|

 گزارشی از صحن علنی شورای شهر تهران و نارضایتی روز‌افزون منتقدان شورا از عملکرد زاکانی

پس‌لرزه‌های «بهشت»

مخالفت‌ها علنی‌تر شده، فشار بر اعضای منتقد شورای شهر هم بیشتر از گذشته است. از خبرهای تخریبی بی‌منبع در فضای مجازی یا گفت‌وگوهای تخریبی بی‌نام برخی از اعضا در رسانه‌های رسمی.

پس‌لرزه‌های «بهشت»

شرق: مخالفت‌ها علنی‌تر شده، فشار بر اعضای منتقد شورای شهر هم بیشتر از گذشته است. از خبرهای تخریبی بی‌منبع در فضای مجازی یا گفت‌وگوهای تخریبی بی‌نام برخی از اعضا در رسانه‌های رسمی.

روز گذشته قبل از آغاز صحن علنی شایعه‌ای منتشر شد درباره استعفای دسته‌جمعی 10 عضو منتقد شورای شهر. گفته می‌شد انگیزه این استعفای دسته‌جمعی مقاومت در برابر اصلاح رویه‌ها در شهرداری است. به نظر نمی‌رسید این شایعه چندان جدی باشد که برخی از اعضای منتقد شورا آن را در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأیید کردند. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، به خبرنگاران گفت: قانون راهکارهای زیادی در این زمینه گذاشته و اگر به بن‌بست برسیم و ببینیم هیچ راهکاری نداریم، این کار را خواهیم کرد.

جعفر تشکری‌هاشمی هم معتقد بود استعفای دسته‌جمعی آخرین راه‌حل است و تلاش می‌شود کم‌هزینه‌ترین راه‌حل برای برگشت قطار مدیریت شهری به ریل که بیشترین رضایت‌مندی شهروندان را به دنبال داشته باشد، استفاده شود.

اما لحن برخی از اعضای شورای شهر در برابر انتقادها آرام‌تر بود. توصیه آنها بیشتر بر اتحاد و یک‌دستی بود.

مهدی چمران هم درباره باقی‌ماندن زاکانی به‌عنوان شهردار تهران تا پایان دوره ششم با توجه به کارزارهایی که در حمایت یا مخالفت او تشکیل شده است، به رسانه‌ها گفت که: ما تابع قانون هستیم و هر‌چه قانون بگوید، باید آن را انجام بدهیم.

سه عضو شورای شهر تهران که این هفته، هدف خبرهای تخریبی بودند، در صحن شورای شهر تهران به این اخبار واکنش نشان دادند. نرجس سلیمانی شعری کنایه‌آمیز از نسیم شمال درباره تلاش دو کچل برای تصاحب یک شانه قرائت کرد و ناصر امانی از تلاش‌های معکوس شهردار تهران در حوزه فسادستیزی گفت.

مهدی اقراریان هم با قرائت متنی از سخنان رهبری درباره گروه‌های سیاسی، خطاب به شهروندان تهرانی، از تلاش برخی افراد ناکارآمد برای پنهان‌شدن پشت دعواهای سیاسی تذکر داد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، به مطلبی در روزنامه همشهری اشاره کرد و گفت:‌ آقای چمران ما رسانه نداریم و به‌همین‌دلیل مجبوریم برای دفاع از حیثیت خودمان از تریبون شورا استفاده کنیم. روزنامه همشهری روز چهارشنبه در صفحه آخر از قول آقای مطهر محمدخانی، سخنگوی عزیز و مقرب شهرداری تهران، بیانیه‌ای را منتشر کردند در پاسخ به ویدئویی که وایرال شد و در آن ویدئو عنوان شد که در شهرداری تهران در ازای سکه و دلار پست‌فروشی می‌شود. البته من کاری به صحت‌و‌سقم آن ویدئو ندارم، هدف من بیانیه سخنگوی شهردار تهران است که در بند چهارم آن اسم این‌جانب را آورده است. خیلی تعجب کردم که ارتباط من با آن ویدئو چیست اما بعد دیدم منظورش پرده‌دری و آبروریزی است. در بند چهارم این بیانیه می‌گوید اعضای شورا می‌دانند شهردار تهران چقدر فسادستیز است و آقای امانی بهتر از همه این را می‌داند. از سراسر کشور با من تماس گرفتند، همکار من در دوران دفاع مقدس، هم‌رزمانم در نیروی زمینی سپاه، همکارانم در نیروی انتظامی که این ویدئو چه ارتباطی با شما دارد که سخنگوی شهردار تهران در بند چهارم این بیانیه به‌ویژه بر اسم شما تأکید کرده است. شهردار تهران و سخنگویش بگویند ارتباط من با این ویدئو چیست و اطلاعات من از مبارزه با فساد در شهرداری چیست که خودم خبر ندارم؟

امانی اضافه کرد: اطلاع من از مبارزه با فساد آقای زاکانی خیلی زیاد است اما متأسفانه به صورت معکوس. یعنی در شهرداری تهران فقط یقه ضعفا را برخلاف ادعای آقای زاکانی می‌گیرند، نه یقه گردن‌کلفت‌ها را. یقه کسانی را می‌گیرند که خودشان معلول سیستم‌ فسادزای شهرداری تهران هستند. اگر خاطر آقای مطهر باشد، چند بار به همراه تعدادی از اعضای شورا تذکر دادیم که از پرونده‌سازی برای کارمندان مظلوم شهرداری تهران خودداری کنند و آن زمان عدد هزارو 500 پرونده که به هیئت تخلفات اداری شهرداری تهران رفته بود، درخواست کردیم که مجددا بررسی شود، چراکه بی‌دلیل سابقه سوء برای پرسنل زحمتکش شهرداری تهران درست نشود.

امانی نامه سازمان بازرسی درباره انتصابات غیرقانونی در شهرداری را بالای سرش گرفت و گفت: آقای مطهر، قطعا اطلاع دارید که انتصاب شما در این پست و مسئولیت غیرقانونی است، چراکه هیچ‌یک از شرایط احراز طبقه‌بندی پست 16 را ندارید و در این جایگاه قرار گرفته‌اید. سند و مدرک آن هم نامه بازرسی کل کشور است که گزارش قانون‌شکنی‌ها و تخلفات شهرداری تهران درباره انتصاب مدیران را به وزیر کشور منعکس کرده است. اگر روزی لازم شد، نامه بازرسی کل کشور را در صحن شورا قرائت می‌کنم. مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا، خطاب به شهروندان تهرانی، گفت: حیات گروه‌های سیاسی رادیکال و ستیزه‌جو که از آنها با عناوین گوناگونی نام برده می‌شود اما علاقه‌مند نیستم در صحن شورا نامی از آنها ببرم، در ایجاد دوقطبی‌های کاذب است. دوقطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب از آنهاست تا ناکارآمدی خود را پشت دعواهای سیاسی پنهان کنند و از پاسخ‌گویی عملکرد غیرشفاف که عملکردی قبیله‌سالارانه، مبنی بر سه‌گانه فامیل‌بازی، برچسب‌زنی و پرونده‌سازی است، فرار کنند.

اقراریان گفت: پایان سیاسی این ‌گروه کوچک، اما پرمدعا در وحدت و همدلی همه شهروندان تهرانی با وجود تفاوت‌های فرهنگی و سیاسی، نزدیک است. شهروندان تهرانی بدانند آنها تا آخر نمی‌مانند.

اما محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، با تأکید بر اینکه نباید اختلاف‌های درون شورا بیشتر شود، تأکید کرد این اختلاف‌ها سبب می‌شود حساب‌کشی از شهرداری به تأخیر بیفتد.

او ادامه داد :‌ مردم از بیرون عملکرد ما را نگاه می‌کنند و با ما تماس می‌گیرند که این چه وضع شورای شهر است؟ شما رأی آوردید که علیه یکدیگر صحبت کنید؟ علیه شهرداری حرف بزنید یا شهرداری علیه شما حرف بزند؟ چرا رسانه‌های شهرداری علیه اعضای شورا حرف می‌زند؟ مگر فرصت نداریم در جلسات خصوصی این حرف‌ها را مطرح کنیم؟ به یکی از مدیران شهرداری عرض کردم اگر عضو شورایی نقد می‌کند شما وظیفه ندارید در رسانه پاسخ عضو شورا را دهید، همان‌طورکه اگر شهرداری اشتباهی می‌کند، ما نباید چیزی بگوییم که تیتر یک اینترنشنال شود. باید مراقب باشیم، در تاریخ این مملکت از ما سؤال خواهند کرد، همان‌طورکه از شورای اول سؤال می‌کنند، در شرایط فعلی باید از رئیس شورای شهر تبعیت کنیم.

جعفر شربیانی، عضو هئیت‌رئیسه شورا هم در واکنش به این سخنان گفت:‌ طوری صحبت نکنیم که گویا امروز ماه اول شروع شورای ششم است. ما امروز

 سیصدو اندی روز را پیش‌رو داریم که به مردم این پیام را بدهیم که ما نماینده شما هستیم. ما سه سال تجربه را پشت سر گذاشته‌ایم؛ سه سال عدم پاسخ‌گویی، نبود نظارت و لجاجت شهرداری تهران را شاهد بودیم. تک‌تک منتقدان شهردار تهران، اگر موضوع خصوصی داشتند، در همین صحن اعلام کنند. مگر ما جز حقوق مردم چیز دیگری را خواسته‌ایم؟ ما به مردم قول داده‌ایم. ما سوار بر پایگاه اجتماعی جریان انقلاب بر این صندلی‌ها تکیه زده‌ایم، بنابراین به‌گونه‌ای گفت‌وگو نکنیم که گویا منتقدان، غیرانقلابی بوده و نماینده رسانه‌های معاند هستند. چه کسانی از این دوقطبی‌سازی بهره می‌برند؟ درخواست می‌شود این روش سه‌ساله در شورا را کنار گذاشته و صدای منتقدان را به دلیل منافع خود خفه نکنیم. اگر نقدی شد، صحنه به صحنه، هویدا و آشکار باشد.

مهدی چمران، رئیس شورا نیز در ادامه با تأکید بر اینکه نصیحت‌کردن ساده و به نصیحت گوش فرا‌دادن مهم است، گفت: باید دل‌مان برای خودمان بسوزد. ما عمری را در اینجا می‌گذرانیم. علاوه بر عمر، اینجا شورای اسلامی شهر تهران بوده و مسئولیت‌هایی بر دوش داریم که ذره‌ذره آن را چه خیر و چه شر، با ما حساب خواهند کرد، بنابراین بهتر است چشمان خود را باز کنیم. دوستان نیازی به نصیحت ندارند؛ بلکه باید عمل کنند. ما باید کار و وظیفه خود را انجام داده تا بتوانیم خدمتی را که برای آن برگزیده شده‌ایم، به مردم انجام دهیم که در غیر‌این‌صورت به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. اگر به کسی ظلم شده باشد، باید جبران کنند. اینکه رسانه شهرداری بخواهد با اعضای شورا دربیفتد، نه‌تنها پسندیده نیست بلکه اجازه این کار نیز داده نمی‌شود. در‌این‌باره تذکرات لازم داده شده است. منطق و انصاف بسیار مهم است و به گفته شهید چمران، آنکه انصاف ندارد، شرف ندارد. ما باید جانب انصاف را داشته باشیم که اگر چنین عمل کنیم، خداوند ما را یاری خواهد کرد. در این جلسه گزارشی هم از مشکلات محله سلامت ارائه شد. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در این گزارش گفت:‌ محله سلامت فقط نام سلامت را یدک می‌کشد، در‌حالی‌که هویتش هنوز با نخستین کارخانه دخانیات ایران گره خورده است. فعالیت این کارخانه در محله‌ای به نام سلامت سناریویی پر از تناقض را به نمایش گذاشته است. سایه کارخانه دخانیات بر سر اهالی منطقه 11 سنگینی می‌کند و بیش از هر زمان دیگری باعث آزار اهالی شده است.

او ادامه داد: چندین هزار شهروند محله سلامت یک رؤیا در سر دارند؛ رؤیای روزی که چشم باز کنند و ببینند کارخانه 20 هزار‌ مترمربعی که مساحت زیادی از محله‌شان را اشغال کرده و هر روز صدها‌ کیلو توتون و تنباکو را روی هم تلنبار و سیگار تولید می‌کند، تبدیل به بوستان سلامت و ورزشگاه شده و نام سلامت زیبنده محله آنها شده است. به‌راستی این روزها که همه از مضرات کشیدن سیگار و توتون و تنباکویی که در آن وجود دارد، سخن می‌گویند، فعالیت کارخانه‌ای که در دل بافت مسکونی سیگار تولید می‌کند، چه توجیهی دارد؟ هرچه هست اما‌و‌اگرهای بسیاری پیش‌روی اهالی یازدهمین تکه پایتخت و شهروندان محله سلامت قرار دارد.

او در ادامه با بیان اینکه منطقه 11 رتبه سوم بافت فرسوده را به خود اختصاص داده است، گفت: بیشترین میزان فرسودگی یعنی بیش از 50 درصد هم در دو محله ناحیه 3 یعنی محله سلامت و محله هم‌جوار آن قرار دارد. موضوعی که نوسازی بافت فرسوده را با محدودیت مواجه کرده است، قصه پرغصه تیرهای برق در معابر تنگ و باریک است که مردم را در تردد خودروهای امدادی و باری با مشکل مواجه کرده است. در شش محله ستون‌های برق به چند صد رقم می‌رسد. شهرداری ناحیه پس از سال‌ها توانسته تنها یکی از ستون‌ها را جابه‌جا کند. پیمانکار نگهداشت و رفت‌و‌روب منطقه‌های 11 و 15 یکی است. من نمی‌دانم با چه فلسفه‌ای کار نظافت دو منطقه‌ای که هیچ ارتباط جغرافیایی با هم ندارند، باید با یک پیمانکار انجام شود! هرچند شهرداری ناحیه از عملکرد پیمانکار رضایت دارند اما مردم به جولان موش‌ها و موفقیت‌نداشتن راهکارهای کنترل و کاهش این حیوان موذی و روان‌بودن فاضلاب در انهار به همراه بوی تعفن به دلیل جاری‌بودن فاضلاب و لایروبی‌نکردن به‌موقع از سوی پیمانکار خدمات شهری گلایه دارند.

او درباره خواسته‌ها هم گفت: اول؛ انتقال شرکت دخانیات که برای آن محلی در هشتگرد لحاظ شده، با توجه به اینکه اکثر سوله‌های این شرکت غیرفعال و تعطیل است. دوم؛ پیاده‌روسازی و به‌سازی معابر محله. سوم؛ مبارزه مؤثر با جمعیت موش‌ها و کاهش جمعیت‌شان. چهارم اتصال انشعابات وصل‌نشده سیستم فاضلاب و جلوگیری از ریختن آن در سطح معابر. پنجم؛ جمع‌آوری سیستم‌های برق مزاحم و ششم؛ تعیین تکلیف پارکینگ خیابان خرمشهر برای تأمین سرانه‌های محله.

امانی خطاب به چمران گفت: بنده در یک سال گذشته برای پیگیری مشکلات مردم دو بار به منطقه 11 رفتم و از شهردار منطقه درخواست کردم در انتهای جلسه با مردم حضور داشته باشند، اما نیامدند. البته ما هم چون می‌دانیم در بلک لیست شهرداری هستیم، گلایه‌ای نداریم.

سیدمحمد موسوی، شهردار منطقه هم توضیح داد که بنده سه جلسه با مدیرعامل شرکت دخانیات برگزار کردم و موانع را بررسی کردیم. به گفته مدیرعامل آن شرکت دو مانع برای انتقال شرکت وجود دارد که یکی وضعیت مالی و نقدینگی و دیگری  استقبال‌نکردن هزارو ۶۰۰ نفر نیروی انسانی این شرکت و نارضایتی آنها برای انتقال، این دو مشکلات اصلی در این زمینه است.

شهردار منطقه ۱۱ تهران با بیان اینکه مقاومت کارکنان برای انتقال موضوعی است که باعث می‌شود مدیران زیر بار انتقال نروند، افزود: زمینه احداث کارخانه جدید در هشتگرد فراهم شده و مشکلی وجود ندارد. در نهایت مقرر شد تا در شش ماه آینده برای انتقال این کارخانه اقدام شود که به دنبال آن سرانه فضای سبز و ورزشی افزایش خواهد یافت.

او تأکید کرد: تیرهای چراغ برق از پیامدهای نبود مدیریت شهری واحد است. در جلسات با دستگاه قضائی این موضوع پیگیری شده و تاکنون از ۳۵۰ تیر چراغ برق ۵۰ تیر جابه‌جا شده و شرکت برق نیز قول داده که مابقی تیرها نیز جابه‌جا شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها