|

اعلام وضعیت قرمز در پایتخت؛ در این مناطق تهران تردد نکنید/ عکس

شاخص آلودگی هوای تهران در شرایط خیلی ناسالم و بنفش با آلاینده ازن رسیده است.

اعلام وضعیت قرمز در پایتخت؛ در این مناطق تهران تردد نکنید/ عکس

به گزارش شبکه شرق، بر اثر تشدید کم‌سابقه گرما، گاز ازن به علت اصلی آلودگی هوای تهران تبدیل شده است؛ با توجه به بی‌رنگ بودن و نبود علائم بصری برای گاز ازن، در شرایط آلودگی هوا، به شهروندان به ویژه گروه‌های حساس جامعه توصیه می‌شود تا حد امکان از فعالیت غیرضروری در فضای باز طی این ساعات خودداری ککند.

در پی افزایش دما، بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم‌اکنون میانگین کیفیت هوای پایتخت به ۲۱۱ با آلاینده شاخص ازن رسیده است؛ طبق اعلام سازمان هواشناسی بیشینه دمای هوای پایتخت امروز «شنبه، ۶ مرداد ۱۴۰۳»، به ۴۲ درجه سلسیوس می‌رسد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون در شرایط «خیلی ناسالم» قراردارد؛ اداره کل هواشناسی استان تهران نیز تداوم هوای گرم در استان تا فردا «یک‌شنبه، ۷ مرداد ماه» را پیش‌بینی کرد و نسبت به وزش باد شدید و گاهی خیلی شدید هشدار داد.

شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرد: «هم‌اکنون میانگین کیفیت هوای پایتخت به شاخص ۲۱۱ و در شرایط خیلی ناسالم و بنفش با آلاینده ازن رسیده است؛ طبق اعلام سازمان هواشناسی بیشینه دمای هوای پایتخت امروز به ۴۲ درجه سلسیوس می‌رسد.»

همچنین شاخص کیفیت هوا طی ۲۴ ساعت گذشته، روی عدد ۱۰۵ قرار داشت و فقط برای گروه‌های حساس جامعه آلوده بوده است.

«ازن» آلاینده ثانویه‌ای است که پیش‌سازهای آن VOC‌ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده‌ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند. از سویی دیگر می‌توان گفت که به‌نوعی خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای ازن هستند همچنین استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.

علاوه بر این، آلاینده ازن سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علایم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های ریوی می‌شود. ازن در مرگ‌ومیر زودرس نیز تاثیرگذار است.

بر اساس این گزارش، آلاینده شاخص هوای پایتخت، طی ۲۴ ساعت گذشته ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با میانگین ۱۰۵ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس  قرار داشت.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به شش دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

آلودگی هوای تهران

ساعت ۱۳ تا ۱۸، اوج غلظت آلاینده ازن و آلودگی هوای تهران

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: «بر اثر تشدید کم‌سابقه گرما، این روزها، گاز ازن به آلاینده اصلی هوای تهران، تبدیل است و موجب شده که طی هفته گذشته هوای پایتخت دو روز برای گروه‌های حساس، ناسالم شود.»

«محمدصابر باغخانی‌پور» سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: «اشعه فرابنفش (UV) و تشدید دما، دو عامل مهم در تولید آلاینده ازن هستند؛ بنابراین اگر پیش‌سازهای تولید این آلاینده در شرایط مناسب قرار داشته باشند، تولید ازن در جو از طریق واکنش‌های فتوشیمیایی صورت می‌گیرد.»

او با اعلام اینکه «میزان آلاینده ازن در روزها و هفته‌های گرم به‌ویژه در دمای بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد و در ساعات اوج گرما (بین ساعات ۱۳ تا ۱۸) بیش از سایر مواقع است»، افزود: «در روزهای سرد سال، به دلیل وارونگی دما و سکون نسبی جو، غلظت پیش‌سازهای تولید این آلاینده (اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرّار)، افزایش می‌یابد اما به دلیل برودت هوا، کاهش ساعات آفتابی و توان کم اشعه خورشید، میزان تولید ازن به حداقل میزان خود می‌رسد.»

باغخانی‌پور با اشاره به اینکه در طول شب که فاکتور اصلی تشکیل این آلاینده یعنی نور خورشید وجود ندارد، افزایش غلظت این آلاینده رخ نمی‌دهد، اظهار کرد: «در طول شبانه‌روز نیز تغییرات ساعتی این آلاینده منطبق با دما و نور خورشید است؛ بنابراین از حدود ساعت ۱۱ روند افزایشی تولید این آلاینده آغاز می‌شود، در حدود ساعات ۱۳ تا ۱۸ به بیشترین میزان خود می‌رسد و پس از آن روند کاهشی غلظت رخ می‌دهد بنابراین در ساعات بدون تابش نورخورشید نگرانی درباره آلایندگی گاز ازن به حداقل می‌رسد.»

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خاتمه تاکید کرد: «با توجه به بی‌رنگ بودن و نبود علائم بصری برای گاز ازن، در شرایط آلودگی هوا، به شهروندان به ویژه گروه‌های حساس جامعه توصیه می‌شود تا حد امکان از فعالیت غیرضروری در فضای باز طی این ساعات خودداری و فعالیت خود را به ساعات ابتدایی و انتهایی روز موکول کنند.»

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها