|

صدورحکم تخلیه انجمن جامعه‌شناسان توسط شهرداری | آیا شهرداری می‌خواهد، گذشته را پاک کند؟

شهرداری: یا تخلیه می‌کنید، یا کلید انداخته و وسایلتان را داخل خیابان میاندازیم

انجمن جامعه‌شناسان: اقدام شهرداری بر خلاف دستور شورای شهر است

این بار شهرداری تهران از از انجمن جامعه‌شناسان خواسته است، دفتر این انجمن را تخلیه کنند. به گفته سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران Tوقتی انجمن از شهرداری مهلت خواسته است، به آن‌ها گفته شده که "به شما مهلت نمی‌دهیم، یا تخلیه می‌کنید، یا کلید انداخته و وسایلتان را داخل خیابان میاندازیم.

شهرداری: یا تخلیه می‌کنید، یا کلید انداخته و وسایلتان را داخل خیابان میاندازیم
فرانک جواهری دبیر گروه اجتماعی شبکه شرق

تکرار داستان خانه‌اندیشمندان

سال گذشته در همین دوران بود که شهرداری تهران حکم تخلیه خانه‌اندیشمندان علوم انسانی را گرفت. حکمی که منجر به تحصن چند روز اعضا و کارمندان خانه در ساختمان شد. موج ویدئو‌های چهره‌های سرشناس علوم انسانی، خواهان توقف این روند شدند و در ادامه اعتراض‌ها به نتیجه رسید. این بار شهرداری تهران از از انجمن جامعه‌شناسان خواسته است، دفتر این انجمن را تخلیه کنند. به گفته سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران Tوقتی انجمن از شهرداری مهلت خواسته است، به آن‌ها گفته شده که "به شما مهلت نمی‌دهیم، یا تخلیه می‌کنید، یا کلید انداخته و وسایلتان را داخل خیابان میاندازیم. “

 

انجمن جامعه‌شناسان، ‌۳۲ سال فعالیت در حوزه علوم اجتماعی

انجمن جامعه‌شناسان از دهه ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. ده‌ها شعبه در شهرستان‌های مختلف در سراسر کشور دارد. از ابتدای فعالیتش بیش از ۴ هزار نفر در این انجمن عضویت داشته‌اند و در حال حاضر ۵۰۰ نفر عضو انجمن هستند. به گفته معیدفر عمده فعالیت‌های انجمن جامعه‌شناسی، تمرکز در حوزه علوم اجتماعی است .در دستور کارش، برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، مجله‌های علمی، تخصصی و همایش‌هایی است که توسط جامعه‌شناسان و اصحاب علوم اجتماعی در عرصه داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

آیا اقدام شهرداری تهران قانونی است؟

سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران معتقد است؛ اقدام شهرداری تهران بر خلاف دستور شورای شهر تهران است. سال ۱۳۹۲ شورای شهر بر اساس مصوبه‌ای از شهرداری خواست، مکان‌هایی را در اختیار نهاد‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی قرار دهند. بر همین اساس شهرداری منطقه ۶ این ساختمان را در اختیار انجمن جامعه‌شناسی قرار داده است.

معیدفر:

«این ساختمان فقط با مصوبه‌ی شورای شهر می‌تواند از ما گرفته شود. بر اساس مصوبه دو سال پیش شورای شهر قرار بوده کمیسیونی تشکیل شود، جلساتی با نهاد‌هایی که در (ساختمان‌های واگذار شده) هستند، تشکیل شود، چنانچه نهاد‌ها در خواست ادامه فعالیت داشتند، به فعالیت ادامه دهند و در نهایت در این کمیسیون تصمیم بگیرد. اما شهرداری بدون اینکه این مصوبه را پیگری کند. بدون تشکیل این کمیسیون، اجازه داده از زمان و موعد مصوبه بگذرد و الان با حکم قضایی دستور تخلیه داده است. یعنی شهرداری تلاش می‌کند این ساختمان‌ها را از نهاد‌های مدنی، علمی و اجتماعی بگیرد.»

 

تلاش‌های بی‌نتیجه انجمن برای ارتباط

در دو سال اخیر، تلاش های انجمن برای ارتباط با مدیریت جدید شهری برای همکاری بی نتیجه  ماند. در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از انجمن خواسته شد، ساختمان را تخلیه کنند. اما انجمن تلاش کرد از طریق نامه‌نگاری و رایزنی زمینه را برای ادامه فعالیت و همکاری با مدیریت جدیدی شهری باز کند.

"در نامه‌ای از معاونت فرهنگی و هنری شهرداری خواستیم با ایجاد زمینه همکاری، مانع بستن شوند. به ما قول دادند که همکاری می‌کنند و در قبال این همکاری، انجمن می‌تواند ساختمان را برای آموزش‌های تخصصی جامعه محور و تقویت هویت شهروندی داشته باشد، از ما خواستند به شهردار منطقه نامه بنویسیم. اما نامه ما بی‌پاسخ ماند. این بار نامه اخطار از سوی کلانتری برای ما صادر شد

 

رویکرد پاک کردن گذشته

اقداماتی از این دست در شهرداری تهران، این سؤال را مطرح می‌کند، که آیا شهرداری در دوران علیرضا زاکانی به دنبال پاک کردن گذشته است؟ برای مثال آرشیو‌های تولیدی روابط عمومی شهرداری تهران در دوره پیروز حناچی و شهرداران قبل از او به صورت کامل از سایت شبکه شهر پاک شده است. میلیون‌ها تومان هزینه ، صرف تولید این محتوی تصویری، آموزشی شده بود. سامانه آنلاین تهران من بسته و به جای آن سامانه جدیدی به عنوان شهرزاد جایگزین شده است. شورایاری‌ها با وجود همه انتقاداتی که به ان‌ها وجود داشت، بعد از سال‌ها فعالیت، منحل شدند. سامانه شفافیت که در راستای شفافیتِ قرار داد‌های شهرداری تهران، راه‌اندازی شده بود، دیگر بارگذاری نمی‌شود.

معیدفر می‌گوید: «همه ما شاهد رویکرد جدید شهرداری هستیم. شهرداری تمام آن تلاش‌هایی که در دوره‌های گذشته انجام شده را نادیده گرفت: مقرر شد، شهرداری صرفاً مکانی برای فعالیت‌های خدماتی فیزیکی نباشد و با همکاری نهاد‌های اجتماعی علمی، فرهنگی و مستقل، زمینه‌های فرهنگی شهررا تقویت کند. این رویکرد مهم از دوره آقای قالیباف، تا قبل از دوره جدید انجام می‌شد. این انجمنها برای حل آسیب‌های اجتماعی هم به کمک شهر می‌آمدند. ولی متأسفانه رویکرد دوره جدید شهری این بوده که تلاش‌های گذشته را نادیده بگیرد.»

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها