|

گزارش لحظه‌‌به‌‌لحظه از آخرین روز ثبت‌نام دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری؛

بذرپاش و مرتضوی هم آمدند/ رییس و نایب رییس مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند/ ثبت‌نام پورمحمدی و اسحاق جهانگیری و آخوندی / رویانیان و افشار؛ دو نظامی دیگر هم آمدند/ موج ثبت‌نام نمایندگان ادوار مجلس/ ۴ کاندیدای زن

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک‌ سال پیش از موعد مقرر در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. فرآیند ثبت‌نام کاندیداها از دهم خرداد آغاز شده و ۱۴ خرداد آخرین مهلت ثبت‌نام است.

بذرپاش و مرتضوی هم آمدند/ رییس و نایب رییس مجلس برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند/ ثبت‌نام پورمحمدی و اسحاق جهانگیری و آخوندی / رویانیان و افشار؛ دو نظامی دیگر هم آمدند/ موج ثبت‌نام نمایندگان ادوار مجلس/ ۴ کاندیدای زن

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که بر اساس روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود، پس از بروز سانحه برای بالگرد «ابراهیم رئیسی» و همراهانش، یک‌ سال پیش از موعد مقرر، طبق برنامه‌ای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است، در تاریخ «هشتم تیر ماه ۱۴۰۳» برگزار می‌شود. پنجمین و آخرین روز ثبت‌نام کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۸ صبح شنبه «۱۴ خرداد»، در ستاد انتخابات کشور آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت.

 

در چهار روز گذشته ثبت‌نام ۳۷ کاندیدا در انتخابات قطعی شده است.

محمدرضا صباغیان، مصطفی کواکبیان، عباس مقتدایی، قدرتعلی حشمتیان، سعید جلیلی، علی لاریجانی، محمود احمدی‌بیغش، محمد خوش‌چهره، عبدالناصر همتی، احمد رسولی نژاد، وحید حقانیان، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، حبیب‌الله دهمرده، محمدرضا میرتاج‌الدینی، زهره الهیان، فداحسین مالکی، محمدمهدی اسماعیلی، مسعود زریبافان، حسین افشارزاده، محمود احمدی‌نژاد، حسینعلی قاسم‌زاده، محمود صادقی، صادق خلیلیان، سیدمحمد مقیمی، ایرج شاهوردی، محمدحسن قدیری ابیانه، حسن محمدیاری، سیدمجتبی محفوظی، شهریار حیدری، علی صوفی، محمدرضا پور ابراهیمی، حسین میرزایی، غلامحسین رضوانی، محمد شریعتمداری، جلیل جعفری و سیدغنی نظری اسامی این ۳۷ نفر را تشکیل می‌دهند.

 

پس از اتمام این فرصت پنج‌روزه، شورای نگهبان از ۱۵ خرداد به مدت هفت روز صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند تا در نهایت اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در ۲۲ خرداد به وزارت کشور اعلام شود.

 

***** 

احمد وحیدی، وزیر کشور درباره آمار ثبت نام‌ها در ۵ روز گذشته گفت: «در ۵ روز ۸۰ نفر موفق به ثبت نام شدند از کل مراجعان. ثبت نام‌نهایی پس از برخورداری افراد از شرایط اولیه اعلامی در قانون و اصلاحیه شورای نگهبان صورت گرفت و افراد فاقد این ویژگی موفق به ثبت نام نهایی نشدند. مرحله بعدی برعهده شورای نگهبان است که اقدام به بررسی صلاحیت‌ها خواهد کرد و پس از آن نیز فرصت ۱۵ روزه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برای کاندیداهای احراز صلاحیت شده، آغاز خواهد شد.»

 

همچنین معاون سیاسی وزیر کشور نیز توضیح داد: «او ادامه داد: «باتوجه به سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ابلاغیه شورای نگهبان درباره مصادیق رجل سیاسی، موضوع به خوبی تبیین شد و موضوع به شکلی پیش رفت که در این ۵ روز، ۲۷۸ نفر مراجعه کننده داشتیم که از میان آنان، ثبت نام ۸۰ نفر در انتخابات قطعی شد و شرایط قانونی مقرر را داشتند. از این میان، امروز ۴۳ نفر ثبت نام کردند. مدارک تمام این افراد، تحویل شورای نگهبان خواهد شد و‌آنان ۷ روز برای بررسی صلاحیت‌ها فرصت خواهند داشت. این فرصت از فردا آغاز خواهد شد و‌۲۲ خرداد اسامی واجدان شرایط توسط وزارت کشور اعلام  خواهد شد و پس از فرصت ۱۵ روزه تبلیغات آغاز خواهد شد. ۸ تیر نیز انتخابات برگزار خواهد شد و اگر کار به دور دوم کشیده شد، ۱۵ تیر مرحله دوم برگزار خواهد شد.»

 

چهارمین زن حاضر شده در ستاد انتخابات

رفعت بیات در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. رفعت بیاد، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم هم ثبت نام کرده بود. 

photo_2024-06-03_18-12-24

 

ثبت‌نام نایب رییس مجلس

علی نیکزاد، نماینده مجالس یازدهم و دوازدهم و وزیر راه و شهرسازی دولت محمود احمدی‌نژاد با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. پیشتر، برادر علی نیکزاد، اکبر نیکزاد هم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود.

photo_2024-06-03_17-49-49

 

نام‌نویسی بذرپاش و صولت مرتضوی، وزرای دولت رییسی

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم و نماینده اسبق مجلس، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. پس از او صولت مرتضوی، وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز در ستاد انتخابات حاضر شد و ثبت‌نام کرد.

 

مهرداد بذرپاش پس از ثبت‌نام گفت: «قرار من با رئیس جمهورِ شهید هنوز برقرار است؛ شهیدی که قول داده بود مساله حل‌کن باشد؛ در میدان و کنار مردم . ما پای وعده‌های رئیس جمهورِ شهید ایستاده‌ایم و هیچ قول و قراری را فراموش نخواهیم کرد؛ اقدامات شهید رئیسی نباید ناتمام بماند»

JPEG image-4BEA-94AC-A1-0

 

آخوندی هم ثبت‌نام کرد

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

photo_2024-06-03_16-43-58

 

من نگران ایرانم

او پس از ثبت‌نام گفت: «من نگران ایرانم، نگران فقر، منازعه‌ی بین‌المللی و فروپاشی اجتماعی و فرهنگی ملتی که هسته‌ی مرکزی یک تمدن چندین هزار ساله‌است. ملتی که باید عنصر اصلی پیوند ملت‌های منطقه و مایه‌ی ثبات و توسعه خود و پیرامون باشد، دچار کشمکش‌های بی‌پایان و بی‌انتهایی شده‌است. ....من می‌فهمم که شما پدیده‌ی چنددولتی و یا بی‌دولتی را با تمام رگ و پوست‌تان حس می‌کنید. شما با تجربه تورم بالای ۴۰ درصد برای مدتی بیش از پنج‌سال دریافتید که دولتی ملی با دغدغه‌ی رفاه و توسعه‌ی ایران در راس کار نیست.»

 

ثبت‌نام قاضی‌زاده هاشمی و داوود منظور

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ، معاون رئیس دولت سیزدهم و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در ستاد انتخابات، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم ثبت‌نام کرد اما رای نیاورد. همچنین داوود منظور، معاون ابراهیم رئیسی و رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «برای دنبال کردن راه رئیس جمهور شهید پا به عرصه انتخابات گذاشته ام تا بتوانم دولت تراز انقلاب اسلامی را داشته باشم. در دولت شهید رئیسی، دیوارهای تحریم فروریخت و سیاست خارجی کشور همه دنیا را در نوردید.»

 

قاضی‌زاده هاشمی نیز در جریان سخنرانی پس از ثبت‌نام گفت: «دولت مردم، خود را بر مدار خانواده تنظیم خواهد نمود تا پدر خانواده دغدغه معیشت؛ مادر خانواده دغدغه آینده فرزندان؛ پسر خانواده دغدغه اشتغال و سربازی و دختر خانواده دغدغه ازدواج و نقش آفرینی اجتماعی نداشته باشد.»

شلوغ‌ترین روز ثبت‌نام

«محمد اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور ظهر امروز «دوشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۳» و در آخرین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «امروز پرترددترین روز ثبت‌نام را داشتیم؛ تعداد ۸۶ نفر به ستاد انتخابات کشور مراجعه داشتند که از این میان از ۲۲ نفر از آنها ثبت‌نام به عمل آمد.»

اسلامی افزود: «از این تعداد، یک نفر زن و ۲۱ نفر مرد بودند؛ در مجموع ۵۹ داوطلب تا این ساعت داشتیم و ۲۱۳ نفر مراجعه کردند.»

 

رییس‌ مجلس هم آمد

محمد باقر قالیباف، رئیس ادوار یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق تهران، با حضور در ستاد انتخابات وزارت، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. آخرین شکست قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری به سال ۹۲ بر می‌گردد.

محمد باقر قالیباف، رئیس قوه مقننه حاضر به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران مبنی بر تکلیف ریاستش بر مجلس دوازدهم پس از حضورش در انتخابات ریاست جمهوری نشد و فقط لبخند زد.

 

بخشی از سخنرانی قالیباف پس از ثبت‌نام:

 

 

نام‌نویسی برادر کوچک علی نیکزاد 

اکبر نیکزاد، رئیس سابق بنیاد مسکن با حضور در ستاد انتخابات کشور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

سومین زن؛ هاجر چنارانی

هاجر چنارانی، نماینده پیشین مجلس در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

photo_2024-06-03_15-14-00

وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد

شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده مجلس یازدهم، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

 

یک روحانی دیگر؛ مصطفی پورمحمدی

مصطفی پورمحمدی، وزیر اسبق دادگستری با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

photo_2024-06-03_14-23-36

 

مصطفی پورمحمدی نام دولت خود را «قرار» اعلام کرد.

 

سردار افشار در انتخابات ثبت نام کرد

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد.

 

ادامه ثبت‌نام نمایندگان ادوار مجلس

محسن کوهکن، نماینده ادوار مجلس با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

حسین گروسی نماینده ادوار مجلس در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم نام‌نویسی کرد. 

 حسن نوروزی، نماینده ادوار مجلس در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد

محمدعلی وکیلی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید نیز برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری وارد ساختمان وزارت کشور شد.

مهدی شیخ نماینده پیشین تهران و محمد حسن نامی نظامی و رییس سازمان مدیریت بحران نیز ثبت‌نام کردند.

 

 

ثبت‌نام یک نظامی دیگر

محمد رویانیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. او نظامی بازنشسته‌‌ای است که سابقه بازرسی ویژه معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح و ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا را در کارنامه دارد. رویانیان موفق نشد آرای لازم برای حضور در مجلس دوازدهم را به دست آورد.

 

جهانگیری آمد

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. 

photo_2024-06-03_11-50-45

 

 

اسحاق جهانگیری به سوالی در مورد گرایش سیاسی‌‌ و عملکردش اینطور پاسخ داد:

 

نام‌نویسی وزیر جهاد کشاورزی احمدی‌نژاد

محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. او سابقه مدیرعاملی منطقه آزاد تجاری اروند را هم دارد.

IMG_7631

ثبت‌نام حمید کریمی، علیرضا ورناصری، علی آذری، جلال‌زاده

حمید کریمی نماینده اسبق مجلس در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

علیرضا ورناصری نیز در کارنامه خود نمایندگی دوره یازدهم مجلس را دارد.

علی آذری، نماینده مجلس در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وحید جلال‌زاده، نماینده دوره یازدهم مجلس که سابقه ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در کارنامه دارد، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

اردشیر مطهری، سرهنگ بازنشسته فراجا و نماینده مجلس دوره یازدهم از حوزه انتخاباتی گرمسار که در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

هفتمین ثبت‌نام؛ ناظمی اردکانی

محمد ناظمی اردکانی، اولین وزیر تعاون در دولت محمود احمدی‌نژاد که از کار برکنار شد، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کرد.

 

ششمین ثبت‌نام؛ قاسم جاسمی

سید قاسم جاسمی نماینده ادوار در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

پنجمین ثبت‌نام؛ حمیده زرآبادی

سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. او دومین زنی است که در طول ۵ روز گذشته وارد سالن ستاد انتخابات شده است.

photo_2024-06-03_08-52-25

 

زرآبادی گفت: «گرامی می‌دارم یاد و خاطره سرکار خانم اعظم طالقانی و سرکار خانم زهرا شجاعی که تلاش‌های مستمری داشتند برای اینکه شورای نگهبانی تفسیری از رجل سیاسی داشته باشه و با مصوبه‌ای که شورای نگهبان داشت و اعلام شرایط فکر می‌کنم این اتفاق افتاد. آنان در میان ما نیستند اما نتایج تلاش‌هایشان را می‌بینیم. امیدوارم روحشان در آرامش باشد و روزی در ایران در انتخاباتی آزاد و رقابتی یک رئیس جمهوری زن داشته باشیم.»

 

 

 

 

چهارمین ثبت‌نام؛ مشاور دولت احمدی‌نژاد

احمد اکبری که سابقه فعالیت به عنوان مشاور معاون اول رئیس دولت‌های نهم و دهم را در کارنامه دارد، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. او همچنین نماینده ادوار مجلس خبرگان رهبری بوده‌است. 

 

 

سومین ثبت‌نام؛ حسن کامران

حسن کامران، نماینده ادوار مجلس از حوزه انتخابیه اصفهان با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

IMG_7618

 

دومین ثبت‌نام؛ حسن سبحانی

حسن سبحانی، نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه دامغان، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

اولین ثبت‌نام؛ الیاس نادران

الیاس نادران، نماینده ادوار مجلس با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

نادران بعد از ثبت‌نام برای انتخابات گفت:«نجات اقتصادی برای ایران شعار دولت انتخابی من خواهد بود. من به نفع هیچ کاندیدایی کنار نخواهم رفت.»

 

IMG_7620

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها