|

پایان دولت سیزدهم

دیروز در شبکه‌های اجتماعی و هم‌زمان با تنفیذ «مسعود پزشکیان» مباحث متعددی در جریان بود.

پایان دولت سیزدهم

دیروز در شبکه‌های اجتماعی و هم‌زمان با تنفیذ «مسعود پزشکیان» مباحث متعددی در جریان بود.

ثبت قیمت‌ها

یکی از روندهایی که در این 50 روز رواج داشت، ثبت قیمت‌ها در آخرین روزهای دولت رئیسی بود و مقایسه آن با قیمت‌هایی که تحویل گرفته بودند. اما دیروز قضیه فرق داشت و این بار به ثبت قیمت‌ها در حالی پرداخته شد که قرار است بعدها آنها به رئیس‌جمهور جدید یادآوری شود. یکی از فعالان اقتصادی نوشت: «پزشکیان، دولت را با ۸۸۷ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق بدهی تحویل می‌گیرد و طبق گفته وزیر اقتصاد موجودی خزانه 30 هزار میلیارد است، کسری بودجه مشخص نیست، طبق آمار بهمن‌ماه 1402 نقدینگی هفت‌هزارو 779 همت و طبق همان آمار کسری تجاری منفی ۱۵ میلیارد دلار است. قطع برق صنایع به دلیل کسری برق در هفته یک یا دو روز است». قیمت برخی اقلام هم به شرح زیر است: دلار 58هزارو 700 تومان (البته در روزهای قبل تا 57 هم پایین آمده بود)، حواله دلار ۴۴ هزار تومان، سکه امامی ۴۱‌میلیون‌و ۱۹۲ هزار تومان، شاخص کل بورس دو‌میلیون‌و ۱۶۰ هزار واحد، تورم سالانه ۳۵.۵ درصد، کوییک اس ۴۱۶ میلیون، میانگین مسکن تهران متری ۸۵ میلیون، نان بربری سه هزار تومان (در پلتفرم‌های خرید تا 12 هزار تومان هم هست)، بنزین سه هزار تومان، قیمت نفت برنت ۸۱ دلار، بلیت مترو چهارهزارو 264 تومان، مرغ در میادین تره‌بار کیلویی ۸۰ هزار تومان، حداقل حقوق پایه کارگر هفت‌میلیون‌و ۱۶۶ هزار تومان، بلیت اتوبوس تهران-مشهد ۴۰۰ هزار تومان، قطار پنج‌ستاره تهران- مشهد ۹۹۵ هزار تومان، شکر کیلویی ۴۵ هزار تومان، روغن مایع ۹۰۰ میلی‌لیتر ۶۶ هزار تومان، ۵۰۰ گرم چای خارجی ۲۵۰ هزار تومان، پوشک ۱۲عددی سایز ۴، 59هزارو 400 هزار تومان، دلستر یک‌لیتری ۳۰ هزار تومان، بسته شش‌عددی آب معدنی یک‌و‌نیم لیتری هشت هزار تومان، برنج ایرانی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان، بلیت پرواز تهران-رشت دو میلیون تومان، یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، هر کیلو گوشت قرمز ۶۵۰ هزار تومان، جریمه عبور از چراغ قرمز ۴۰۰ هزار تومان، فیلترشکن یک‌ماهه ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان (تلگرام، اینستاگرام، واتس‌اپ و... همچنان فیلتر هستند) و بلیت سینما ۸۰ هزار تومان.

دو شگفتی درباره یک انتخاب

به نظر می‌رسد کوچک‌ترین تصمیمات مسعود پزشکیان با دقت مورد توجه قرار می‌گیرد، حتی پوشیدن کت و شلوار چروک و قدیمی در مراسم تنفیذ! هرچند دیگر انتخاب او باعث شگفت‌زدگی کاربران شد. او پس از آنکه ساختمان ریاست‌جمهوری در پاستور را از محمد مخبر تحویل گرفت، اولین انتخاب خود را معرفی کرد و آن انتخاب «محمدرضا عارف» بود. عارف پس از 24 سال دوباره به این سمت بازگشت. این انتخاب و نحوه اعلام آن با تعجب کاربران روبه‌رو شد.

 علی تاجرنیا -‌یکی از اعضای ستاد‌- از پلتفرم فیلترشده ایکس برای اطلاع‌رسانی در‌این‌باره استفاده کرد و این خبر به جای رسانه‌ها برای بار اول از شبکه‌های اجتماعی فیلترشده منتشر شد.

 پیش از این برخی از چهره‌های سیاسی از حضور علی لاریجانی و بیشتر از همه علی طیب‌نیا به عنوان کسانی که قرار است برای این مسند انتخاب شوند، اسم می‌بردند. حتی برخی از اعضای ستاد پزشکیان شانس «طیب‌نیا» برای رسیدن به کرسی معاون‌اولی را بیشتر می‌دانستند. با این حال، این انتصاب مهر پایانی بر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای زد.

ارکستری که حذف شد

برای اولین بار سرود جمهوری اسلامی به صورت زنده در مراسم تنفیذ اجرا شد و وسایل آن وارد حسینیه محل برگزاری مراسم شد اما نکته عجیبی رخ داد و اینکه این وسایل به طبقه دوم برده شد و در هیچ لحظه‌ای در مراسم از صداوسیما نشان داده نشد. نکته جالب اینکه ارکستری که در مراسم سرود را اجرا کرد و صداوسیما تصویرش را سانسور کرده، «ارکستر صداوسیما» است!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها