|

دادگستری استان تهران: افراد اطلاعات خود را در اختیار سودجویان رمزارز نگذارند

رئیس کل دادگستری استان تهران درباره ارز‌های دیجیتال و به‌ویژه گسترش بازی همستر گفت: امروزه در برخی پرونده‌های رمز ارز شاهد جمعیت عظیمی از مال‌باختگان هستیم که توصیه می‌شود افراد اطلاعات‌شان را به راحتی در اختیار سودجویان نگذارند؛ دستگیری این افراد به دلیل پولشویی و یا اینکه اموالشان را به نام دیگران می‌زنند، سخت و پیچیده است.

دادگستری استان تهران: افراد اطلاعات خود را در اختیار سودجویان رمزارز نگذارند

به گزارش شبکه شرق، رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به کلاهبرداران ارز دیجیتال گفت: برخی پرونده‌های رمزارز جمعیت عظیمی از مالباختگان را دارند که توصیه می‌شود افراد اطلاعات خود را به راحتی در اختیار سودجویان نگذارند زیرا دستگیری این افراد به دلیل پولشویی و یا اینکه اموالشان را به نام دیگران می‌زنند، سخت و پیچیده است.

به گزارش دادگستری کل استان تهران، علی القاصی مهر درباره ارزهای دیجیتال به ویژه گسترش بازی همستر اظهار داشت: امروزه یکی از مسائل نوظهور اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و قضایی که با آن مواجه هستیم موضوع رمز ارز است. مسئله رمزارزها به دلیل اینکه جدید و نو محسوب می‌شود هنوز در قوانین جاری پیش‌بینی نشده که اعتبار آن به چه صورتی است و تخلف در این حوزه چه ضمانت اجرایی دارد. بخشی از افراد درگیر این موضوع هستند و متعاقب آن قوه قضاییه در مقام رسیدگی به پرونده‌ها با این مسئله درگیر شده است.

 

برخی پرونده‌های رمزارز تا ۵۰ هزار شاکی و مالباخته دارد

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: تاکنون بانک مرکزی در خصوص اعتبار بخشی به رمزارزها برنامه خاصی را پیش‌بینی نکرده است، از سوی دیگر در پرونده‌های تشکیل شده در این حوزه تعداد شکات زیاد است و برخی از آنها تا ۵۰ هزار شاکی و مالباخته دارد همچنین در پرونده‌ها گاهی مشاهده می‌شود که رمز ارز تقلبی است و در خارج از کشور هم هیچ‌گونه اعتباری ندارد.

وی افزود: در برخی پرونده‌ها اشخاص با استفاده از توکن‌ها تقلبی بستری را ایجاد کرده‌اند و سپس افراد را اغفال کرده و وجوهی را از مردم اخذ کرده‌اند و در مواردی برای مقطعی کوتاه سودهایی به افراد پرداخت کرده و اعتماد آنها را جلب کرده‌اند و تمام پول مردم را برده‌اند و در کشورهای دیگر آن را تبدیل به پول و یا ارز کرده‌اند. توصیه می‌شود که افراد اقدام به خرید رمز ارز نکنند.

القاصی مهر گفت: در پرونده‌هایی که در دادگستری در حال رسیدگی هستند مشاهده می‌شود بسیاری از ارزها غیر واقعی و بدون پشتوانه هستند و افراد اعتماد کرده اند و مبالغشان را در قالب دلار و یا ارز دیگری پرداخت کردند و افراد سود جو از این طریق اقدام به کلاهبرداری کرده و از کشور فرار کرده‌اند و در جریان رسیدگی به پرونده اموال زیادی از افراد کلاهبردار برای پرداخت وجوه مالباختگان در داخل کشور شناسایی نمی‌شود و کفایت حقوق مالباختگان را نمی‌دهد.

وی اظهارداشت: امروزه در پرونده‌های رمزارز با سیل عظیمی از جمعیت مالباختگان روبه‌رو هستیم، توصیه می‌شود که افراد، به راحتی اطلاعات خود را در اختیار افراد سودجو قرار ندهند زیرا دستگیری افراد، به دلیل پولشویی و یا اینکه اموالشان را به نام دیگران می‌زنند سخت و زمانبر است.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها