|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| سی‌ام تیر

شکایت زنگنه از جنتی و گلایه از تندروها

هاشمی رفسنجانی روز سی ام تیر در مورد دیدار با بیژن زنگنه و محمدباقر قالیباف نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

شکایت زنگنه از جنتی و گلایه از تندروها

آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، وزیر نفت آمد. از فشارى که از سوى افراطى‌هاى چپ و راست به او وارد مى‌شود، ناراحت است. گفت، اگر هیچ اقدام مثبتى نکرده بودم و مثل خود آنها فقط شعار «نمى‌گذارند کار کنیم» مى‌دادم، این تعرض‌ها نبود و اظهار تردید کرد که مصلحت باشد، به‌ کار ادامه دهد. از ضعف‌هاى وزارت نیرو هم گفت‌ که آب و برق را به این روز انداخته‌اند و گفت، مشارکتى‌ها که [آقای حبیب‌الله بیطرف]، وزیر نیرو را از خودشان مى‌دانند، تعرضى به او ندارند. از آقاى [احمد] جنتى، [دبیر شورای نگهبان]، [به خاطر ایراد تهمت در خصوص دریافت پورسانت از قراردادهای نفتی]، به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرده است و اگر آقاى جنتى، اظهاراتش را جبران کند، پس می‌گیرد. پرونده [مفاسد مالی] آقاى [ضیاءالدین] میرعماد، [دادستان اسبق تهران] را به وزارت اطلاعات داده است که گزارش‌هایى علیه او رسیده است.

کمیسیون زیربنایى [مجمع تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. دربارۀ سیاست‌هاى کلى سنجش صنعت، در کلیات بحث شد. آقاى جنتى اصرار دارد که هفته آینده، مجمع را تعطیل‌ کنیم، چون مجلس تعطیل است؛ شوراى نگهبان هم مى‌خواهند تعطیل باشد و چون باید در جلسه مربوط به تحقیق و تفحص باشند، مشکل دارند.

عصر سردار [محمدباقر] قالیباف، فرمانده ناجا [=نیروی انتظامی] آمد. گزارشى از توفیق در کم‌کردن شرارت در خراسان، با کمک نیروهاى بسیجى و وحدت فرماندهى داد و نیز از توفیقات مرکز پلیس 110 گفت. در مورد زیادشدن سرقت‌ها و نیز کالاهاى قاچاق تذکر دادم. پیشنهادهاى غیرمؤثرى در مورد مبارزه با مواد مخدر دارد.

آقاى قرایى، از اهالى تربت‌حیدریه آمد. انتقادهاى تندى نسبت به دوم‌ خردادى‌ها داشت و براى بسیج کمک خواست. سیل در مشکین‌شهر، [در استان اردبیل]، خرابى‌هاى زیادى به بار آورده و 54 نفر کشته و مفقود دارد. در چالدران، [در آذربایجان‌غربی] نیز خرابى و تلفات جانى داشته است.

در جنوا، [در ایتالیا]، تظاهرات مردمى علیه اجلاس سران گروه هشت با صدها نفر مجروح و بازداشتى ادامه دارد. دیروز یک کشته از مردم گرفته است. در اندونزى، مجلس امروز تصویب کرده که دوشنبه آینده [عبدالرحمن] وحید، [رئیس‌جمهور] را استیضاح کند و او گفته، در مجلس حاضر نخواهد شد، چون غیرقانونى است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها