسعه شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت اینترنت ثابت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در روستاها جز اولویت برنامه او است.

از نظر هاشمی اگر چه در زیرساخت‌های ثابت توسعه‌هایی در کشور رخ داده، اما این ناترازی بین زیرساخت‌های ارتباطی همراه و ثابت باید جبران شود.

توسعه اقتصاد دیجیتال از دیگر موضوعات مورد اشاره هاشمی در صحبت‌های او بود که در این مورد بیان کرد: «در دهه گذشته شاهد شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بودیم اما شتاب این رشد کم شده است. یکی از دلایل مهم این است که سرمایه‌‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی دچار چالش شده است. اقتصاد این بخش را در قالب مواردی مثل تامین سرمایه، ورود به بورس و تشکیل بورس‌های تخصصی بزرگ‌تر خواهیم کرد.»

ستار هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث فیلترینگ و مدیریت دسترسی به فضای مجازی پرداخت و گفت: «باور من این است که ما نتوانسته‌ایم با ابزارهای موجود دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را پاسخ دهیم. این تکلیف شرعی و هم قانونی است که با استفاده از آخرین فناوری‌های در حوزه فنی و در تعامل با سایر بخش‌ها، دغدغه‌های مردم را به نحوی پاسخ دهیم که بتوانند از فرصت‌های فضای مجازی حداکثر استفاده را کنند.»

او در پایان تاکید کرد که استقلال خود را حفظ خواهد کرد و وزارت او، ادامه وزارت هیچکس نخواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها