|

محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران:

بازگشت به عقب

رفتارهای غیرمتعارف در انتخابات‌‌ها مختص این دوره از انتخابات و مدیریت شهری نیست. پیش و پس از هر انتخاباتی، چنین رفتار‌هایی در عملکرد برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها مطرح می‌‌شود که شهرداری‌‌ها هم از آن مستثنا نیستند؛ به‌ویژه شهرداری تهران که معمولا در مظان این اتهامات و ادعاها بوده است.

بازگشت به عقب

پریسا هاشمی: رفتارهای غیرمتعارف در انتخابات‌‌ها مختص این دوره از انتخابات و مدیریت شهری نیست. 

پیش و پس از هر انتخاباتی، چنین رفتار‌هایی در عملکرد برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها مطرح می‌‌شود که شهرداری‌‌ها هم از آن مستثنا نیستند؛ به‌ویژه شهرداری تهران که معمولا در مظان این اتهامات و ادعاها بوده است.

 این دوره اما جعفر شربیانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، از فعالیت‌های انتخاباتی در اتاق علیرضا زاکانی، شهردار تهران خبر داد؛ آن‌هم دقیقا بعد از آنکه مردم در یخبندان مانده و دنبال یک پاسخ و عذرخواهی ساده از شهرداری بودند.

 او در توییتر خود نوشت: «ضمن قدردانی از زحمات بی‌وقفه عوامل شهرداری تهران در مواجهه با برف سنگین دیروز یادآور می‌شوم: 

سرگرم‌بودن در پستوی پشتی اتاق شهردار تهران برای تقسیم غنایم و پست‌های مدیریتی و انتصاب شهرداران مناطق و کارسازی برای انتخابات سال آتی توسط برخی از افراد منتسب به ایشان باعث غفلت و ایجاد مسیر انحرافی و در نهایت ناکارآمدی در بخشی از اداره شهر تهران شده است.  بدون تردید یکی از دلایل نارضایتی و طمع بیگانگان و دشمنان به نظام مقدس ایران اسلامی مقوله ناکارآمدی اجزای مدیریت اجرائی بوده است. جای حاکم و محکوم را با رندی عوض نکنیم...».

کارت‌های هدیه‌ای که این روزها شهرداری به افراد خاص می‌دهد هم نقل محافل خبری شده است و هستند کسانی که این موضوع را به همان توییت و فعالیت‌های انتخاباتی در پستوی شهرداری نسبت می‌دهند.

 محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران اما ریشه این فعالیت‌های انتخاباتی غیرعرف را در رفتار دستگاه‌های نظارتی دانسته و به «شرق» می‌گوید که مسائل مربوط به انتخابات مدت‌هاست دچار ناهنجاری شده است: «در‌حالی‌که شورای نگهبان در قانون اساسی، نگهبان قانون اساسی است. امروزه رفتار و تصمیمات شورای نگهبان درباره مسائل شرعی و قانون اساسی طوری است که اگر نظرسنجی شود، شورای نگهبان را به انتخابات می‌شناسند. در‌حالی‌که در اصل 98 و 99 قانون اساسی انتخابات از فروع وظایف این شورا بوده است».

او در تشریح دلیل نقش شورای نگهبان در انتخابات می‌افزاید که قبل از انقلاب در انتخابات مجلس اعمال نظر شده بود: «این تجربه باعث شد که اوایل انقلاب فکر کنند که باید هیئتی شامل شش فقیه و شش نفر حقوق‌دان مورد تأیید قوه‌ قضائیه که از مجلس رأی گرفته است، تشکیل شود تا با ظرفیت و قدرتی که دارد مراکز قدرت که در دنیا مشخص است نتوانند در انتخابات مختلف اعمال نظر کنند و انتخاباتی آزاد و رقابتی به وجود آید. مهم‌ترین فلسفه واگذاری این مسئولیت به شورای نگهبان این بود که انتخابات آزاد، رقابتی و سالم تضمین شود. 

تفسیر قانون اساسی در اختیار شورای نگهبان است و از سال 74 تفسیرهایی را شروع کرد و پیش رفت تا امروز حق نظارت تا این حد پیش رفت که انتخابات رقابتی، آزاد و سالم آسیب دید. معیار انتخابات باید رقابت، آزادی و سلامت آن باشد».

میرلوحی معتقد است این روند کارآمدی لازم و مطلوب را نشان نمی‌دهد‌: «آنها رقبا را یکی پس از دیگری حذف کردند. یک زمانی اصلاح‌طلبان را حذف کردند که در انتخابات‌های 98 و 1400 دیدید چه اتفاقاتی رخ داد. انگار این دایره آن‌قدر تنگ شده که مرکز آن (اصولگرایان) هم از دایره بیرون افتاده‌اند.». این عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید: «در سال 84 رئیس هیئت برگزاری انتخابات بودم. 

در صورت برخورد با این موضوعات در آن زمان جلوی بسیاری از اتفاقات گرفته می‌شد. احمدی‌نژاد با استفاده از منابع شهرداری در شهرهای مختلف آش‌رشته و شله‌زرد تقسیم کرد. 

جالب این است که گاهی مدیران را برای یک تخلف کوچک محاکمه می‌کنند؛ آن‌هم یک محاکمه پر‌سر‌و‌صدا، اما با احمدی‌نژاد که تا این حد پول در کشور پخش کرد و 360 میلیارد تومان آن زمان مصرف کرد که به اسناد فاقد سند معروف شد، هیچ برخوردی نشد.

 به شورای شهر تهران که رفتم نتوانستم به اسناد و حتی نشانه‌ای از این 360 میلیارد تومان دست پیدا کنم. صداوسیما هم ملاقات‌ها و سرکشی‌های احمدی‌نژاد را به کلیسا، کنیسه و... نشان می‌دهد و به ستاد تبلیغاتی یک نفر تبدیل می‌شود».

او تأکید می‌کند که در دوره پنجم مدیریت شهری برای انتخاب شهردار توجه کردیم کسی را انتخاب کنیم که نگاهش به پاستور نباشد: «در شهرداری باید برای شهر کار کرد و خوشحالیم که هیچ اقداماتی از بریز‌و‌بپاش‌هایی که قبل از آن به گستردگی وجود داشت، انجام نشد. گزارش اقدامات شهردار وقت را در 18 تیر 97 به سازمان بازرسی کل کشور دادم که به پرونده 41 مورد در شهرداری معروف شد.

 41 مورد تخلفات و داد‌و‌ستدهای بزرگ بود که در آخر هم مشخص نشد که سرانجام این پرونده به کجا انجامید و فقط می‌گفتند به آن رسیدگی می‌کنیم. 

بازپرس شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت می‌گفت فقط یکی از این پرونده‌ها 50 جلد است. به دستگاه‌های نظارتی تذکراتی دادیم که چرا در جایی که باید حضور داشته باشید نیستید؟».

میرلوحی در پاسخ به این سؤال که معتقدید شهرداری به مدیریت دوران احمدی‌نژاد برگشته است؟  می‌گوید بله: «شهرداری به دوره احمدی‌نژاد و قالیباف برگشته است. در دوره پنجم مدیریت شهری رسانه‌های خاص درباره خرید تبلت که ابزار کار اعضای شورای شهر بود برای حذف کاغذ، چه بساطی راه‌ انداختند؟  اما در حال حاضر ده‌ها برابر آن برای کاری که وظیفه شهرداری نیست، هزینه می‌شود. 

به‌عنوان مثال نباید مراسم افطاری برپا کنند. در این شرایط اقتصادی کشور، دادن افطاری از بیت‌المال و منابع عمومی قابل تأمل است. قانون هم اجازه برگزاری این مراسم‌ها را نمی‌دهد. از دوره پنجم مدیریت شهری برگزاری مراسم افطاری لغو شد.

 اگر قرار باشد که قانونی رفتار شود باید با این موضوع برخورد کنند اما شاهد هستید که هیچ‌کسی به آن اعتراض نمی‌کند».

او از دادن کارت‌های هدیه توسط شهرداری به افراد خاص اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، خلاف قانون است: «چرا دستگاه‌های نظارتی به این موضوعات واکنش نشان نمی‌دهد؟ در دوره اصلاحات دیوان محاسبات آقای حناچی (شهردار سابق تهران) را کلی بردند و آوردند که گزارش‌های مالی را به آنها ارائه کند در‌حالی‌که حسابرسی بودجه شهرداری بر عهده شورای شهر تهران بود.

 حالا باید دید خبری از رسیدگی به این موضوعات منتشرشده می‌شود و پاسخی به افکار عمومی می‌دهند؟».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها