|

سال نافرجام، وعده عملی‌نشده

در چند روز اخیر نظرسنجی‌ای منتشر شد که طبق آن مردم آمریکا نه علاقه‌ای به انتخاب مجدد ترامپ دارند نه بایدن. هم‌زمان رسانه‌های آمریکا برخی از وعده‌های عملی‌نشده بایدن را در این مدت بررسی کرده‌اند که یکی از آنها وعده لغو مجازات اعدام بود. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، «جو بایدن» در مبارزات انتخاباتی 2020، متعهد شده بود مجازات «اعدام» را لغو کند اما به این وعده عمل نکرد.

سال نافرجام، وعده عملی‌نشده

در چند روز اخیر نظرسنجی‌ای منتشر شد که طبق آن مردم آمریکا نه علاقه‌ای به انتخاب مجدد ترامپ دارند نه بایدن. هم‌زمان رسانه‌های آمریکا برخی از وعده‌های عملی‌نشده بایدن را در این مدت بررسی کرده‌اند که یکی از آنها وعده لغو مجازات اعدام بود. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، «جو بایدن» در مبارزات انتخاباتی 2020، متعهد شده بود مجازات «اعدام» را لغو کند اما به این وعده عمل نکرد.

دولت دونالد ترامپ، مجازات اعدام فدرال را بازگردانده بود و بایدن وعده داد که برای پایان‌دادن به مجازات اعدام تلاش می‌کند. حتی به‌طور ویژه وبسایت کمپین انتخاباتی بایدن در سال 2020، بخشی را به«حذف مجازات اعدام» اختصاص داده و در آن نوشته بود: «بیش از 160 نفر از کسانی که از سال 1973 در این کشور به اعدام محکوم شده‌اند، بعدا تبرئه شده‌اند. از آنجایی که نمی‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که پرونده‌های مجازات اعدام را هربار به‌درستی بررسی می‌کنیم، بایدن برای تصویب قانونی برای حذف مجازات اعدام در سطح فدرال تلاش خواهد کرد و ایالت‌ها را تشویق می‌کند که از الگوی دولت فدرال پیروی کنند».

هفته قبل در آمریکا اتفاق خوبی افتاد و کیت براون، فرماندار اورگان، احکام اعدام را در ایالت خود کاهش داد، این ایالت در این موضوع از دولت فدرال پیشی گرفته است. این در سطح جهانی نیز صادق است. در جلسه فوق‌العاده سازمان ملل متحد در هفته گذشته، کشورها به قطع‌نامه ضد مجازات اعدام رأی دادند اما ایالات متحده در طرف دیگر این ماجرا و در کنار کره شمالی برای حمایت از اعدام قرار داشت.

همه اینها این سؤال را برای رسانه‌های جهان ایجاد می‌کند که بایدن چه زمانی به وعده انتخاباتی خود عمل خواهد کرد؛ در‌واقع بایدن اگر می‌خواست می‌توانست حکم اعدام فدرال را با یک امضا لغو کند. اما با وجود تکرار نگرانی‌هایش درباره مجازات اعدام، او این کار را انجام نداده است. به گزارش خبرنگار ام‌اس‌ان‌بی‌سی، تغییر محسوسی نسبت به دوران ترامپ، در دولت بایدن رخ داده است و دولت کنونی هنوز هیچ حکم اعدامی را صادر نکرده و به احتمال زیاد نیز در دو سال آینده این اتفاق نخواهد افتاد. مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، در سال گذشته خبر «تعلیق اعدام» را اعلام کرد و دستور بازنگری در سیاست‌ها و رویه‌های وزارت دادگستری را صادر کرد. این دستور به دنبال تعداد زیاد اعدام‌هایی که توسط دیوان عالی در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ صادر شده بود، مورد توجه قرار گرفت.

واقعیت این است که بر خلاف ایالتی مانند اورگان، هنوز افراد محکوم به اعدام در قوانین فدرال وجود دارند و - طبق مرکز اطلاعات مجازات اعدام آمریکا، 27 ایالت این مجازات را دارند و در سه ایالت در 44 نفر محکوم به اعدام هستند. به گزارش خبرنگار ام‌اس‌ان‌بی‌سی سخنگوی وزارت دادگستری بر این نکته تأکید کرده که بایدن به دنبال لغو اعدام است. این گزارشگر تحلیل می‌کند شاید بایدن منتظر است تا در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری‌اش حکم اعدام را به حبس ابد تبدیل کند. سخنگوی وزارت دادگستری این سخنان بایدن را یادآوری کرده است: «نگرانی‌های جدی درباره ادامه استفاده از مجازات اعدام در سراسر کشور وجود دارد، به‌خصوص در زمینه نحوه اجرای خودسرانه آن و روند متفاوت استفاده آن در مجازات رنگین‌پوستان و از سوی دیگر تعداد افرادی که از این حکم تبرئه‌ می‌شوند، نگران‌کننده است».

این گزارشگر همچنین به نگرانی مسئولان دادگستری درمورد برخی از پرونده‌های بزرگ و نحوه مجازات افراد در آن پرونده‌ها نیز اشاره کرده است؛ مثلا این سازمان در دادگاه تجدید نظر از احکام اعدام علیه یکی از بمب‌گذاران ماراتن بوستون، جوخار تسارنایف، و تیرانداز کلیسای برتری‌طلب سفیدپوست، دیلن روف، دفاع کرده است و همچنان به دنبال حکم اعدام برای «سیفلو سایپوف» است که گفته می‌شود هشت نفر را در یک حمله تروریستی در سال 2017 در نیویورک کشته است.

این گزارش به نکته دیگری نیز اشاره می‌کند و اینکه اگر اقدام قاطعی در این زمینه انجام نشود، با روی‌کارآمدن یک دولت جمهوری‌خواه این احکام اعدام دوباره از سر گرفته خواهد شد.

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، یکی از رقبای بالقوه جمهوری‌خواه در سال 2024، از مجازات اعدام نیز حمایت کرده و از اینکه هیئت‌منصفه ایالتی نیکلاس کروز، تیرانداز مدرسه پارکلند را به اعدام محکوم نکرده، ابراز ناامیدی کرده است.

در‌حالی‌که حمایت از این مجازات در سال‌های اخیر نسبتا کمتر بوده است، طبق نظرسنجی گالوپ در ماه گذشته شکاف حزبی در حمایت از این مجازات وجود دارد. 77 درصد جمهوری‌خواهان در مقابل 35 درصد دموکرات‌ها (و 54 درصد) مردم موافق این مجازات هستند.

هفته پیش در ایالت می‌سی‌سی‌پی مردی به اعدام محکوم شد. تگزاس، اوکلاهاما، آریزونا و میسوری ماه گذشته نیز از این مجازات استفاده کردند.

این در حالی است که طبق گزارشی که رسانه‌های آمریکا منتشر کرده‌اند، سال 2022 را می‌توان «سال نافرجام اعدام » نامید، زیرا بیش از یک‌سوم حکم‌های صادرشده اعدام در دادگاه‌های ایالات متحده اشتباه بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها