|

آشنایی با جزیره کیش و ساکنین اصلی آن

برخلاف تصور همه، کیش یک جزیره‌ی بسیار قدیمی است و حتی در زمان هخامنشیان هم جزوی از ایران بوده

آشنایی با جزیره کیش و ساکنین اصلی آن

جزیره کیش و ساکنین آن، جزو معدود افرادی هستند که با وجود پیشرفت منطقه، هنوز به آداب و سنت‌های قدیمیِ خود، پایبند هستند. جزیره کیش توانسته به شکل زیبایی، سنت و مدرنیته را با هم ترکیب کند و تبدیل به یک مکان محبوب توریستی شود.

 

 

 

برخلاف تصور همه، کیش یک جزیره‌ی بسیار قدیمی است و حتی در زمان هخامنشیان هم جزوی از ایران بوده. هرچند که در طول تاریخ، پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده است اما حالا تبدیل به یک جزیره‌ مدرن و زیبا شده که سالانه توریست‌های بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جذب می‌کند.

جمعیت این جزیره، حدود ۴۵ هزار نفر است که بخش زیادی از این افراد، مهاجر هستند و جهت کار، تجارت یا فقط اقامت به این شهر زیبا آمده‌اند. قدیمی‌ترین قسمتِ کیش، محله‌ سفین است که مردم آن بومی و از قدیمی‌ترین ساکنین این جزیره هستند و تنها ۲ درصد از جمعیت کیش را تشکیل می‌دهند.

غذاها و پوشاک ساکنین جزیره کیش

یکی از جذابیت‌هایی که در تفاوت فرهنگی ایران دیده می‌شود، نوع پوشش و غذاهای سنتی است. جزیره کیش هم مثل سایر مناطق ایران، پوشش مخصوص به خود را دارد و حتی می‌توانید غذاهایی را در این منطقه پیدا کنید که متعلق به ساکنین همین جزیره است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به واسطه‌ی تور کیش از تهران به این جزیره زیبا سفر کردید، حتماً غذاهای خوش طعم آن را امتحان کنید و با لباس‌های بسیار زیبای سنتی، عکس‌های یادگاری بگیرید.

 

اسامی تعدادی از غذاهای جزیره کیش و ساکنین آن:

سماک مشوی: نوعی ماهی است که به‌صورت کبابی یا سرخ شده و با استفاده از ادویه‌های مخصوص طبخ می‌شود و طعمی تند دارد.

قلیه‌ماهی: این غذا تقریباً متعلق به تمام شهرهای جنوبی است و با استفاده از مقدار زیادی سبزی معطر و ماهی طبخ می‌شود. قلیه‌ماهی کیش، به دلیل ادویه‌های متنوع، طعم متفاوتی دارد.

مضروبهاین غذا از ماهی پخته شده به همراه سبزیجات، سیر و ادویه‌های متنوع تهیه می‌شود.

برنج مجبوسنوعی غذای گوشتی است که معمولاً برای مجالس پخته می‌شود. این غذا از گوشت (گوساله، مرغ یا ماهی) گوجه‌فرنگی، ادویه‌های مخصوص و ادویه محلی تشکیل می‌شود که معمولاً بومیان آن را با برنج سرو می‌کنند.

 

شغل‌های جزیره کیش و ساکنین آن

بومیان جزیره کیش از قدیم مشغول کشاورزی، دامداری و صیادی بوده‌اند و همچنان به این مشاغل مشغول هستند. اما باتوجه‌به پیشرفت منطقه و تبدیل‌شدن به یک مکان توریستی، مشاغل خدماتی و گردشگری در این جزیره شکل گرفته است.

تعداد زیادی از افراد غیربومی برای کار به کیش مهاجرت کرده‌اند و در مشاغل مختلف کار می‌کنند.

هتل‌داری، تجارت، رستوران‌داری، خدمات مرتبط با گردشگری و تفریح از معروف‌ترین و پردرآمدترین مشاغل کیش است.

شهر شیراز فاصله زیادی با جزیره کیش ندارد؛ بنابراین تور کیش از شیراز می‌تواند یک تجربه‌ی جذاب را برای شما فراهم کند تا به همراه خانواده یا دوستان خود یک خاطره دل‌انگیز و تعطیلات فوق‌العاده داشته باشید.

اعتقادات و مراسم‌های سنتی جزیره کیش و ساکنین آن

یکی دیگر از جاذبه‌های کیش، مراسم‌های قدیمی و جالب آن است. اگر ساکن اصفهان هستید و تابه‌حال سفری به کیش نداشتید، تور کیش از اصفهان برای به‌دست‌آوردن این تجربه‌ی جدید بسیار عالی خواهد بود. سعی کنید تاریخ مسافرت خودتان را با یکی از این مراسمات، هماهنگ کنید.

 

مراسم و جشن‌های عیدینبومیان جزیره کیش برای عید فطر و عید قربان اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و در این روزها با پوشیده لباس نو به ملاقات اهل قبور، اقوام و دوستان خود می‌روند و با پذیرایی‌های مفصل، این اعیاد را جشن می‌گیرند.

جشن مذهبی گرگاعو: این جشن در روز تولد امام حسن (ع) و امام زمان (عج) برگزار می‌شود. در این جشن کودکان و نوجوانان به‌صورت دسته‌جمعی، با طبل و آواز وارد حیاط بومیان جزیره می‌شوند و در جواب هم خوراکی دریافت می‌کنند.

مراسم زار: بومیان کیش معتقد هستند که ارواح خبیث در مناطق مرطوب می‌توانند وارد جسم افراد شوند و آنها را تسخیر کنند. مردم برای دورکردن ارواح، مراسمی برگزار می‌کنند که در آن همراه با صدای طبل، نوعی رقص (رقص زار) انجام می‌شود که بنا بر اعتقادشان، دور کننده‌ی ارواح است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها