|

در نشست تخصصی افزایش شیب مهاجرت شغلی متخصصان بیهوشی مطرح شد؛

وضعیت رشته بیهوشی بحرانی است

زنگ خطر مهاجرت متخصصان بیهوشی به صدا درآمده است.

وضعیت رشته بیهوشی بحرانی است
خبرنگار: پانیذ میلانی

آنطور که رییس هیات مدیره انجمن بیهوشی اعلام کرده است:«متخصصان با مشکلاتی نظیر شیفت‌ها و کشیک‌های طولانی و درآمد پایین دست‌وپنجه نرم می‌کنند به طوری که این مشکلات بیمارستان‎های برخی شهرها را از متخصصان بیهوشی خالی کرده و آن‌ها را به سمت فعالیت در حوزه زیبایی یا مهاجرت سوق داده است.‌»

 

اعلام بحران کردیم

نشست تخصصی افزایش شیب مهاجرت شغلی متخصصان بیهوشی، در محل ساختمان نظام پزشکی تهران برگزار شد.. در این نشست علیرضا سلیمی، رییس هییت مدیره انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران با حضور در این نشست گفت: صندلی‌های رشته تخصصی هوشبری خالی مانده است و ما اعلام بحران کردیم.

 

جهان اول به نیروهای انسانی متخصص جهان سوم چشم دوخته

سید سجاد رضوی، دبیر انجمن آنستزیولوژی (بیهوشی) و مراقبت‌های ویژه ایران درباره نیروی انسانی متخصص و فعال در حوزه بیهوشی گفت: ما با نیروهای تحصیل‌کرده خود متناسب با شان آن‌ها رفتار نکردیم. اگر کشوری برای حفظ نیروهای باتجربه خود برنامه نداشته باشد، قطعا به مشکل می‌خورد. جهان اول به نیروی انسانی متخصص جهان سوم چشم دوخته است.

 

صندلی‌های بیهوشی در دانشگاه‌ها خالی مانده

سید سجاد رضوی با ذکر این نکته که جایگاه دستیاری بیهوشی در خیلی از دانشگاه‌ها خالی مانده است، افزود: ما در آینده قطعا با کمبود نیروی بیهوشی مواجه خواهیم شد.

او در ادامه گفت: وضعیت رشته بیهوشی بحرانی است. اگر برای این رشته جاذبه ایجاد نشود قطعا خیلی از دانشجویان پس از تحصیل جذب کشورهای دیگر یا حتی کشورهای منطقه خلیج‌فارس می‌شوند.

 

بازار زیبایی پزشکی کشور را خواهد خورد

دبیر انجمن آنستزیولوژی (بیهوشی) و مراقبت‌های ویژه ایران درباره تمایل متخصصان بیهوشی به فعالیت در حوزه زیبایی گفت: بهترین متخصصان ما وقتی از نظر درآمدی مشکل پیدا می‌کنند، به سمت حوزه زیبایی سوق پیدا می‌کنند. حوزه زیبایی پزشکی کشور را خواهد خورد.

 

با حقوقی که دستیار می‌گیرد نمی‌تواند زندگی کند

سید سجاد رضوی درباره وضعیت بحرانی حقوق دستیاران بیهوشی گفت: با این حقوقی که دستیار می‌گیرد به هیچ عنوان نمی‌تواند زندگی کند.اگر کسی بخواهد با این دستمزد به عنوان دستیار بیهوشی شروع به فعالیت کند اصلا نمی‌تواند زندگی خود را اداره کند و به همین دلیل هم افراد به سمت این رشته نمی‌آیند.

زمانی که من دوران دستیاری خود را طی می‌کردم توانستم با همان حقوق دستیاری خانه بخرم و متاهل و صاحب فرزند شوم اما آیا وضعیت آن زمان با وضعیت کنونی قابل مقایسه است؟

 

ایرادی به نیرویی که مهاجرت می‌کند وارد نیست

شبنم محمدی، عضو هیئت مدیره انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه درباره مهاجرت متخصصان بیهوشی گفت: ما به نیروهای خود آموزش می‌دهیم اما هنگامی که زمان به ثمر رسیدن استعدادهای آن‌ها می‌شود، نیروها مهاجرت می‌کنند و کشور دیگری از این استعدادها بهره‌مند می‌شوند.

او در ادامه گفت: ایرادی به نیرویی که مهاجرت می‌کند وارد نیست چون باید بین تایم‌های کاری و دستمزد باید تناسبی وجود داشته باشد اما این تناسب وجود ندارد.

 

به ما بحران بزرگی مواجه خواهیم شد اگر...

شبنم محمدی، عضو هیئت مدیره انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه تاکید کرد:

اگر تا به حال با بحران مواجه نشدیم به علت از خودگذشتگی نیروی انسانی است اما این وضع نمی‌تواند ادامه داشته باشد. اگر برای آن فکری اندیشیده نشود به ما بحران بزرگی مواجه خواهیم شد.

او در پایان گفت: برداشتن قدم برای حل هر بحران نیازمند نگرش‌ها و ساختارهای اجتماعی است.

 

بیهوش کردن مریض از پشت تلفن به علت نبود متخصص

علی سلحشور، متخصص بیهوشی و سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل نظام پزشکی درباره نبود متخصص بیهوشی در برخی شهرها می‌گوید: من دوران دستیاری خود را در شهری می‌گذراندم که در کل این شهر فقط بنده به عنوان متخصص بیهوشی حضور داشتم. یک روز وقتی شیفت من تمام شد و از بیمارستان به سمت فرودگاه رفتم تا به شهر خودم بازگردم، تلفن من زنگ خورد و به من خبر دادند که زن بارداری با وضع اورژانسی به بیمارستان مراجعه کرده و حتما باید سزارین شود. هیچ‌کس جز من در تمام آن شهر تخصص بیهوشی نداشت و چون من از بیمارستان دور شده بودم و اگر می‌خواستم بازگردم، بیشتر از یک ساعت و نیم زمان می‌برد، مسیولیت بیمار را از پشت تلفن به عهده گرفتم و از پشت تلفن به همکاران توضیح دادم چطور بیماررا بیهوش کنند.

 

شان رشته بیهوشی را پایین آورده‌اند

علی سلحشور، متخصص بیهوشی و سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل نظام پزشکی در ادامه درباره راهکارهای غیرتخصصی برای جذب نیرو برای این رشته گفت: کمبود نیرو متخصص به جایی رسیده که امکان ورود به تخصص بیهوشی را برای انترن‌ها (دانشجویان پزشکی که هنوز دوران تحصیل خود را تمام نکرده‌اند) فراهم کرده‌اند اما باز هم ما کمبود نیرو داریم. با این راهکارها فقط شان این رشته پایین می‌آید.

 

 حمله با چاقو و قمه در روز روشن به متخصص هوشبری

علیرضا سلیمی، رییس هییت مدیره انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران درباره حادثه ضرب‌وشتم یک متخصص بیهوشی گفت: یک متخصص بیهوشی که دو سال در شهر دورود استان لرستان خدمت می‌کرد، توسط چند تن از همراهان یک مریض جلو در بیمارستانی که در آن کار می‌کرد، در روز روشن با چاقو و قمه مورد حمله قرار گرفت. ضاربان هم بعد از گذشت چندین روز هنوز دستگیر نشده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها