|

نقدی بر بیانیه‌ بروکسل در نقض مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه :

انجام جدل بی‌هدف و دور باطل و یا انحراف از افکار عمومی

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته (چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳) در پایان نشست بروکسل در بیانیه پایانی نشست مشترک خود از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به اشغال جزایر ایرانی در خلیج فارس پایان دهد.

رضا نوریان، کارشناس روابط بین‌‌الملل

اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته (چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳) در پایان نشست بروکسل در بیانیه پایانی نشست مشترک خود از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به اشغال جزایر ایرانی در خلیج فارس پایان دهد.

در این بیانیه قید شده است: ما از ج.ا.ایران می‌خواهیم به اشغال جزایر سه‌گانه امارات متحده عربی، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که نقض حاکمیت امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد است پایان دهد.

 

 

دکتر بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به تکرار ادعاهای بی اساس در این بیانیه اظهار داشت: جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش لاینفک ایران زمین بوده و خواهد بود و استفاده از مفاهیم و گزاره‌های انحرافی و یا تکرار ادعاهای نادرست و گمراه کننده در مورد این بخش مهم از سرزمین ایران هیج تغییری در واقعیت امر ایجاد نمی‌کند. ایشان افزود جمهوری اسلامی ایران، جزایر یادشده را جزء جداناشدنی از سرزمین ایران دانسته و ضمن احترام به اصول منشور ملل متحد و رعایت اصل حسن همجواری، حاکمیت ملی و صلاحیت‌های حاکمیتی خود را در قبال جزایر ایرانی مورد نظر اعمال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین با ابراز تاسف از اینکه برخی کشورهای منطقه نیز به جای تمرکز بر فوری‌ترین مساله کنونی جهان اسلام، منطقه و جهان یعنی استمرار نسل‌کشی مردم مظلوم فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان، به طرح ادعای نادرست ارضی علیه یک کشور همسایه می‌پردازند، افزود: انتظار می‌رفت کشورهای منطقه از فرصت نشست مشترک با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، که بعضی از آنها ازجمله تامین کنندگان اصلی تسلیحات و نیز حمایت کنندگان سیاسی رژیم آپارتاید اسرائیل هستند، برای پاسخگو کردن آنها و توقف نسل کشی و تجاوزات اسرائیل استفاده کرده و حامیان رژیم اشغالگر را ترغیب به خودداری از همدستی با این رژیم نمایند.  

او همچنین با اشاره به اهمیت توانمندی دفاعی کشورمان به عنوان لازمه اعمال حق ذاتی دفاع مشروع و بازدارندگی در برابر تهدیدها و مطامع طرف‌های یاغی و جنگ‌طلب، و نیز به عنوان ظرفیتی برای حراست از امنیت و ثبات در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با رویکردی مسئولانه و با پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، از توانمندی نظامی خود جز برای دفاع مشروع استفاده نکرده است. 

دکتر بقایی با یادآوری ماهیت کاملا صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران، شبهه‌افکنی در مورد برنامه هسته‌ای کشورمان را مغرضانه، بی‌مبنا و غیرقابل قبول دانست‌ و به کشورهای اروپایی یادآوری کرد که آنها خود نیز به دلیل بی‌عملی و انفعال در برابر باج خواهی‌های دولت آمریکا در زمان ترامپ و ناتوانی در ایفای تعهدات خود، مقصر عدم اجرای برجام محسوب می شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به شرایط خطیر منطقه و تهدید جدی علیه صلح و امنیت منطقه از ناحیه نسل‌کشی و تجاوزات مستمر در غزه و لبنان، به کشورهای منطقه توصیه کرد اولویت فوری و عاجل که همانا پایان دادن به کشتار بی‌گناهان در فلسطین اشغالی و لبنان و تخریب زیرساخت‌های آنها است را فراموش نکنند و برای اقدامی جمعی و هماهنگ جهت توقف جنگ افروزی رژیم صهیونیستی همکاری نمایند.

 

 

نکته حائز اهمیت در این ارتباط آن است که اتحادیه اروپا در راستای انحراف افکار عمومی داخل آن اتحادیه از تداوم جنایت‌های گسترده و بی‌سابقه‌ رژیم اسرائیل در غزه، کرانه باختری، لبنان، سوریه و یمن در سال گذشته که با حمایت‌های مستقیم و روزانه تسلیحاتی و همچنین کمک‌های مالی و سیاسی قاطع و مداوم مجموعه غرب انجام می‌شود، بهتر است بجای پرداختن به حاکمیت تاریخی و حقوقی مسلم جمهوری اسلامی ایران بر جزایر خلیج فارس، حل‌و‌فصل اختلافات سرزمینی در حوزه اروپا را در دستور کار جدی خود قرار دهد.

تحلیلگران و محققان اروپایی همچنان پاسخ این سوال مهم خود را دریافت نکرده‌اند که چرا بروکسل بجای حل‌و‌فصل مناقشه تاریخی سیصدساله میان انگلیس و اسپانیا در موضوع اشغال منطقه جبل الطارق توسط بریتانیا که در داخل قلمرو اسپانیا قرار دارد، مالیات شهروندان اروپایی را صَرف پرداختن به موضوعاتی غیرحقوقی و عبث همچون جزایر ایرانی که حاکمیت تاریخی و حقوقی ایران بر آنها مسلم می‌باشد، می‌کند.

اشغال جزایر مالویناس (فالکلند) توسط انگلیس در اقیانوس اطلس جنوبی در سال ۱۸۳۳ ‌و با فاصله ۱۳ هزار کیلومتری از لندن و وقوع جنگ تمام‌عیار بریتانیا با کشور آرژانتین برای تثبیت این اشغالگری در سال ۱۹۸۲ نیز بعنوان نقض صریح حقوق بین‌الملل، بایستی در دستور کار اتحادیه اروپا و سایر سازمان‌های بین‌المللی قرار گیرد.

از طرف دیگر، توصیه جمهوری اسلامی ایران به دوستان همسایه خود که برخی مواقع در دام سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» غربی گرفتار می‌شوند نیز بایستی این باشد که فراموش نکنید و بخاطر داشته باشید که این نظام پادشاهی پهلوی بود که به دستور بریتانیا، از بحرین بعنوان بخشی از قلمرو تاریخی خود (از زمان هخامنشیان) صرف‌ نظر کرد. جمهوری اسلامی ایران علیرغم اعمال فشارهای بسیار و حتی تحمیل جنگ ۸ ساله از سوی برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای، وجبی از خاک خود را واگذار نکرده و در آینده نیز نخواهد نمود. 

بنابراین، دوستان و‌ همسایگان جنوبی بهتر است با همکاری و همدلی با یکدیگر، با اتخاذ ترتیبات امنیتی منطقه‌ای با اتکا به خود، برای ارتقا امنیت و توسعه اقتصادی منطقه راهبردی و زیبای خلیج فارس تلاش کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها