|

اعلام ابتلا به کووید و افزایش فشارها برای کناره‌گیری

انزوای بایدن

رئیس‌جمهوری آمریکا به کناره‌گیری از رقابت‌های کاخ سفید نزدیک‌تر می‌شود؛ زیرا متحدانش ازجمله باراک اوباما ابراز نگرانی کرده‌اند که او دیگر نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود. جو بایدن ۸۱‌ساله که با علائم ابتلا به کرونا در اقامتگاه ساحلی خود به سر می‌برد، در‌حال بررسی آینده کاندیداتوری خود در بحبوحه مخالفت‌های فزاینده در حزب دموکرات است.

انزوای بایدن

رئیس‌جمهوری آمریکا به کناره‌گیری از رقابت‌های کاخ سفید نزدیک‌تر می‌شود؛ زیرا متحدانش ازجمله باراک اوباما ابراز نگرانی کرده‌اند که او دیگر نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود. جو بایدن ۸۱‌ساله که با علائم ابتلا به کرونا در اقامتگاه ساحلی خود به سر می‌برد، در‌حال بررسی آینده کاندیداتوری خود در بحبوحه مخالفت‌های فزاینده در حزب دموکرات است.

براساس گزارش نیویورک تایمز، یکی از نزدیکان بایدن معتقد است او پذیرفته که ممکن است در ماه نوامبر به رقیب جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ، ببازد و ممکن است مجبور به ترک رقابت شود. به‌گفته این شخص، «اگر بایدن به‌زودی از معاون رئیس‌جمهور، کامالا هریس، برای جایگزینی او به‌عنوان نامزد دموکرات حمایت کند، جای تعجب نخواهد بود».

همچنین به‌نوشته خبرگزاری فرانسه، ۲۰ نماینده از اعضای حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا به‌طور آشکار از جو بایدن خواسته‌اند که از سمت خود کناره‌گیری کند‌ و این درخواست‌ها به‌صورت پیوسته و مداوم در‌حال افزایش است.

دموکرات‌های ارشد کنگره، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، و حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس، هر دو در روزهای اخیر با بایدن ملاقات کردند تا هشدار دهند که نامزدی او چشم‌انداز حزب دموکرات در انتخابات نوامبر را تهدید می‌کند. «سی‌ان‌ان» و «نیویورک تایمز» گزارش دادند که نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، به‌طور خصوصی به جو بایدن گفته است که او نمی‌تواند در انتخابات پیروز شود و ممکن است به شانس دموکرات‌ها برای بازپس‌گیری کنترل مجلس نمایندگان آسیب بزند. این موضوع باعث افزایش مشکلات بایدن شده است. هم‌زمان واشنگتن‌پست گزارش داده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، گفته است که بایدن «باید به‌طور جدی قابلیت کاندیداتوری خود را بررسی کند». اکسیوس نیز به‌طور جداگانه به نقل از چهره‌های حزبی نوشت که «بایدن احتمالا این آخر هفته کناره‌گیری کند». یکی از نزدیکان بایدن به شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» گفته است: «به پایان نزدیک شده‌ایم». نامزدی بایدن از سه هفته پیش و پس از یک مناظره تلویزیونی فاجعه‌بار با ترامپ، در خطر بوده است؛ با‌این‌حال کمپین او این گزارش‌ها را تکذیب کرده و اصرار دارد که او در رقابت باقی می‌ماند. تی. جی. داکلو، یکی از مسئولان کمپین بایدن، در شبکه اجتماعی ایکس گفته است: «او برای انتخاب مجدد نامزد شده است. حدس و گمان‌های بی‌اساس از منابع ناشناس، خبر جدیدی نیست». کامالا هریس در سخنرانی خود در ایالت کلیدی کارولینای شمالی بدون اشاره به این بحران، جو بایدن را تحسین کرد و گفت: «تفاوت بین جو بایدن و دونالد ترامپ مثل روز و شب است». خبرگزاری فرانسه نوشته است درحالی‌که دونالد ترامپ برای حضور پررنگ خود در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی در‌حال آماده‌سازی بود، بایدن خود را در انزوای شخصی و سیاسی می‌بیند. کوین اوکانر، پزشک بایدن، اعلام کرد که او هنوز علائم خفیف کووید دارد و داروی پاکسلووید مصرف می‌کند، اما علائم حیاتی او طبیعی است. اوکانر در نامه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، گفت: «بایدن به انجام امور مردم آمریکا ادامه خواهد داد». رسانه‌ها نوشته‌اند که ابتلای بایدن به کووید در بدترین زمان ممکن برای کمپین او اتفاق افتاد و او را مجبور کرد که سفرش به لاس‌‌‌وگاس را کوتاه کند و در استراحتگاه خود در «ریهووت‌‌بیچ» ایزوله شود. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفته است که بایدن با وجود بحران سیاسی و بیماری‌، از سوی تیم خود در جریان امور قرار می‌گیرد. در روزهای گذشته هم‌زمان با سوءقصد به جان دونالد ترامپ، ضارب او با هویت توماس متیو کروکس ۲۰‌ساله، اهل بتل‌پارک در پنسیلوانیا، چند ثانیه پس از شلیک به سمت محل سخنرانی دونالد ترامپ، به‌ضرب گلوله سرویس مخفی کشته شد. جمهوری‌خواهان پس از اینکه ترامپ -که در ۷۸سالگی تنها سه سال جوان‌تر از بایدن است- از یک سوءقصد جان سالم به‌‌در برد، خود را متحدتر از همیشه می‌بینند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها