|

امضای ۱۷ سند همکاری میان ایران و ازبکستان

رئیسی: اسناد سازمان همکاری‌های شانگهای در این اجلاس قطعی خواهد شد

مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و تاشکند در حضور رؤسای جمهور و بین وزرای دو کشور ایران و ازبکستان در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند برگزار شد و دو کشور ۱۷ سند همکاری در زمینه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند.

رئیسی: اسناد سازمان همکاری‌های شانگهای در این اجلاس قطعی خواهد شد

 مراسم امضای اسناد همکاری و یادداشت‌ تفاهم بین تهران و تاشکند در حضور رؤسای جمهور و بین وزرای دو کشور ایران و ازبکستان در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند برگزار شد و دو کشور ۱۷ سند همکاری در زمینه‌های انرژی، صنعت، کشاورزی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند. این سند همکاری‌ها در زمینه‌های توسعه حمل‌ونقل ترانزیتی، مبادلات فرهنگی، گمرک، مبادلات تجاری و اقتصادی، بهداشت و دیگر زمینه‌هاست که بین وزیران ایران و ازبکستان و در حضور رؤسای‌جمهور به امضای طرفین رسید. رئیس‌جمهور اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای ازبک خود در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری‌ شانگهای و دیدار‌های دوجانبه وارد شهر کهنِ سمرقند شد، در ساختمان مرکز کنگره و در مجموعه گردشگری جاده ابریشم سمرقند از سوی «شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان مورد استقبال رسمی قرار گرفت. پس از آیین استقبال رسمی از رئیسی، اعضای هیئت‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور مذاکرات دو‌جانبه را به ریاست رؤسای‌ جمهور دو کشور در مجموعه جاده ابریشم آغاز کردند. رئیس‌جمهور در نشست کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، با تبریک سالگرد استقلال ازبکستان به شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور این کشور، گفت روابط ایران و ازبکستان بدون تردید در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته، به‌ویژه در دوران ریاست‌جمهوری شما روابط تهران با تاشکند روابط همسایگی و منطقه‌ای نیست بلکه تمدنی، عمیق و فرهنگی است. رئیسی این را هم گفت که جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها پیشرفت‌های بسیار خوبی در این سال‌ها داشته است. ملت با اراده تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کرد. امروز ما در حوزه‌های مختلفی پیشرفت داریم و ظرفیت‌های بسیاری در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است. رئیس‌جمهوری افزود: پیشرفت ازبکستان پیشرفت ماست و برای توسعه روابط بین دو کشور مانعی نمی‌شناسیم و این آمادگی وجود دارد. روابط دو‌جانبه در حوزه تبادل تجاری، ترانزیتی و حمل‌ونقل از دیگر حوزه‌هایی است که می‌توانیم سطح همکاری‌ها را افزایش دهیم. رئیس‌جمهور ایران به همتای ازبکستانی خود یادآور شد: همچنان که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان به شما گفتم، آمادگی داریم در حوزه انرژی با توجه به امکاناتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، همکاری‌های خوبی داشته باشیم. رئیس‌جمهور ازبکستان هم سفر سید‌ابراهیم رئیسی به ازبکستان را تاریخی خواند و گفت: در یک‌سال اخیر اطلاعات بیشتری درباره تاریخ بزرگ ایران کسب کرده‌ایم. البته با توجه به روابط تاریخی مشترک، مبادلات اقتصادی میان دو کشور افزایش داشته است.

سفر  رئیس‌جمهو ر ایران به ازبکستان بعد از ۱۸ سال

«محمد جمشیدی» درباره برنامه‌های ابراهیم رئیسی در سفر سه‌روزه به سمرقند توضیح داد که پس از ۱۸ سال این نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به ازبکستان است که دیدار با همتای خود و برگزاری نشست‌های دو‌جانبه و گفت‌وگوهای اقتصادی و جلسه مشترک از برنامه روز نخست است. معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، حضور در اجلاس شانگهای و انجام ۱۰ دیدار دوجانبه با سران کشورهای عضو ‌ و دیدار جداگانه با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و همچنین سران پاکستان، بلاروس و کشورهای حوزه قفقاز را از برنامه‌های دومین روز سفر ‌ رئیسی عنوان کرد و گفت سخنرانی رئیسی در اجلاس و دیگر برنامه‌های جانبی از برنامه‌های سومین روز سفر رئیس‌جمهور به ازبکستان است.

تقویت سیاست همسایگی، هم‌گرایی و عمق بخشیدن به چندجانبه‌گرایی هدف سفر به ازبکستان است

البته رئیس‌جمهور پیش از سفر به ازبکستان گفت: در این سفر انجام دیدارهای دوجانبه رسمی و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای را در دستور کار داریم و هدف از این سفر تقویت سیاست همسایگی، هم‌گرایی، پیوستگی و عمق‌بخشیدن به چندجانبه‌گرایی است. او بیان کرد: بدون تردید ما در سیاست همسایگی در گام اول توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنیم و در گام دوم نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران و حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کنیم، به نحوی که بتوانیم از زیرساخت‌هایی که در آسیا و در کشورهای همسایه ما وجود دارد و همچنین قدرت و توان اقتصادی، نظام پولی و بانکی و تمام ظرفیت‌های که امروز در منطقه ما موجود است، بهترین استفاده را در جهت منافع ایران داشته باشیم. او ادامه داد: در‌حال‌حاضر مرز مبادلات تجاری ما با ازبکستان 

۵۰۰ میلیون دلار است که در سه دهه اخیر شاید به بالاترین سطح خود رسیده اما هم از نظر مسئولان ازبکستان و هم از نظر دوستان ما در وزارت خارجه و بخش‌های اقتصادی کشور، این میزان کافی نیست و می‌تواند افزایش پیدا کند. رئیس‌جمهور با اشاره به حوزه تمدنی ایران و ازبکستان گفت: روابط ما با کشور ازبکستان در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی، ترانزیت، حمل‌ونقل و در حوزه‌های مختلف فرهنگی می‌تواند تقویت شده و شکل بگیرد. وی بیان کرد: پس از صحبت با بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و تجاری، تفاهم‌نامه‌هایی تهیه شده که ان‌شاءالله در دیدار دو‌جانبه این تفاهم‌نامه‌ها به امضای دو طرف می‌رسد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در اجلاس گذشته، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تأیید شد، گفت: با ‌این ‌وجود لازم بود در مدت زمان گذشته، اسنادی که تاکنون در این سازمان وجود دارد مورد بررسی وزارت امور خارجه و بخش‌های حقوقی ما قرار بگیرد. وی بیان کرد: الحمدالله اسناد سازمان همکاری شانگهای در وزارت امور خارجه بررسی شد و به تصویب دولت رسید و در حال طی‌شدن مراحل قانونی است. حتما یکی از اقدامات مهم در این اجلاس، قطعی‌شدن این اسناد است تا پس از طی‌شدن مراحل قانونی، به امضای وزیر امور خارجه ما و وزرای خارجه کشورهای عضو برسد. وی اظهار کرد: از اقداماتی که ان‌شاءالله در این سفر و در حاشیه اجلاس شانگهای صورت خواهد گرفت، دیداری است که با سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس برنامه‌ریزی شده است؛ این دیدارها حتما به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه کمک خواهد کرد. رئیسی ادامه داد: ما حتما در این مذاکرات و نشست‌های خود نسبت به مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهیم داشت و حتما دیدگاه‌هایمان را به هم نزدیک خواهیم کرد تا جمهوری اسلامی بتواند بیش از گذشته در منطقه و جهان اثربخش باشد. با توجه به اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، به مهمی این سفر بر این مسئله تمرکز دارد. سازمان همکاری‌ شانگهای در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ (۲۵ خرداد ۱۳۸۰) در شانگهای توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد و هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان هشت کشور این سازمان اقتصادی منطقه‌ای شانگهای هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها