|

نامه به آقای رئیس‌جمهور پزشکیان

با درود و احترام، بنا داشتم نامه را شش ماه بعد از شروع به کار هیئت دولت چهاردهم بنویسم، اما سیل و سرعت وقایع که از قضا قراری پایدار با تلخی و تشویش دارند، برآنم داشت تا زودتر دست به کار شوم؛ خاصه اینکه در خاورمیانه حتی شش روز هم می‌تواند آینده غیرقابل پیش‌بینی به حساب آید، آن‌هم برای ما که خاورمیانه‌ترین جای جغرافیای همین حوالی زنده‌ایم.

سیدکامران  طباطبایی

با درود و احترام، بنا داشتم نامه را شش ماه بعد از شروع به کار هیئت دولت چهاردهم بنویسم، اما سیل و سرعت وقایع که از قضا قراری پایدار با تلخی و تشویش دارند، برآنم داشت تا زودتر دست به کار شوم؛ خاصه اینکه در خاورمیانه حتی شش روز هم می‌تواند آینده غیرقابل پیش‌بینی به حساب آید، آن‌هم برای ما که خاورمیانه‌ترین جای جغرافیای همین حوالی زنده‌ایم.

خوب است در ابتدا به دوران تبلیغات انتخاباتی سری بزنیم؛ به آن روز که با صدای بلند و خسته گفتید: «مردم! من به شما هرگز دروغ نخواهم گفت»‌ و خیلی‌ها باور کردند و حتی باور کردند که سیاست هم می‌تواند پدر و مادر داشته باشد. همان روزها و شب‌ها سخنان بسیار زیبای دیگری هم گفتید. از‌جمله اینکه «‌اگر روزی نتوانستم به وعده‌هایم عمل کنم، علت را به مردم خواهم گفت و کنار خواهم رفت‌».

آقای رئیس‌جمهور

تنها خدا می‌داند هنگامی که از برابری حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی‌ و به‌کارگیری همه ایرانیان با هر دین و باور و زبان و از هر جنسیت و جغرافیایی سخن می‌راندید، چه تعداد از مردمان همین خاک، اشک شوق ریختند و خدای را سپاس گفتند؟

می‌دانید سخنان ساده و صداقت تردیدناپذیر نهفته در کلمات‌تان، چه موهبت گران‌بهایی را در قلوب بیشتر مردم -‌حتی بسیاری از آنها که رأی ندادند‌- زنده کرد‌؟ امید؛ امیدی که از پس سال‌ها سختی و بدعهدی از دل و جان خیلی‌ها رخت بسته بود.

جناب رئیس‌جمهور

یکی از اصلی‌ترین رمز و رازهای پیروزی شما، تأکید بر مبنا قرار‌دادن عدالت و انصاف در انجام وظایف رئیس‌جمهور است که در منش و روش حکمرانی مولا علی‌‌(ع) نیز برجسته و بارز بوده است.

اما چند نکته پایانی!

این روزها یحتمل مهم‌ترین مشغله جناب‌عالی، تشکیل کابینه و انتخاب معاونان رئیس‌جمهور و وزرا بوده است. عموم مردم تنها از انتصاب چند نفر که اکثرا معاونان جناب‌عالی هستند، با‌خبر شده‌اند. از اسم و رسم و سن‌و‌سال و سابقه آنها نیز بیش‌و‌کم در میان مردم حرف‌هایی هست. آقای ظریف در برنامه تلویزیونی از روش‌های قبول یا رد نامزدهایی گفت که از جنبه‌های گوناگون با استانداردهای مد‌نظر دولت چهاردهم و ریاست‌جمهوری تطبیق دارند یا ندارند. اما به یاد داشته باشیم که صرف‌نظر از کارگروه‌ها و شورای راهبری، یک شورای عالی ۸۵ میلیونی بر همه انتصاب‌ها‌ نظارت می‌کند؛ شورایی به نام ملت بزرگ ایران که تک‌تک وعده‌های شما را در حافظه خود دارد و این یکی از نکات بسیار حساس و مهمی است که جناب‌عالی به‌عنوان ویژگی‌های همکارانتان به 85 میلیون ایرانی وعده داده‌اید. وعده تشکیل دولتی عمدتا جوان، متخصص و کارآمد که حتی‌الامکان سابقه وزارت در دولت‌های پیشین را نداشته باشند. افرادی که به گفته آقای ظریف، چنانچه کمترین سابقه فساد را در کارنامه داشته باشند، بلافاصله حذف خواهند شد و قس علیهذا... .

یک پیشنهاد به رئیس‌جمهور محترم

سخن به درازا کشیده اما نکته‌های بسیارتری ناگفته مانده که ان‌شاءالله اگر عمر وفا کند، تقدیم خواهم کرد.

اما پیشنهادی که به امید توفیق جناب‌عالی در عبور از راه صعب و پرسنگلاخ پیش‌رو عرض می‌شود، این است که هر آنچه را به‌عنوان وعده به مردم گفته‌اید -‌حتی کوچک‌ترین‌ آنها را‌- با دقت و خطی خوش بنویسید و در کنار آینه‌ای که هر صبح و شام در آن می‌نگرید، بچسبانید و هر روز به دقت بخوانید؛ بخوانید و باز و باز و باز بخوانید؛ زیرا مردم با دقت تمام، یک‌یک سخنان و وعده‌های شما را در اعماق وجودشان حفظ کرده‌اند و امیدوارانه منتظر دکتر پزشکیان در میدان عمل هستند.

خوشا آن دم که امید در چهره خسته این ملت، برجا و استوار بماند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها