|

در حال به روزرسانی؛

بررسی صلاحیت علی آبادی، وزیر نیرو/ موافقت 3 کمیسیون مجلس با علی‌آبادی/ نماینده مخالف: مگر فراموش کردید که علی آبادی در صنعت خودرو چه کرد؟/ وزیر پیشنهادی نیرو: ناترازی آب و برق معضل امروز وزارت نیرو است

جلسه بررسی صلاحیت عباس علی آبادی، وزیر نیرو آغاز شد.

بررسی صلاحیت علی آبادی، وزیر نیرو/ موافقت 3 کمیسیون مجلس با علی‌آبادی/ نماینده مخالف: مگر فراموش کردید که علی آبادی در صنعت خودرو چه کرد؟/ وزیر پیشنهادی نیرو: ناترازی آب و برق معضل امروز وزارت نیرو است

به گزارش شبکه شرق، کمیسیون انرژی و کشاورزی و عمران صلاحیت عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو را تایید کردند.  ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو، اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و همچنین سخنرانی وزیر پیشنهادی به جلسه امروز ساعت 8 صبح آغاز شد.

همچنین امروز-31 مرداد- قرار است صلاحیت آخرین وزیر کابینه یعنی احمد دنیا مالی، وزیر پیشنهادی ورزش در صحن علنی مجلس بررسی و رای گیری نهایی برای وزرای معرفی شده از سوی دولت چهاردهم انجام شود.

 

محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه/ مخالف

 علی‌آبادی شناخت کافی از ماموریت‌های وزارت نیرو ندارد و ای کاش به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شد.

  آقای علی‌آبادی ای کاش شما به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شدید که آن زمان من به عنوان موافق شما صحبت می‌کردم.

تحصیلات وزیر پیشنهادی نیرو مرتبط با حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است کما این‌که در یکسال گذشته هم عملکرد موفقی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است. عمده تجارب آقای علی‌آبادی در حوزه خصوصی و اجرایی بوده و حکمرانی را تجربه نکردند.

 در سال‌های اخیر با پدیده افزایش دما و کاهش بارش مواجه بودیم که مشکلاتی را در حوزه آب و برق ایجاد کرده است علاوه بر آن آب سطحی رودخانه‌ها و آب زیرزمینی به دلیل خشکسالی‌های پی در پی دچار بحران است.

 کسی که قرار است به عنوان وزیر نیرو انتخاب شود باید اشراف کافی بر مشکلات این وزارتخانه داشته باشد حال این‌که آقای علی‌آبادی شناخت کافی از ماموریت‌های وزارت نیرو ندارد و تنها در مدت کمی معاون وزیر نیرو بوده و برنامه‌هایش را هم براساس آن زمان ارائه کرده است.

قطعی برق خانگی و قطعی برق چاه‌های کشاورزی مردم را به خصوص در روستاها با مشکل مواجه کرده که علاوه بر آن با قطعی آب هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

 کار وزیر نیرو سخت است و باید بداند که با چه وضعیتی روبروست.

 انتظار می‌رود شاهد شایسته‌سالاری در وزارت نیرو باشیم نه این‌که افراد را اتوبوسی وارد کنند؛ همچنین وزیر نیرو فکری به حال خاموشی برق داشته باشد.

 

غلامرضا شریعتی، نماینده بهشهر/ موافق

حل این چالش‌های اساسی فارغ از منابع مالی نیازمند مدیری لایق، جهادی پرتلاش متخصص و انقلابی است.

فارغ از برخورداری از دانش و تخصص لازم، وزیر پیشنهادی نیرو تجربه قوی در مدیریت و ساخت پروژه‌های نیروگاهی و اشراف کافی و اعتماد به نفس لازم برای حل مشکلات وزارتخانه را داراست. تجربیات ارزشمند او در بخش فنی و مهندسی و اقتصادی از دیگر امتیازات او است.

استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی تامین منابع مالی به ویژه موارد مندرج در قوانین برنامه‌های توسعه و قوانین بودجه سنواتی از ویژگی‌های منحصر به فرد اوست. وزارت نیرو در حال حاضر نیاز به مدیر جهادی پیگیر با عزم راسخ برای برطرف کردن مشکلات موجود در ناترازی‌های برق و تنش منابع آبی را دارد. او عقیده دارد که حل چالش‌های موجود با مشارکت فراگیر همه قوا، دستگاه‌ها، و سایر ذی‌نفعان قابل انجام خواهد بود.

توجه ویژه به تامین پایدار آب شرب شهرها و روستاها از جمله یکی دیگر از مهم‌ترین محورهای برنامه‌های علی آبادی برای وزارت نیرو است. علی آبادی جزو معدود مدیران کشور است که هم در حوزه آب و هم در حوزه برق سابقه فعالیت داشته است و در این امور کاملاً مسلط است.

 

رحمت الله نوروزی، نماینده علی آباد کتول/ موافق

امروز برق صنایع بزرگ و کوچک و همچنین مصارف خانگی با قطعی مواجه است و همچنین در حوزه تامین آب با چالش‌هایی مواجه هستیم؛ امروز با مشکلات عدیده‌ای در صنعت‌های برق و آب مواجهیم و باید یک مدیر جسور، شجاع و توانمند بتواند این ناترازی‌ها را برطرف کند.

دولت باید به وزارت نیرو به عنوان وزارتخانه بسیار مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند، تغییر اقلیم، کاهش آب‌های تجدید پذیر، اضافه برداشت از آب‌های سطحی از چالش‌های موجود در حوزه آب هستند.

آقای علی آبادی قول داده است که چالش‌های موجود حوزه آب و برق را برطرف کند و احداث ظرفیت جدید سد و توسعه آب شیرین‌کن‌ها به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب از جمله وعده‌های او است.

 

حمیدرضا گودرزی، نماینده علی گودرز/ مخالف

تعطیلی ادارات و سایر موضوعات و ناترازی‌های انرژی نه تنها خسارات جبران ناپذیر سنگینی به حوزه اقتصاد و صنعت وارد کرده است بلکه سبب بالا رفتن میزان نارضایتی مردم و باعث افزایش نگرانی‌ها در توده عمومی مردم شده است.

دوستان و همکاران عزیز دکتر پزشکان عزیز در شرایطی برادر دانشمند و عزیزم جناب آقای علی آبادی را به عنوان نامزد تصدی وزارت نیرو معرفی کرده است که همگان به خوبی می‌دانند که عملکرد مدیریتی و اجرایی ایشان چه لطمات و آسیب‌های جبران ناپذیری به حوزه آب و برق و صنعت کشور وارد کرده است.

نگاه سطحی به عملکرد ایشان در حوزه مدیریتی نشان می‌دهد انتخاب ایشان نه تنها هیچ دستاوردی در حکمرانی کشور ندارد بلکه در شرایط خشکسالی و کاهش منابع آبی و ناترازی انرژی انتخاب ایشان تیر خلاصی است بر آخرین امیدهای یک ملت و قلب تپنده دولت. انتخاب جناب آقای علی آبادی در وزارت مهمی چون وزارت نیرو نه تنها منافع ملی ما را آسیب خواهد زد بلکه ما را از اهداف بلند مدت برنامه هفتم و توسعه دور خواهد کرد.

مردم شریف ایران مگر مشکلات خودرورسازی و صنعت خودرو را فراموش کرده‌ایم که آقای وزیر صمت چه کرد؟ حضور آقای علی آبادی در وزارت صمت با وجود آن همه هزینه‌ها چه دستاوردی جز نابودی اقتصاد و ویرانی صنعت و نابودی تولید داخلی و آشوب در بازار خودرو و ایجاد بازار کاذب و افت صنعت خودرو و هزاران درد دیگر برایمان داشت؟

آقای علی آبادی سودای وزارت نیرو را به سر دارد. عملکرد فاجعه آمیز ایشان در مپنا فراموش نشده است. اجازه دهید برای روشن شدن افکار عمومی و مخالفت خود تنها یک نمونه از شاهکارهای مدیریت ایشان را مثال بزنم.

در سال ۹۵ وقتی دولت وقت به دنبال چشم اندازی برای حل بحران برق کشور بود و دولت شاهد ناتوانی‌های مسئولیت ایشان در مپنا برای تعهدی بر وعده‌هایش بود، دولت وقت موفق به عهد قرارداد بزرگ برای ساخت هفت نیروگاه ترکیبی با ظرفیت ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه برق شد که از این قرارداد به عنوان بزرگترین قرارداد پسا برجامی می‌توان یاد کرد. اما آقای علی آبادی شما جلوی این قرارداد بزرگ را گرفتید و مخالف آن شدید. اگر اجازه می‌دادید اجرا می‌شد امروز نه مشکل آب داشتیم نه مشکل برق.

اینجانب در مجموع معتقدم گزینه مناسب برای تصدی وزارت نیرو باید برنامه مناسبی در حوزه فناوری جدید تامین و تولید برق مثل انرژی تجدیدپذیر داشته باشد تا با استفاده  از آب دریا بتواند همه ذینفعان از جمله صنایع بزرگ مصرف کننده آب و برق را به مشارکت بپذیرد. آقای دکتر علی آبادی هم مدیری علمی‌ است، هم مدیر جهادی است و هم خوش سابقه و انقلابی است. باید بدانید که اگر در این زمینه برنامه داشته باشید ما و همه نمایندگان در خدمتتان خواهیم بود در غیر این صورت این حق مردم شریف ایران است که شما را انتخاب نکنند.

 

هادی هاشمی‌نیا، نماینده خرم آباد/ موافق

در آینده با تنش آبی مواجه می‌شویم که این خطر جدی است و باید به این موضوع توجه شده و مدیریت بهینه آب از وظایف مهم وزارت نیرو به شمار می آید.

باید برنامه دقیقی برای مدیریت صحیح منابع آبی در مواجهه با تنش آبی داشته باشیم. باید برنامه ریزی دقیقی برای ذخیره سازی آب داشته باشیم تا این سرمایه برای کل کشور حفظ شود. آقای علی‌آبادی در زمان مدیریت شرکت مپنا اقدامات شایسته‌ای انجام داد که ما را در دنیا سرآمد کرد.

آقای علی‌آبادی برای رفع مشکل ناترازی برق برنامه‌هایی دارد که از جمله آن تولید ۱۱ هزار مگاوات برق است.

با اجرای برنامه‌هایی همچون نیروگاه‌های ترکیبی و کاهش تلفات شبکه‌های برق می‌توان در راستای رفع ناترازی حرکت کرد.

اگر به دنبال اتحاد هستید به گونه‌ای رای دهیم که اکثر وزرای پیشنهادی از مجلس شورای اسلامی رای بگیرند.

 

روح‌الله لک علی آبادی، نماینده درود/ موافق

اگر می‌خواهیم با عدالت حکم کنیم باید بدانیم انتخابات تمام شده پس دیگر نباید رفتارهای هیجانی داشته و به کسی توهین کنیم.

 

 

عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو

ناترازی آب و برق معضل امروز وزارت نیرو است و تامین مطمئن آن بر عهده وزیر نیرو است؛ اگرچه گرما و تغییرات اقلیمی تاثیرگذار است اما مشکلات فراتر از موضوع گرماست و برطرف کردن کمبودها در این حوزه امر پیچیده و چند وجهی است و این امر چند وجهی نیازمند همدلی در سطح حاکمیت و همراهی در سطح قوا به ویژه مجلس است.

متعهد به مردم شریف ایران و آرمان‌های امام، رهبری و قوانین هستم و قول می‌دهم که در کمال صدق و شفافیت مسیر را با نمایندگان مجلس طی کنم.

برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که در حوزه برق ناترازی در سال جاری به بیش از ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد؛ این ناترازی ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد که جذابیت اقتصادی این صنعت را از بین برده است و موجب مصرف خارج از الگوهای استاندارد شده است؛ از طرف دیگر بودجه وزارت نیرو در سال‌های گذشته کفاف یارانه برق را نداده و منجر به ایجاد بدهی بزرگی به شرکت‌های خصوصی در حوزه برق شده است؛ انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه برای بخش خصوصی عملاً  از بین برود.

من به نمایندگان مجلس اطمینان می‌دهم که در صورت تامین منابع مالی با توجه به پیشرفت کشور در حوزه فنی به هیچ مشکلی بر نخوریم. ما هنوز نتوانسته‌ایم گفتمان قابل فهم و وثوقی با مردم عزیز برای تبیین نقش آنها در بهتر مصرف کردن ایجاد کنیم. در خصوص همراه شدن با مردم لازم است ابتدا صحبت‌ها و دغدغه‌های آنها توسط ما شنیده شود و سپس گفتمان مشترک در کشور ایجاد شود؛ در نتیجه تلاش خواهیم کرد با توسعه گفتگو مردم عزیز را در مدیریت مصرف همراه و همدل سیاستگذاران کنیم.

من در صورت تایید نمایندگان مجلس مصمم هستم اهداف تعیین شده در برنامه هفتم و قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق را اجرایی نمایم.

 

انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده که سرمایه‌گذاران قبلی متضرر شوند و سایر سرمایه‌گذارانی که می‌توانستند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند به دلیل نابسامانی اقتصاد برق پا به این عرصه نگذارند و از مشارکت پرهیز کنند که نتیجه آن وضع حاضر است. از این گذشته متاسفانه ما شاهد مهاجرت نخبگان از این صنعت به سایر حوزه‌ها نیز هستیم که خسارت بزرگتری است.

 

 در گذشته بخش قابل توجهی از منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها و سرمایه‌گذاری به این بخش تعلق می‌گرفت که متاسفانه مدتی است متوقف شده است. عنایت فرمایید صندوق توسعه ملی هم که قاعدتاً منافع کلان کشور را بیش از هر سرمایه‌گذار دیگری لحاظ می‌کند و شاید بشود بگوییم که اساساً در این زمینه وظایفی نیز دارد سرمایه گذاری و ارائه تسهیلات در این زمینه را از اولویت‌های خود خارج کرده است برادران و خواهران گرامی با اصلاح اقتصاد برق و کاهش مداخلات قیمتی در واقع وزارت نیرو از موضع رقیب بخش خصوصی خارج می‌شود. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه خود را از مواضع اجرایی و حتی کارفرمایی به موضع تنظیم‌گری ببریم.

 

دوستان عزیز من در مورد ناترازی در زنجیره برق صحبت کردم و تولید و توزیع و در نهایت نحوه مصرف را مورد بررسی قرار دادیم اما حلقه بنیادین این زنجیره سوخت است و اگر که می‌دانیم ناترازی در آن حوزه چگونه است ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به انرژی‌های تجدید پذیر و هسته‌ای برای تولید برق نگاهی داشته باشیم.

کشور ما اساسا کشوری آفتابی است و این یعنی ظرفیتی که بسیاری از کشورها از آن بی بهره هستند از طرف دیگر حداکثر مصرف ما نیز در تابستان خواهد بود که با بیشترین میزان تولید نیروگاه خورشیدی همزمان است. لذا بدون شک سهم تولید برق خورشیدی در دولت چهاردهم افزایش خواهد یافت.

 بهبود بهره‌وری و کاهش تلفات از دیگر برنامه های ما ست. به عنوان یک کارشناس کوچک حوزه برق عرض می‌نماید که در سنوات گذشته توجه وزرا بیشتر به تولید معطوف بوده است. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی داریم که در حوزه تولید فعال اند اما در حوزه انتقال توزیع کمتر این شکوفایی مشاهده می‌شود. البته در این دوره دو مسیر اصلی در این زمینه دنبال خواهد شد مسیر اول بررسی کارشناسی و اصلاح توپولوژی شبکه برق کشور که مدل چند منطقه است که منجر به کاهش هزینه توسعه و ریسک شبکه خواهد شد و مسیر دوم نیز افزایش ظرفیت و بهبود نوسازی شبکه های توزیع و انتقال کشور در راستای کاهش تلفات با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی است.

 

مدیریت یکپارچه منابع آبی  سال‌هاست که در کشورهای مختلف که حتی مشکل منابع آبی ندارند هم اجرا می‌شود و امروز یکی از ضرورت‌های اساسی برای مواجهه با بحران آب است. در مدیریت یکپارچه منابع آبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های آب تجدید پذیر کشور مصرف متناسب تنظیم می‌شود. باید جیره بندی کنیم تا ندانیم چقدر تقاضا و چقدر ناترازی داریم نمی‌توانیم، برنامه ریزی کنیم.

تولید آب نامتعارف امروز استفاده از انواع آب شیرین‌کن‌ها در دستور کار کشورهای مختلف از جمله در منطقه ما قرار گرفته است و فناوری در این حوزه به شدت پیشرفت کرده است. آب شیرین‌کن‌های امروزی به اندازه یک رودخانه بزرگ آب شیرین تولید می‌کند. این اقدامات می‌تواند به تامین آب شرب و صنعتی در مناطق کم آب و بهبود وضعیت آبی کشور کمک شایانی نماید. سرمایه گذاری در فناوری‌های جدید تصفیه آب بدون شک در دستور کار جدی ما قرار خواهد داشت.

 

توسعه همکاری‌های بین‌المللی و پیگیری مطالبات اخلاقی کشور ما در حال حاضر با چالش‌هایی روبرو است. معتقد هستیم این چالش با کامل کردن بسته همکاری‌های وزارت نیرو با کشورهای همسایه در مدیریت یکپارچه منابع با استفاده از سایر ظرفیت‌ها نظیره انرژی می‌تواند به فرصت تبدیل شود موضوع تبادل انرژی با کشورهای همسایه کشورهای شرق و غرب با توجه به اختلاف افق و کشورهای شمال جنوب با در نظر گرفتن اختلاف درجه حرارت‌های ایده خوبی است.

وزارت نیرو از وزارتخانه‌های غنی کشور است. همچنین در حوزه فناوری‌های نوین و نوآوری در صنعت برق و آب و برنامه‌های کلان برنامه‌هایی داریم که خوشبختانه وزارت نیرو در این زمینه نیز مبتدی نیست و با داشتن مراکز آموزشی و تحقیقاتی درون خود و همچنین با توجه به توسعه تعاملات با مراکز آموزشی و پژوهشی کشور و دانش بنیان‌ها امیدواریم دوران پر برکت و به یاد ماندنی را در تاریخ رقم بزنیم.

تاکید می‌کنم که استفاده از فناوری‌های حوزه اطلاعات و ارتباطات هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های آینده ساز در دستور کار وزارت نیرو خواهد بود. همه هدف ما این است که در قالب رهنمودهای معظم له در حوزه اقتصاد مقاومتی و با تاکید بر خودکفایی و اتکا به توان داخلی و در نظر گرفتن بهبود شرایط عامه مردم حرکت نمایم. توجه و متعهد ماندن به توصیه‌های رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان مبتنی بر صداقت عدالت و انصاف در برخورد با مردم نفاق ملی وحدت و دوری از اختلاف بر مبنای اقدامات وزارت خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها