|
نویسنده: فاطمه شفیعی

با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :

سه طرح تولیدی و محیط زیستی ذوب آهن اصفهان به بهره‌برداری رسید

با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در استان اصفهان: سه طرح تولیدی و محیط زیستی در مجتمع صنعتی ذوب آهن اصفهان به بهره برداری رسید که در آنها از زیرساخت‌ها و توان داخلی و فناوری‌های جدید استفاده شده است.

سه طرح تولیدی و محیط زیستی ذوب آهن اصفهان به بهره‌برداری رسید

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان :با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در استان اصفهان: سه طرح تولیدی و محیط زیستی در مجتمع صنعتی ذوب آهن اصفهان به بهره برداری رسید

این طرح‌ها شامل کوره پاتیلی(LF۳)، واحد جدید اکسیژن و مخازن ذخیره آب اضطراری ذوب آهن اصفهان است که در مراسمی بصورت برخط(آنلاین) و با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح شد.

پروژه کوره پاتیلی(LF۳) با اعتبار ۵۴.۵ میلیون یورو و یکهزار و ۷۵۰ میلیارد ریال با هدف افزایش میزان تولید، ارتقای بهره‌وری و توسعه تولید محصولات صنعتی ذوب‌آهن اصفهان از جمله مخصوص تولید فولاد ریل راه‌اندازی شد.

این کوره پاتیلی با بومی‌سازی و ساخت بیش از ۷۰ درصد تجهیزات اصلی و حساس از قبیل ترانسفورماتور، گانتری و درپوش کوره، بازوی الکترود، غبارگیر و متریال هندلینگ توسط تأمین کنندگان داخلی به بهره‌برداری رسید.

دستیابی به عملیات متالورژی ثانویه بیش از ۹۵ درصد از فولاد مذاب تولیدی بخش فولادسازی، افزایش ظرفیت تولید فولادهای کیفی نظیر فولاد ریل و فولادهای کم‌آلیاژ با استحکام بالا(HSLA)، رعایت آخرین شرایط محیط زیستی با احداث غبارگیر کوره پاتیلی و متریال هندلینگ از ویژگی‌های این طرح محسوب می شود.

واحد جدید اکسیژن ذوب آهن اصفهان نیز بر پایه‌ مطالعات انجام شده به‌منظور جهش تولید و تامین پایدار اکسیژن برای دستیابی به ظرفیت ۳.۶ میلیون تن چدن مذاب در سال راه‌اندازی شد.

این پروژه با ظرفیت ۲۵ هزار مترمکعب در ساعت به روش «کرایژنیک» به‌همراه تولید ازت و آرگون(بدون استفاده از هیدروژن برای تولید آرگون) با تکیه حداکثری بر توان داخلی و اعتبار ۳۳.۷۵ میلیون یورو انجام شد و سالانه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی به‌همراه دارد.

استفاده حداکثری از زیر ساخت‌ها و توان داخلی، کیفیت بالای تجهیزات و اتوماسیون کامل، استفاده از فناوری جدید تولید اکسیژن به روش کرایژنیک و با فناوری فشرده‌سازی داخلی به همراه تولید ازت و آرگون از دیگر امتیازهای این طرح است.

مخازن ذخیره آب اضطراری ذوب آهن اصفهان نیز برای افزایش میزان ذخیره آب و مدیریت بحران‌ در شرایط اضطراری در این واحد صنعتی ایجاد شده است.

با ساخت این مخازن، ذخیره آب ذوب آهن اصفهان برای چهار روز با میزان تقریبی مصرف در شرایط بحران به میزان یکهزار و ۵۵۰ مترمکعب در ساعت انجام می‌شود.

حجم کل این مخازن ۱۵۰ هزار مترمکعب است که در چهار مخزن مجزا به همراه پمپ‌خانه و خطوط مربوطه ساخته شده است.

شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان نخستین و بزرگترین تولیدکنندهٔ فولاد ساختمانی و ریل و بزرگترین شرکت فولاد در ایران از لحاظ تنوع محصولات است که با ظرفیت ۳.۶ میلیون تُن محصول پایانی، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند.

محصولات کارخانجات این شرکت به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود و در بازار داخل در پروژه‌های بزرگ کشور همچون بُرج میلاد تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو و ریل ملی مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها