|

شنیده شدن صدای انفجار در گرمسار/ جزییات به روایت منبع آگاه «ایرنا»/ تسنیم: انفجار مربوط به شهرک صنعتی نیست/ روایت یک شهروند گرمساری از صدای انفجار/روایت استاندار سمنان چه بود؟

خبرگزاری دولتی «ایرنا» به نقل از یک منبع آگاه نوشت: شکست دیوار صوتی علت صدای انفجار مهیب در گرمسار بود.

شنیده شدن صدای انفجار در گرمسار/ جزییات به روایت منبع آگاه «ایرنا»/ تسنیم: انفجار مربوط به شهرک صنعتی نیست/ روایت یک شهروند گرمساری از صدای انفجار/روایت استاندار سمنان چه بود؟

به گزارش شبکه شرق، ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه امروز، دوشنبه «دوم بهمن ماه ۱۴۰۲» صدای مهیبی شنیده شد که در فضای شهر گرمسار نیز قابل تشخیص بود.

شنیده شدن صدای مهیب در حوالی گرمسار سبب رعب و وحشت مردم این شهر شده است، اما عجیب‌تر از شنیده شدن این صدا، مشخص نبودن علت آن تا این لحظه است. این چهارمین حادثه در یک هفته اخیر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان است؛ در این حوادث تاکنون، چهار نفر جان باخته‌اند.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» نوشت: یک منبع آگاه در گرمسار گفت: صدای مهیب شنیده شده در این شهرستان به‌خاطر شکسته شدن دیوار صوتی بوده است.

اکنون مشخص شده است که علت صدای انفجار مربوط به پرواز پایین‌تر از حد مجاز جنگنده و شکست دیوار صوتی بوده است.

فرماندار گرمسار نیز به خبرنگار ایرنا گفته است که انفجاری رخ نداده و مردم نگران نباشند.

ابتدا گمان می‌رفت منبع این صدا از شهرک صنعتی گرمسار بوده است که مسئولان با بررسی موضوع، اعلام کرده‌اند انفجار و دودی از فضای این محدوده صنعتی مشاهده نشده است.

حوالی ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه امروز «دوشنبه» صدای مهیبی شنیده شد که در فضای شهر گرمسار نیز قابل تشخیص بود و باعث ترس و وحشت مردم شد.

خبرگزاری «فارس» نیز با انتشار تصویری از یک جنگنده در آسمان گرمسار نوشت: «تصویری از پرواز پایین‌تر از حد مجاز یک جنگنده در گرمسار که منجر به شکسته‌شدن دیوار صوتی شد».

انفجار در گرمسار

«تسنیم» همچنین نوشت: انفجار در شهرک صنعتی گرمسار تا این لحظه منتفی بوده و ‌صدای انفجار مهیب در گرمسار در نواحی صنعتی نبوده است. این صدا پیش‌ازظهر امروز در گرمسار شنیده و سبب وحشت مردم شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گرمسار گفت: شنیده شدن صدای انفجار مهیب در گرمسار مربوط به نواحی صنعتی نبوده است. این صدا پیش‌ازظهر امروز در گرمسار شنیده و سبب وحشت مردم شد.

بهنام بختیاری، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گرمسار اظهار داشت: بر اساس پایش انجام‌شده و حضور نیروها به مناطق و نواحی صنعتی مشخص شد که صدای انفجار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گرمسار نبوده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گرمسار با بیان اینکه خوشبختانه صدای مهیب شنیده‌شده از شهرک صنعتی این شهرستان نبوده است گفت: تاکنون منبع و نشانی از این انفجار مشخص نشده است.

رضاخانی، فرماندار گرمسار نیز ضمن تایید شنیده شدن صدای انفجار گفت: این مهم در دست بررسی است.

فرماندار گرمسار با اعلام اینکه وقوع انفجار یا حادثه در نواحی مسکونی و صنعتی حوزه استحفاظی شهرستان گرمسار صحت نداردُ گفت: موضوع در دست بررسی است.
 


************************

 

«شبکه شرق» گزارش داد؛

شنیده شدن صدای انفجار در گرمسار/ شهروند گرمساری: صدا همه جا شنیده شد و با لرزش همراه بود/ گرمسار؛ شهر شهرک‌های صنعتی و سایت‌های نظامی

صبح امروز صدای انفجاری در گرمسار از شهرستان‌های استان سمنان شنیده شد. ابتدا  یک کانال تلگرامی با انتشار این خبر مدعی شد که انفجار در شهرک صنعتی گرمسار رخ داده‌است. دقایقی بعد خبرگزاری تسنیم این احتمال را تکذیب کرد و نوشت انفجاری در شهرک صنعتی اتفاق نیفتاده‌است. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گرمسار گفت: «شنیده شدن صدای انفجار مهیب در گرمسار مربوط به نواحی صنعتی نبوده است». بهنام بختیاری تاکید کرد: «بر اساس پایش انجام‌شده و اعزام نیروها به مناطق و نواحی صنعتی مشخص شد که صدای انفجار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گرمسار نبوده است.»

همچنین ایرنا به نقل از منبع آگاه نوشت: «اکنون مشخص شد که علت صدای انفجار مربوط به پرواز پایین‌تر از حد مجاز جنگنده و شکست دیوار صوتی بوده است.»

در حالی که فرماندار گرمسار به ایرنا گفته انفجاری رخ نداده و مردم نگران نباشند یک شهروند گرمساری وضعیت این شهر را برای «شبکه شرق» روایت کرد و گفت: «حوالی ساعت 9 صبح مردم صدای انفجاری شنیده‌اند. با توجه به این که شهر بزرگ نیست صدای انفجار از همه نقاط شهر شنیده شده و با لرزشی همراه بوده‌است. این صدا با توجه به اتفاقات اخیر باعث نگرانی شدید شهروندان شده‌است. به همین دلیل مردم رو‌به‌روی فرمانداری تجمع کردند و خواستار توضیح از مقامات رسمی در خصوص شنیده شدن این صدا شدند.»

این شهروند گرمساری می‌گوید «برخی مردم روایت کرده‌اند که در آسمان 2 هواپیما همزمان با شنیده شدن این صدای انفجار شنیده شده که نگرانی‌ها را بیشتر کرده‌است. همچنین هیچ علامت و نشانه دیگری از قبیل دود یا آتش‌سوزی یا استشمام بوی خاصی در فضا گزارش نشده‌است. با توجه به این که در گرمسار شهرک‌های صنعتی متعددی وجود دارد نگرانی اولیه این بود که شاید برای صنایع اتفاقی رخ داده‌است. علاوه بر شهرک‌های صنعتی، در اطراف گرمسار پایگاه‌های نظامی وجود دارد که این هم باعث گمانه‌زنی‌های در میان مردم شده‌‌است. همچنین مردم فکر کردند شاید صدا به دلیل انجام رزمایش‌هایی در مناطق کویری استان باشد که سابقه داشته.»

گفته می‌شود که استان سمنان علاوه بر شهرک‌های صنعتی متعدد، پایگاه‌های نظامی شاخصی نیز دارد. همچنین انجام رزمایش‌هایی نظامی در مناطق کویری استان هم سابقه دارد. یکی از مهم‌ترین تجهیزات نظامی در سمنان، سال 1393 رونمایی شده‌است. بر اساس آنچه ایرنا گزارش کرده سامانه راداری برد بلند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ارتش رونمایی شده‌‌ و ایرنا در مورد آن نوشته: «این سامانه راداری پیشرفته از نوع جست‌وجو و کشف اهداف به صورت سه بعدی و دائم کار می‌باشد که با بردی در حدود یک هزار و صد کیلومتر قادر به کشف اهداف با سطح مقطع بسیار کم است. تمامی مراحل تحقیق ، طراحی و تولید سامانه راداری قدیر به همت سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه انجام شده و پس از پایان مراحل تحقیقات در سال 1390 در سال‌های اخیر تولید شده است.» بنا بر این گزارش، سامانه راداری برد بلند قدیر طی چندین عملیات آزمایشی خود را به اتمام رسانده و 12 خرداد به صورت رسمی در شبکه یکپارچه پدافند کشور عملیاتی شد. گفته می‌شود که سامانه راداری قدیر سپاه با برد 1100کیلومتر است.

 

ماجرای صدای انفجار از زبان استاندار

معاون سیاسی استاندار سمنان گفت: علت صدای انفجار در گرمسار مأموریت جنگنده آموزشی بود.

معاون استاندار سمنان با اشاره به وجود شایعاتی در خصوص وقوع انفجار در مراکز صنعتی این شهرستان گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده هیچ گونه انفجاری در مراکز صنعتی شهرستان گرمسار مشاهده نشده و جای نگرانی برای مردم نیست.

به گزارش «تسنیم» وی با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه انفجاری در سمنان نداشته‌ایم و برخی اخبار در این خصوص نیز صحت ندارد، افزود: در پی بررسی‌های صورت گرفته مسخص شد که یک جنگنده آموزشی در استان مجاور مأموریت داشته و علت این صدا هم ناشی از جنگنده بوده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها