|

تهدیدات ترکیه علیه یونان

تنش در روابط یونان و ترکیه در ماه‌های اخیر بارها موجب اتخاذ مواضع خصمانه از سوی هر دو طرف شده است. اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در اجلاس گروه 20 بار دیگر یونان را تهدید کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگاران درمورد روابط با آتن مدعی شد «یونان باید حد خود را بداند و تاریخ را به یاد داشته باشد»

  تنش در روابط یونان و ترکیه در ماه‌های اخیر بارها موجب اتخاذ مواضع خصمانه از سوی هر دو طرف شده است. اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در اجلاس گروه 20 بار دیگر یونان را تهدید کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگاران درمورد روابط با آتن مدعی شد «یونان باید حد خود را بداند و تاریخ را به یاد داشته باشد». او با تکرار اینکه «ممکن است شبی ناگهان بیاییم» تأکید کرد از نظر او این بیانیه بسیار مهم و اصل اساسی موضع ترکیه است. به باور اردوغان، یونان هر چقدر هم که جزایر شرق اژه را مجهز کند، هیچ فایده‌ای برای آنها ندارد. تقویت حضور نظامی یونان در جزایر اژه بی‌معناست. در یونان دو، سه نفر هستند که آرام نمی‌نشینند و دائم حرف می‌زنند و حد خود را نمی‌دانند. به آنها می‌گوییم دیپلماسی کشور همسایه را بدانید. با ترکیه درگیر نشوید. سلاح‌ها و هواپیمایی‌هایی که به جزایر می‌برند، هیچ معنایی ندارد. ممکن است شبی ناگهان بیاییم و موضع خود را به اطلاع آنها برسانیم».

اظهارات تند اردوغان در حالی است که یونان مدعی است در روزهای اخیر یک فروند پهپاد ارتش ترکیه در حریم هوایی یونان، بر فراز جزیره «کیناروس» در شرق دریای اژه پرواز کرده. این پهپاد بدون ارائه برنامه پروازی، وارد منطقه اطلاعات پروازی شده و حریم هوایی یونان را نقض کرده است. این پهپاد در ارتفاع 19 هزار پایی پرواز کرد که با رهگیری پهپاد مد‌نظر از آسمان یونان خارج شد. یونان تاکنون بارها مدعی نقض حریم هوایی خود به وسیله پهپادها و جنگنده‌های ترکیه شده است.

یونان به‌تازگی مرکز آموزش خلبانی جدید بین‌المللی خود را با مشارکت (رژیم) اسرائیل افتتاح کرده و تلاش می‌کند بر نیروی هوایی ترکیه، رقیب منطقه‌ای خود، برتری یابد. از سویی دیگر، سخنگوی دولت ترکیه نسبت به موافقت آمریکا در فروش جنگنده‌های جدید «اف-16» به آنکارا ابراز امیدواری کرده است. «ابراهیم کالین»، سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه، تأکید دارد: «روند موافقت آمریکا برای فروش جنگنده‌های اف-16 به ترکیه به‌خوبی پیش می‌رود و می‌تواند ظرف چند ماه آینده تکمیل شود».

در روزهای اخیر «سویلو» وزیر کشور ترکیه با اشاره به حمله تروریستی اخیر در استانبول اظهار کرد «در یک عملیات موفقیت‌آمیز تروریست‌ها را دستگیر کردیم و اگر دستگیرشان نکرده بودیم، به یونان فرار می‌کردند»، تئودوریکاکوس، وزیر حفاظت از شهروند یونان، به ادعای وزیر کشور ترکیه پاسخ داد: «یونان به‌خوبی از مرزهای خود محافظت می‌کند و هرگز هیچ تروریستی را در خاک خود نمی‌پذیرد. دولت یونان قاطعانه در برابر هرگونه اقدام تروریستی ایستاده است. اقدامات مشابه با اقدامات تروریستی در استانبول کاملا محکوم است. یونان با همه اَشکال تروریسم در همه نقاط جهان مخالف است». در سفر اخیر وزیر خارجه یونان به ایتالیا نیز طرف ایتالیایی در موضع جانبدارانه خود با اشاره به تحریکات ترکیه مدعی شد: «موضع ایتالیا و اتحادیه اروپا این است که حاکمیت یونان بر جزایر دریای اژه تحت هیچ شرایطی زیر سؤال نمی‌رود. همه مشکلات باید از طریق گفت‌وگو، نه از طریق تهدیدات یک‌جانبه، حل‌وفصل شوند. ابتکارات یا تهدیدهای یک‌جانبه به ایجاد ثبات در مدیترانه کمک نمی‌کند». وزیر خارجه یونان نیز تصریح کرد «تهدیدات ترکیه غیر قابل قبول است. همگی می‌دانیم که ترکیه در دوره پیش از انتخابات قرار دارد؛ اما این نمی‌تواند بهانه‌ای برای تهدیدات علیه یونان باشد. ما این تهدیدها را رد می‌کنیم. رویکرد ترکیه حقانیت مواضع یونان را اثبات می‌کند. ترکیه با تهدید هم‌مرز خود در عمل حقوق بین‌المللی و حقوق بین‌المللی دریاها را نادیده می‌گیرد. این رویکرد باید محکوم شود. متأسفم که ترکیه از آنچه در اوکراین در جریان است، هیچ درسی نگرفته است».

در ماه‌های اخیر مقامات ترکیه در بالاترین سطح بارها آتن را به حمایت از سازمان تروریستی PKK متهم کرده و مدعی شدند اردوگاه آموزشی در لاوریو واقع در حومه آتن برای اعضای این سازمان تروریستی در حال فعالیت است. دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. علاوه‌بر‌این آنکارا و آتن نمی‌توانند درباره تعیین حدود مناطق دریایی به توافق برسند و ترکیه، یونان را به نقض حقوق اقلیت اتباع ترکیه‌ای متهم می‌کند. یونان و ترکیه به‌عنوان اعضای ناتو، بر سر مالکیت تعدادی از جزایر سنگی و فلات قاره بین مرزهای آبی در دریای مدیترانه و اژه اختلاف دارند و مدعی‌اند طرف مقابل در روند مذاکرات برای حل مسئله قبرس کارشکنی می‌کند. این دو کشور همچنین اختلافات جدی درخصوص منابع نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه دارند. آنکارا افزایش حضور نظامی یونان در جزایر واقع در دریای اژه، نزدیک به خط ساحلی ترکیه را یک تهدید جدی تلقی می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها