|

زمان مناسب برای دیپلماسی فعال

زمانی که کشوری با بحران مواجه می‌شود، چند مرکز و در کل الگوریتم پیچیده آن دست به فعالیت مضاعف می‌زند تا استفاده بهینه را از فرصت‌ها و زمان‌ها بکند؛ سیاست خارجی مانند چرخ‌دنده‌های متحرک به تکاپو می‌افتند تا وضع موجود را به وضع مطلوب تغییر دهند.

زمانی که کشوری با بحران مواجه می‌شود، چند مرکز و در کل الگوریتم پیچیده آن دست به فعالیت مضاعف می‌زند تا استفاده بهینه را از فرصت‌ها و زمان‌ها بکند؛ سیاست خارجی مانند چرخ‌دنده‌های متحرک به تکاپو می‌افتند تا وضع موجود را به وضع مطلوب تغییر دهند. در بعضی مواقع حتی ناخواسته کشور را به سمت‌و‌سویی می‌کشاند که بیشتر مواقع به نفع منافع ملی است. در‌این‌بین مدیریت و رمزگشایی و به‌کارگیری تحلیل محتوا از سیگنال‌های دریافتی، بازکردن رمز جعبه سیاهی است که سیاست خارجی را در درون خود جای داده است.  به‌تازگی پس از وقایع تلخی که برای کشور رخ داد، پیام‌های ویژه‌ای از طرف کشورهای نظام بین‌الملل به جمهوری اسلامی ایران مخابره شده است. حجم بالایی از مقامات در کشور حضور پیدا کردند، خوشحالی مقامات و دیپلمات‌های داخلی نشان خوبی است، به شرط آنکه به‌زودی به فراموشی سپرده نشود و فقط در حد تعارفات و تشریفات رسمی باقی نماند. سرپرست وزارت خارجه مکالمات با مقامات کشورهای مهم منطقه را توییت می‌کند، سخنگوی دولت از حضور چهره‌هایی صحبت می‌کند که برای اولین بار در ایران حضور پیدا کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال اولین بار پس از جمهوری اسلامی ایران وزیر خارجه مصر به ایران سفر می‌کند که بسیار مهم است. مصر کشور مهمی در منطقه و مراودات بین‌المللی است. اکنون زمان آن رسیده که دو کشور رودرروی هم نشسته و مقدمات برقراری روابط دیپلماتیک را فراهم کنند، قطعا دیپلماسی صحنه بده‌و‌بستان است، از چیزهایی باید صرف نظر کرد تا چیزهایی را به دست آورد.  در آرمان‌گرایی نهفته در بطن انقلاب اسلامی کشورها یکی پس از دیگری سرزمین و کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، خارج از کشورهای مهمی مانند هندوستان، روسیه، آرژانتین و برزیل، آفریقای جنوبی، کشورهای اروپایی نیز یکی پس از دیگری موجودیت کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

 زمینه برای همکاری کاملا مهیاست، با توجه به اوضاع آشفته اقتصادی و عدم پیش‌بینی آینده قدرت در ایالات متحده از هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای سیاست خارجی کشور باید مستحکم و مدبرانه اتخاذ شود. خواسته و ناخواسته دولت آینده با چالش‌هایی مواجه‌ است. برداشتن تحریم‌های ظالمانه موتور محرکه‌ای خواهد بود تا فقر و فلاکت را در جامعه کاهش دهد. اکنون بالاترین قدمی که می‌توان برای توسعه و رشد و آبادانی کشور برداشت و موجب کاهش فقر و فلاکت در جامعه شد، همان دیپلماسی فعال است که برای نجات کشور از دام تحریم انجام شود، سردرگمی اقتصاد داخلی و کلافه‌شدن مردم از وضعیت اقتصادی در مرحله اول در بازی سیاست بین‌الملل است که با رفع تحریم‌ها انجام خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها