|

متاورس، پنجره‌ای به آینده‌ی تنکولوژی

ایده زندگی در جهانی مجازی چیز جدیدی نیست و مشخصا از سال‌ها پیش ذهن انسان را به خود درگیر ساخته است. نشانه این موضوع را نیز در آثار هنری مختلفی از سینما تا ادبیات می‌توان پی‌گرفت

متاورس، پنجره‌ای به آینده‌ی تنکولوژی

ایده زندگی در جهانی مجازی چیز جدیدی نیست و مشخصا از سال‌ها پیش ذهن انسان را به خود درگیر ساخته است. نشانه این موضوع را نیز در آثار هنری مختلفی از سینما تا ادبیات می‌توان پی‌گرفت. معمولا از این جهان با نام متاورس یاد می‌شود، اما آیا به زودی همه قرار است وارد متاورس شویم؟

متاورس (Metaverse) عبارتی است که در مدت اخیر ورد زبان‌ها شده اما در واقع ایده اصلی آن به سال و یا حتی شاید دهه‌ها قبل مربوط است. در بررسی اینکه متاورس چیست و چه کارکردی در دنیای امروزی دارد با ما باشید.

در طول این مطب که توسط وب‌سایت تکراتو تهیه شده، تلاش بر این است که به این سوالات اساسی اما مهم پاسخ داده شود که متاورس چیست،‌ چه نسبتی با ارزهای دیجیتال و بلاکچین دارد و از همه مهمتر کاربرد آن در دنیای امروزی چیست؟

تاریخچه متاورس

اولین بار واژه متاورس در سال 1992 توسط نیل استفنسون و در رمانی به نام Snow Crash به میان آمد. البته در آن زمان این مفهوم کاملا به طور خام و ابتدایی مطرح شده بود اما حالا به تدریج مفهوم متاورس به تدریج رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته؛ برای همه ملموس‌تر می‌شود.

خصوصا که پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌هایی چون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کمک شایان توجهی به عملی شدن ایده متاورس کرده است.

 

متاورس دنیای فعال و زنده است که اقتصاد خاص خود و دارایی‌های دیجیتال خاصی دارد. به عبارتی بهتر،‌ متاورس مجموعه‌ای بزرگ از دنیا‌ها و پلتفرم‌های مختلف است که افراد می‌توانند در آن به شکل مجازی حاضر بوده و با هم تعامل داشته باشند. اما تفاوت اصلی این است که اینجا اوضاع مانند بازی‌های ویدیویی نیست که شخصیت‌ها توسط هوش مصنوعی هدایت شوند، بلکه هر شخصیت نماد یک انسان واقعی است.

 

تفاوت فناوری‌های VR و AR چیست؟

همانطور که گفتیم دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کمک شایان توجهی به شکل‌گیری متاورس کرده‌اند. شاید حتی بتوان از آن‌ها به عنوان فناوری‌های پایه‌ای متاورس یاد کرد. اما این دو فناوری چه هستند و چه تفاوت‌هایی دارند؟

واقعیت مجازی یا Virtual Reality  که به اختصار با علامت VR شناسایی می‌شود کاملا توسط کامپیوتر ساخته شده و در آن دنیای مجازی می‌تواند به هر شکلی باشد. برای تجربه این حس کافی ‌ است هدست واقعیت مجازی را روی سر بگذارید تا از محیط فیزیکی اطراف خود جدا شوید. در واقع وقتی از هدست واقعیت مجازی استفاده می‌شود هیچ تصویری در دنیای واقعی نمی‌بینید و حتی صداهایی که می‌شنوید متفاوت هستند.

 

در واقعیت افزوده یا Augmented Reality که به اختصار AR‌ گفته می‌شود، تصاویر مجازی با تصاویر دنیای واقعی ترکیب می‌شوند. در این شرایط وقتی عینک واقعیت افزوده را روی چشم خود می‌گذارید،‌ همچنان می‌توانید تصاویر دنیای واقعی را ببینید اما با این تفاوت که تصاویری مربوط به دنیای مجازی نیز به آن‌ها اضافه می‌شوند.

36

این قابلیت در حال حاضر برای برخی موبایل‌ها و تبلت‌ها نیز وجود دارد. مثلا می‌توانید یک اپلیکیشن واقعیت افزوده را روی گوشی نصب کنید و وقتی از طریق دوربین گوشی در حال فیلمبرداری یا تصویربرداری از محیط باشید، اشیا و تصاویری روی قسمت‌های مختلف مشاهده می‌شود.

پس به طور مختصر باید گفت فناوری VR شما را اساسا از محیط واقعی جدا می‌کند و برای تجربه آن حتما باید از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده شود. اما تکنولوژی AR بدون فاصله گرفتن از دنیای واقعی، صرفا یک سری المان‌های مجازی را اضافه می‌کند.

ویژگی‌های اصلی متاورس

متاورس بر سه مفهوم اساسی استوار است؛ حضور (Presence)، تعامل پذیری (Interoperability) و استانداردسازی (Standardization). اما هر یک از این سه مفهوم به چه معنا هستند؟

حضور: مقصود از حضور این است که کاربران متاورس حس کنند در دنیایی مشترک و مجازی حضور دارند و می‌توانند با دیگر افراد در این محیط تعامل داشته باشند. این حس حضور سبب می‌شود که کیفیت تعاملات آنلاین افزایش یابد و حس بودن در دنیایی بزرگ به کاربران منتقل شود.

تعامل‌پذیری: تعامل‌پذیری به آن معنا است که کاربران در دنیای متاورس بایستی بتوانند مالک کل دارایی‌های خود باشند و در موقعیت‌های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند. برای مثال اگر در یک بازی در دنیای متاورس یک اسلحه بخرید، هم می‌توانید آن را به کسی هدیه دهید و هم به فروش برسانید.

استانداردسازی: استانداردسازی به هماهنگی زیرساخت‌های متاورس با دیگر پلتفرم‌ها اشاره دارد. درواقع، تعامل‌پذیری وابستگی خاصی به استانداردسازی دارد.

ارتباط متاورس و کریپتو چیست؟

98

 

آنطور که گفتیم افراد در متاورس می‌توانند به تبادل دارایی‌های دیجیتال بپردازند. اما در صورتی که قوانین و قواعد تجاری و معاملاتی مشخصی در میان نباشد، طبیعتا مشکلات زیادی به وجود می‌آید. برای اینکه روش امنی برای اثبات مالکیت دارایی به وجود آید و ابزار لازم جهت ارسال و دریافت پول وجود داشته باشد، به یک تکنولوژی فراتر از متاورس نیز نیاز است.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که در حال حاضر بهترین ابزاری که برای مدیریت مبادلات دیجیتالی در اختیار داریم و در دنیای متاورس نیز قابل استفاده است، بلاکچین است. بلاکچین می‌تواند یک روش غیرمتمرکز در اختیار کاربران خود قرار دهد تا بدون هیچ دردسری به انتقال دارایی‌های خود بپردازند.

ارتباط بازی‌های ویدیویی و متاورس چیست؟

همانطور که می‌دانید که صنعت گیم در سالیان اخیر تحولات چشمگیری داشته است و امروز هدف از آن صرفا بازی کردن و سرگرمی نیست. با استفاده از بازی‌های جدیدی که بر اساس فناوری بلاکچین توسعه یافته‌اند، می‌توان انواع توکن و رمزارزها را به دست آورد و از این راه حتی کسب درآمد کرد.

از سوی دیگر بسیاری از بازی‌های آنلاین، پیش از این تجربه‌ای مشابه متاورس ایجاد کرده‌اند و بازیکنان می‌توانند از طریق چت صوتی با هم تعامل داشته باشند که این خود از گام‌های اولیه یک طرح اولیه از متاورس است. از سویی در یک بازی آنلاین امروزی، هر کاری که شما انجام دهید روی بازیگری دیگر موثر است و متاورس نیز دقیقا به همین شکل عمل می‌کند اما در ابعادی بسیار گسترده‌تر.

آینده متاورس چگونه است؟

به نقل از  Techtrends.newsتحقق متاورس در آینده نزدیک غیرقابل اجتناب است و احتمالا به زودی شاهد آینده‌ای خواهیم بود که در آن همه افراد با اسم و آواتاری مجازی به امور روزمره خود رسیدگی می‌کنند. البته که تحقق متاورس از همان ابتدا کامل نخواهد بود و به تدریج به آن خواهیم رسید.

در حال حاضر بسیاری از زیرساخت‌های متاورس از جمله اینترنت و دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده وجود دارند که به شکل‌گیری متاورس کمک شایانی می‌کنند. بازی‌های ویدیویی جلوه‌ای کوچکتر از متاورس را به نمایش گذاشته‌اند و فناوری بلاکچین نیز از جمله بسترهای حیاتی برای شکل‌گیری متاورس است. در این بین باید گفت که در حال حاضر به سمت متاورس حقیقی در حرکت هستیم و دیر یا زود، دنیای مجازی جدید زندگی بشر را دگرگون می‌کند.

آنچه خواندید مقاله ای بود از وبسایت تکراتو که در زمینه اخبار تکنولوژی این روزها محتواهای جذابی تولید می‌کند. تکراتو را در آدرس https://techrato.com دنبال کنید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها