|

‌ ضرورت اقتدار برای رئیس‌جمهور

کدام دولت؟

دیوان‌سالاری در ایران قدمتی به درازای تاریخ‌ تمدن‌ دارد و کشور ما یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌هایی است‌ که شکوه و درخشش امپراتوری آن، بخش فاخر جهان‌ سنت‌ است. نام‌های ارجمندی در میان‌ دیوان‌سالاران جهان‌ به وزیران‌ بزرگ‌ ایرانی همچون بزرگمهر و خواجه‌نظام و امیرکبیر اختصاص دارد، اما دولت مدرن برآمده از عصر تجدد و روشنگری است که در آن به موازات توسعه دانش و فنون، معنای سیاست و قدرت و حکمرانی نیز دگرگونی یافته است.

سیاوش شهریور

 

دیوان‌سالاری در ایران قدمتی به درازای تاریخ‌ تمدن‌ دارد و کشور ما یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌هایی است‌ که شکوه و درخشش امپراتوری آن، بخش فاخر جهان‌ سنت‌ است. نام‌های ارجمندی در میان‌ دیوان‌سالاران جهان‌ به وزیران‌ بزرگ‌ ایرانی همچون بزرگمهر و خواجه‌نظام و امیرکبیر اختصاص دارد، اما دولت مدرن برآمده از عصر تجدد و روشنگری است که در آن به موازات توسعه دانش و فنون، معنای سیاست و قدرت و حکمرانی نیز دگرگونی یافته است. اراده ملت جای اراده ملوکانه را گرفته و قدرت، مشروط و محدود به قانون‌ شده و فرمانروایی تابعی از رأی و خواست مردم است که باید حقوق ملت و اراده آنها را عملیاتی کند و به تعبیری قدرت غیرشخصی شده است. دیوان‌سالاری جدید نظامی حرفه‌ای و سلسله‌مراتبی براساس شرح‌ وظایف قانونی و شایسته‌سالاری و اجرای منویات مردم به‌صورتی دقیق‌تر و علمی‌تر شده که در این‌ منظومه برنامه و اقدام؛ دانایی و قانون‌ و خردمندی و شایستگی اساس کار است. دولت چهاردهم امروز برآیند اراده ملتی است که رأی به شفافیت و سلامت و قانون‌ و منافع ملی و حقوق شهروندی و عدالت و حکمرانی خوب داده است. اجرای این اصول خواسته قانونی و بحق ملت است. تردیدی نیست که شایسته‌سالاری و سیاست خارجی برآمده از منافع ملی و گشایش‌های اقتصادی و رفع موانع در این بخش اولویت‌های خدشه‌ناپذیری است که مردم خواهان آن بوده‌اند.

مسعود پزشکیان در مبارزات انتخاباتی قول داده است که به اراده و خواست مردم‌ وفادار بوده و ضمن‌ داشتن صداقت، به آنان‌ دروغ نگوید. به‌لحاظ اخلاقی و شرعی و براساس قانون‌، رئیس‌جمهور باید با خردمندی و قدرت و اقتدار عمل کند و تابع هیچ‌ پیش‌شرطی برای اعمال اراده ملت و اجرای خواسته جمهور نباشد. این مهمات از تعیین همکاران‌ و تشکیل هیئت دولت براساس شرافت و شایستگی تا انجام‌ فوری و دقیق تک‌تک شعارهای انتخاباتی و فسادستیزی و مبارزه با ناقضان‌ حقوق ملت و عدالت در توسعه متوازن ملی و پایداری در گفتمان دموکراسی‌خواهی تشکیل شده است. رئیس‌جمهور وعده داده است در صورت عدم امکان اقدام و عمل به خواسته‌های مردم با آنان‌ صادقانه موانع را گفته و طبق قرار خود عمل کند.به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور پزشکیان مجبور است در این راه قدرتمند باشد و در همین ساختار موجود بازیگری کند و اراده ملت را‌ با قدرت به کرسی بنشاند. شک نباید داشت که تجربه‌های پیشین رؤسای جمهور گذشته درسی فراراه اوست که اگر نتواند در چهار سال آینده به برنامه‌های خود عمل کند، این‌بار نمی‌تواند اعتماد مردم را جلب کند و برای همیشه عرصه انتخابات به یک فانتزی تبدیل می‌شود و دیگر احتمالا آشتی مردم را با صندوق‌های رأی شاهد نخواهیم بود. پس او باید در همین چارچوب بازیگری قهار و باهوش و زیرک باشد. اگر او پا پس بکشد و از آنچه وعده کرده است عقب‌نشینی کند در عمل بازیچه همان سیاست و دولت سایه‌ای شده است که برای شکست‌دادنش سوگند خورده و مردم‌ ناامید و قهر ایران‌ را به میدان کارزار آورده بود. آینده ثابت خواهد کرد ‌که ما‌ با کدام‌ دولت روبه‌رو هستیم؛ بازیگری خردمند و مقتدر و اصلاح‌گری صادق و سالم و میهن‌دوست یا چهره‌ای منفعل و تسلیم که دچار روزمرگی‌ها و بهانه‌های دولت‌های گذشته است. امیدوارم دولت چهاردهم همانی باشد که قول داده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها