|

چطور با کاهش مصرف برق ، از دولت جایزه میلیاردی بگیریم؟

چطور با کاهش مصرف برق ، از دولت جایزه میلیاردی بگیریم؟

یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور طی ماه‌های گرم سال افزایش بی‌رویه مصرف برق و به دنبال آن بروز ناترازی انرژی برق کشور و درنهایت قطعی‌های مکرر برق است که تبعات مادی و اقتصادی بیشماری به دنبال دارد.

با این حال خبر خوش این است که با درنظر گرفتن راهکارهایی ساده جهت مدیریت مصرف برق می‌توان نقشی اثرگذار در پیشگیری از اتلاف انرژی و مصرف بهینه برق ایفا کرد؛ نقشی که ایفای آن از سوی تک تک شهروندان بااهمیت و تا حد زیادی حیاتی است.

در این میان امسال وزارت نیرو با راه‌اندازی پویشی تحت عنوان باانرژی سعی دارد، ضمن تشویق مردم نسبت به مصرف صحیح برق، در این زمینه آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی نیز داشته باشد.

این پویش از نیمه اردیبهشت آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. در این پویش، مردم می‌توانند با استفاده از راهنمایی‌های شرکت توانیر، بدون کاستن از رفاه خود میزان مصرف برق را تا 15 درصد کاهش دهند و در ضمن از جوایز نفیس قرعه‌کشی‌های دوره‌ای آن نیز بهره‌مند شوند.

چگونه در پویش باانرژی سهیم شویم؟

شهروندان با مراجعه با سایت باانرژی به نشانی  https://ba-energy.ir/  می‌توانند از جزئیات پویش وزارت نیرو با همین نام مطلع شوند.

به عبارت دیگر با ورود به سایت امکان استفاده از نسخه تحت وب اپلیکیشن باانرژی و یا نصب آن بر روی گوشی‌های هوشمند وجود دارد. در این پویش قرار است مشترکان خانگی با راهنمایی وزارت نیرو، تا 15 درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند بدون این‌که در رفاه آن‌ها خللی ایجاد شود؛ به بیان دیگر این پویش به مردم کمک می‌کند تا مسیرهای هدررفت برق را مسدود کنند.

با شرکت در این پویش می‌توان با کاهش مصرف برق، ضمن استفاده از تخفیف وزارت نیرو بر روی قبض‌ برق، به قید قرعه از جوایزی که برای مشترکین خوش‌مصرف در نظر گرفته شده است بهره‌مند شد.

از اینترنت رایگان تا خودروی اتوماتیک، جوایز پویش باانرژی

کمترین هدیه پویش باانرژی به مشترکان اینترنت رایگان است که به مشترکان همره اول تعلق می‌گیرد. برای استفاده از اینترنت رایگان توانیر کافی است به بخش باشگاه مشتریان این اپلیکیشن وارد شوید و گردونه‌ای را که در این بخش وجود دارد بچرخانید. به مشترکان همراه اول در نخستین چرخاندن گردونه 3 گیگ اینترنت رایگان داده می‌شود. برای چرخاندن گردونه به دفعات بیشتر نیاز به جمع‌آوری امتیاز است. این امتیاز را می‌توان از بخش دیگر باشگاه مشتریان به نام مأموریت و چالش به دست آورد.

معرفی اپلیکیشن به دیگران، مأموریت روزانه، کاهش مصرف و... روش‌هایی هستند که می‌توان از طریق آن‌ها این امتیاز را کسب کرد.

450 میلیارد تومان کمک‌هزینه کالا ؛ هدیه نفیس پویش باانرژی

امتیازهایی که کابران این اپلیکیشن دریافت می‌کنند شانس آن‌ها را برای برنده شدن در قرعه‌کشی ماهانه پویش باانرژی بالا می‌برد. یکی از این جوایز کمک‌هزینه خرید لوازم خانگی است.

به گفته رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر و سخنگوی صنعت برق، پیش‌بینی شده است که این جوایز هم به‌شکل حضوری و هم اینترنتی به کاربران داده شود؛ درواقع برندگان کمک‌هزینه‌هایی دریافت می‌کنند که با کمک آن وسایلی مانند یخچال، ماشین لباس‌شویی و ... را تهیه کنند. تبلت دانش‌آموزی، خودروی اتوماتیک رایگان، بسته‌های متنوع اینترنت و... دیگر جوایز وزارت نیرو در پویش باانرژی هستند.

راهکارهای کاهش مصرف با استفاده بهینه از وسایل سرمایشی

قسمت اعظم مصرف برق خانگی در تابستان به سیستم‌های سرمایشی اختصاص دارد و با اصلاح استفاده از آن‌ها می‌توان میزان مصرف برق را در این فصل کاهش داد.

ساکنان مناطق معتدل آب‌وهوایی مانند تهران، خراسان و زنجان با انتخاب کولر آبی (به‌ویژه نوع سلولزی آن) به جای کولر گازی می‌توانند بدون تحمل گرما مصرف برق خود را به مقدار زیادی کاهش دهند. در شهری مانند تهران دمای هوا در گرم‌ترین روز مرداد نیز هرگز به 40 درجه سلسیوس نمی‌رسد و با کولر آبی -که می‌تواند دما را تا 15 درجه کاهش دهد به‌خوبی می‌توان نیاز سرمایش این مناطق را تأمین کرد. در مرحله بعد برای کم‌تر کردن مصرف می‌توان از سایه‌بان کولر آبی، ترموستات کولر آبی و عایق‌بندی کانال‌های کولر کمک گرفت.

در مناطق گرمسیر نیز، که مشترکان ناگزیر از استفاده از کولر گازی هستند، خرید کولر با ظرفیت متناسب با اتاق، سرویس سالیانه کولر، تنظیم دمای استراحت روی 24 و مواردی از این دست می‌تواند میزان مصرف برق را تا حد زیادی کاهش دهد.

اما مصرف برق منحصر به سیستم سرمایشی نمی‌شود. برای کاهش مصرف برق سایر وسایل نیاز به کاهش یا عدم استفاده نیست. می‌توان با یادگیری نکات مربوط به استفاده بهینه از هر وسیله، ضمن استفاده کافی از آن‌ها مصرف پایینی داشت؛ برای مثال بالا نبردن دمای آب در ماشین لباس‌شویی، خشک کردن ظروف با جریان هوا به‌جای خشک‌کن ماشین ظرف‌‌شویی و استفاده از نرم‌کننده لباس پیش از اتو کردن از این موراد هستند. برای آشنایی از شیوه‌های کاهش مصرف برف در هر وسیله می‌توانید نام آن را در اینترنت جست‌وجو کنید و راهکارهای کاهش مصرف آن را بخوانید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها