|

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران و رئیس کارگروه طلا و جواهر اتاق اصناف:

روز گذشته روند چشمگیر کاهش قیمت‌ها را داشتیم

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تأثیر اخبار انتخابات بر روند قیمت طلا بیان کرد: با رئیس جمهوری که تعیین شد، کاهش قیمت را داشتیم و این یک نشانه است. این مسائل سیاسی در داخل بر روی قیمت طلا اثر گذاشت.

روز گذشته روند چشمگیر کاهش قیمت‌ها را داشتیم

به گزارش شبکه شرق، بازار به پزشکیان واکنش مثبت نشان داد و با حضور او طلا و ارز کاهش قیمت را تجربه کردند. اما بازار طلا دلایل دیگری نیز برای کاهش قیمت از جمله شروع ماه محرم و کاهش نرخ را دارد و الزاماً به اخبار حضور پزشکیان وابسته نیست. این صنعت طی شش ماه گذشته چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و اعتصاب طلا فروش‌ها در ماه‌های اخیر، اعتراضات این صنعت را به نمایش گذاشت.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران و رئیس کارگروه طلا و جواهر اتاق اصناف درباره کاهش قیمت طلا در روز گذشته گفت:  با وجود افزایش ۳۳ دلاری انس جهانی طلا، روز گذشته از ابتدا روند چشمگیر کاهش قیمت‌ها را داشتیم. در بازار جهانی به عدد ۲۳۹۱ دلار رسیدیم که دور از انتظار بود. هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۷۰ هزار تومان کاهش به ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید و نیم سکه هم با ۴۵۰ هزار تومان کاهش مواجه شد. حباب سکه هم نسبت به روز پنجشنبه ۶۵۰ هزار تومان کاهش داشته و آخرین قیمت حباب در بازار داخلی ۸ میلیون تومان بوده است. کاهش قیمت ارز و کمبود تقاضا و ورود به ماه محرم، باعث شد بازار داخلی کاهش قیمت جدی داشته باشد. بازار طی یکماه گذشته ثبات قیمتی داشته و احتمال کاهش بیش از این نداریم. با توجه به پیش‌بینی‌هایی که تا پایان سال میلادی برای افزایش انس جهانی تا ۳ هزار دلار شده، افزایش قیمت را خواهیم داشت. مردم منتظر نوسان کاهشی و افزایشی نباشند و به راحتی می‌توانند خرید کنند.

وی درباره تأثیر اخبار انتخابات بر روند قیمت طلا بیان کرد: با رئیس جمهوری که تعیین شد، کاهش قیمت را داشتیم و این یک نشانه است. این مسائل سیاسی در داخل بر روی قیمت طلا اثر گذاشت؛ اما اگر بخواهیم علمی نگاه کنیم، افزایش قیمت جهانی و کاهش ارز در داخل، نوسان افزایشی و کاهشی طبیعی بود. با توجه به بورس جهانی و قیمت جهانی طلا، فعلا کاهش قیمت دیگری نداریم. مردم منتظر کاهش قیمت به علت روی کار آمدن دولت جدید نباشند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره چالش‌های پیش رو پزشکیان در صنعت طلا اظهار داشت: ما در رابطه با چالش‌های صنعت طلا با نامزد‌ها جلساتی داشتیم. سامانه جامع تجارت یک سامانه غیرتخصصی و غیرفنی است که به عنوان یک بحران به ما تحمیل شده است. این سامانه مانع تجارت است تا اینکه جامع تجارت باشد. اجرایی شدن این سامانه باعث شده دغدغه همکاران ما نسبت به آینده روشن نباشد. طلافروش‌ها اعتراض خود را نسبت به این مسأله انجام داده‌اند و با وجود زیان اقتصادی، اعتصاب کردند تا این قانون اصلاح شود. این قوانین باعث شده که اعتمادسازی بین اصناف و دولت کم شود و مردم نتوانند به راحتی مبادلات طلا داشته باشند. هنوز دغدغه طلا فروشان وجود دارد. ما از مجلس جدید و دولت جدید تقاضا داریم که نسبت به وضعیت معیشتی مردم و حوزه اصناف و صنعت طلا، یک نگاه کارشناسی داشته باشند. قوانین طلا نباید به شکلی تعریف شود که در اجرا به تمامی صنف طلا آسیب وارد شود.

 بذرافشان درباره کاهش حجم بازار صادراتی طلا ایران گفت: در یک دهه گذشته بخش تولید طلا خیلی ارتقاع پیدا کرده که می‌توانیم صادرات داشته باشیم و ارز‌آوری را افزایش دهیم. این مسأله نیازمند توجه بیشتر دولت به صنعت طلاست. سال ۲۰۲۳ سهم صادرات ترکیه ۷۰۰ تن بوده و سهم ما در سال گذشته ۸۷۵ کیلو بوده است. از ظرفیت‌های کشور و پتانسیل‌های موجود باید استفاده کنیم. همکاری دولت و مجلس در حوزه اصناف باید کارشناسی‌تر و دلسوزانه‌تر باشد. اتحادیه طلا آمادگی دارد که در این موضوعات به دولت کمک کند.

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها