|

جزئیات جدید از سن بازنشستگی/ سن جدید اساتید اعضای هیات علمی اعلام شد

مؤسسه مکلف است عضو خود را با توجه به مرتبه علمی وی به شرح ذیل بدون نیاز به وصول درخواست عضو ذینفع، بازنشسته کند.

جزئیات جدید از سن بازنشستگی/ سن جدید اساتید اعضای هیات علمی اعلام شد

به گزارش شبکه شرق، جزئیات سن بازنشستگی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اعلام شد.

براساس آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی که امسال برای اجرا به دانشگاه ها ابلاغ شد؛ حداقل و حداکثر سن بازنشستگی اساتید دانشگاه‌ها به شرح زیر است :

مؤسسه مکلف است عضو خود را با توجه به مرتبه علمی وی به شرح ذیل بدون نیاز به وصول درخواست عضو ذینفع، بازنشسته کند:

مربی آموزشیار ٫ مربی پژوهشیار با سی سال سابقه خدمت یا سن شصت و پنج سال.

مربی آموزشی، مربی پژوهشی با سی سال سابقه خدمت یا سن شصت و پنج سال.

استادیار آموزشی، استادیار پژوهشی با سی سال سابقه خدمت یا سن شصت و پنج سال.

دانشیار آموزشی ، دانشیار پژوهشی با سن شصت و هفت سال استاد آموزشی، استاد پژوهشی با سن هفتاد سال

عضو نمونه کشوری با مرتبه دانشیار تا سن هفتاد سال.

عضو نمونه کشوری با مرتبه استاد تا سن هفتاد و سه سال.

دانشمندان یک درصد ملی و بین المللی تا زمانی که نام آنها در فهرست سالیانه مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) قرار دارد تا سن هفتاد و پنج سالگی و به صورت سالانه تمدید خواهد شد.

استاد ممتاز، آموزشی پژوهشی تا سن، هشتاد سال.

تاریخ اجرای حکم بازنشستگی عضو واجد شرایط بازنشستگی در بین نیمسال تحصیلی که به امر تدریس اشتغال دارد به پایان همان نیم سال تحصیلی موکول خواهد شد و بیشتر امکان پذیر نیست.

در صورتی که عضو به سن هشتاد سال برسد در هر صورت مؤسسه مکلف است وی را بازنشسته کند.

دانشگاه مکلف است عضو با هر مرتبه با حداقل سی سال خدمت در صورت دریافت گزارشات مراجع ذی صلاح داخل و خارج مؤسسه در صورتیکه صلاحیت عمومی ایشان توسط هیئت اجرایی جذب مؤسسه تأیید نشود بدون درخواست عضو با تصویب هیئت امنا بازنشسته کند .

در مواردی که عضو موضوع بندهای ۳ الی ۸ این ماده و تبصره های آن با داشتن حداقل سی سال سابقه خدمت طی دو سال متوالی پایه استحقاقی سالیانه خویش را به دلیل نداشتن امتیازات لازم بر اساس دستور العمل اعطای ترفیع سالیانه اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی مصوب هیئت امناء دریافت نکند با پیشنهاد هیئت رئیسه مؤسسه همراه با ارسال گزارش فعالیت های آموزشی و پژوهشی تصویب هیئت امنا بدون نیاز به اخذ تقاضای وی بازنشستگی آنان امکان پذیر است.

مؤسسه مکلف است اعضای هیئت علمی موضوع بندهای ۴، ،۵ ،۶ و ۷ ماده ۹۶ را که با داشتن حداقل سی سال سابقه خدمت همچنان واجد شرایط ادامه خدمت هستند در صورت تقاضای آنان بازنشسته کند.

ایثارگران تابع قوانین ضوابط و مقررات خاص خود هستند. در صورت پیش بینی نشدن ضوابط و مقررات خاص، ایثارگران، همچون سایر اعضای هیئت علمی تابع ضوابط و مقررات این آیین نامه خواهند بود.

از تاریخ اجرای این آیین نامه در هنگام تعیین حقوق بازنشستگی به عضوی که بیش از سی سال و تا سقف پنجاه سال سابقه خدمت دارد به ازای هر سال خدمت مازاد بر سی سال، دو و نیم درصد (۲٫۵) رقم تعیین شده حقوق بازنشستگی علاوه بر حقوق تعیین شده محاسبه و از سوی صندوق بازنشستگی ذی ربط قابل پرداخت است .

منظور از سابقه خدمت قابل احتساب برای بازنشستگی آن مدت از سوابق خدمت عضو است که در حین اشتغال تمام وقت در وضعیت هیئت علمی یا غیر هیئت علمی انجام شده و کسور مربوط را پرداخت نموده یا می نماید.

سابقه خدمت قبل از استخدام متقاضیان عضویت در هیئت علمی مؤسسه که در سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و دستگاه های اجرایی در وضعیت هیئت علمی یا غیر هیئت علمی انجام شده است به استثنای ایثارگرانی که در قوانین و اسناد بالادستی دارای ضوابط خاص هستند، در صورت تقاضای آنان صرفا به عنوان سابقه خدمت قابل قبول برای بازنشستگی عضو محسوب می‌شود.

مبنای تعیین حقوق بازنشستگی عضو مؤسسه میانگین کلیه حقوق و مزایای مستمر مشمول کسور بازنشستگی (حقوق مرتبه و پایه، فوق العاده شغل ( مخصوص)، فوق العاده جذب، فوق العاده ویژه، فوق العاده سختی کار، فوق العاده مدیریت و تفاوت تطبیق و سایر فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی) در دو سال منتهی به پایان خدمت وی با اعمال ضریب حقوقی سال بازنشستگی است .

عضو مأمور به ستاد وزارت، همانند اعضای هیئت علمی ستاد وزارت از فوق العاده مدیریت وی کسورات بازنشستگی کسر شده و در تعیین میزان مقرری بازنشستگی محاسبه می شود.

مشمولان صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی از لحاظ تعیین حقوق و مزایای بازنشستگی و حمایت های مقرر در قانون تامین اجتماعی تابع ضوابط و مقررات مربوط به خود می باشند.

به عضو بازنشسته و از کار افتاده مشمول این آیین نامه و ورثه قانونی عضو متوفی به ازاء هر سال خدمت قابل قبول تا حداکثر تاسی سال معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای مشمول کسورات بازنشستگی به اضافه وجوه مربوط به مرخصی های ذخیره شده به عنوان پاداش پایان خدمت پرداخت خواهد شد.

آن قسمت از سابقه خدمت عضو که در ازای آن وجوه بازخریدی دریافت شده است، از سنوات خدمتی مشمول دریافت این وجوه کسر میشود.

استفاده از خدمات اعضای هیئت علمی بازنشسته به صورت حق التدریس در سقف محدودیت هایی که ازسوی وزارت تعیین و ابلاغ می شود بلامانع می باشد.

در موارد خاص مؤسسه می تواند عضو واجد یکی از شرایط ذیل را با درخواست ذی نفع، تصویب هیئت رئیسه مؤسسه و هماهنگی با صندوق بازنشستگی ذی ربط پیش از موعد بازنشسته نماید.

عضو هیئت علمی (مرد)

الف: داشتن حداقل شصت سال سن و حداقل بیست سال سابقه خدمت با بیست روزه حقوق و مزایا

ب:داشتن حداقل پنجاه و پنج سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت با بیست و پنج روز حقوق و مزایا

عضو هیئت علمی (زن)

داشتن حداقل بیست سال سابقه خدمت با بیست روز حقوق و مزایا

 

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها