|

نشست رهبران اروپا در بریتانیا

جنگ اوکراین و مهاجرت، از‌جمله عمده‌ترین محورهای گفت‌وگو در چهارمین نشست جامعه سیاسی اروپایی بود که در روزهای اخیر در کاخ تاریخی بلنهایم واقع در آکسفوردشایر انگلستان برپا شد.

نشست رهبران اروپا در بریتانیا

جنگ اوکراین و مهاجرت، از‌جمله عمده‌ترین محورهای گفت‌وگو در چهارمین نشست جامعه سیاسی اروپایی بود که در روزهای اخیر در کاخ تاریخی بلنهایم واقع در آکسفوردشایر انگلستان برپا شد.

رهبران اروپا در همین راستا ضمن گنجاندن دو موضوع یادشده در دستور کار مذاکرات، روابط با بریتانیا را نیز مورد بررسی و گفت‌وگو قرار دادند. این نشست از سوی دیگر، تحت‌الشعاع نگرانی‌ها نسبت به نحوه تعامل ایالات‌متحده با رهبران اروپایی در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر آینده قرار دارد.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر جدید بریتانیا میزبان حدود ۴۵ رئیس دولت بود که بنا دارند دغدغه‌های جاری خود در ارتباط با موضوعاتی همچون مهاجرت، امنیت انرژی و تهدیدات روسیه را در نشستی تحت عنوان «جامعه سیاسی اروپا» به بحث و گفت‌وگو بگذارند. بهبود روابط میان بریتانیا و همسایگان اتحادیه اروپا چهار سال پس از برگزیت از دیگر محورهای مهم گفت‌وگو در این نشست عنوان شده است.

استارمر اعلام کرده است که این نشست «آغازگر رویکرد تازه دولت بریتانیا نسبت به تعامل با اروپا خواهد بود».

نخست‌وزیر بریتانیا در این خصوص بر نقش کشورش در کمک اوکراین برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه و نیز مبارزه با باندهای قاچاق انسان تأکید کرد.

استارمر تأکید کرد که دولت تحت هدایت وی، به‌جای تفاوت‌ها و اختلاف‌ها با کشورهای عضو اتحادیه، بیشتر بر ارزش‌های مشترک متمرکز است. نخست‌وزیر بریتانیا افزود: «وظیفه اصلی ما امروز تأکید بر حمایت قاطعانه از اوکراین، متحدشدن پشت ارزش‌های مشترک و مقابله یکپارچه با هرگونه تجاوز به این قاره است».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که از‌جمله میهمانان اصلی این نشست بود طی سخنانی بر اهمیت برپایی چنین رویدادهایی برای کشورش تأکید کرد و گفت: «حفظ وحدت و یکپارچگی در اروپا بسیار مهم است؛ زیرا منجر به اتخاذ تصمیم‌های درست و قوی می‌شود».

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، جورجا ملونی و دونالد توسک، نخست‌وزیران ایتالیا و لهستان و همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، دیگر چهره‌های مطرح سیاسی شرکت‌کننده در این نشست بودند.

بریتانیا بر آن است که این نشست بیشترین شرکت‌کننده را به‌نسبت دوره‌های قبل داشته باشد؛ اگرچه اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا که درگیر مراسم دومین دوره ریاست خود بر کمیسیون اروپاست در اجلاس حضور ندارد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز ازجمله غایبان به شمار می‌رود.

دولت چپ میانه استارمر در تلاش برای بازسازی روابط با اتحادیه اروپاست که به‌دلیل سال‌ها مذاکرات بحث‌برانگیز برگزیت دچار تنش شده است. یکی از اولویت‌های اصلی دولت استارمر در این میان، پیمان امنیتی جدید میان بریتانیا و اتحادیه اروپا است که وی امیدوار است به‌زودی نهایی شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها