|

شوراها؛ روشن‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی

شوراها بی‌واسطه‌ترین‌ حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت و روشن‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی هستند که در ۲۵ سالی که از تشکیل آن می‌گذرد، بنا به دلایل متعددی هنوز به جایگاهی که در قانون اساسی برای آن پیش‌بینی شده است، نرسیده‌اند. کدام نهاد را سراغ دارید که نمایندگان و اعضای آن از دل روستاهای کوچک تا شهرهای بزرگ توسط مردم انتخاب شده باشند؟

شوراها؛ روشن‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی

پرویز   سروری،  رئیس  شورای  عالی  استان‌ها: شوراها بی‌واسطه‌ترین‌ حلقه ارتباطی مردم با حاکمیت و روشن‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی هستند که در ۲۵ سالی که از تشکیل آن می‌گذرد، بنا به دلایل متعددی هنوز به جایگاهی که در قانون اساسی برای آن پیش‌بینی شده است، نرسیده‌اند. کدام نهاد را سراغ دارید که نمایندگان و اعضای آن از دل روستاهای کوچک تا شهرهای بزرگ توسط مردم انتخاب شده باشند؟ مردم، همواره مسائل و مشکلات خود را ابتدا با اعضای شورای شهر و روستای خود مطرح می‌کنند چون نمایندگان شوراها از دل همین مردم و همواره در دسترس آنها و کنار آنها هستند، در حالی که نمایندگان مجلس باید در پایتخت باشند و کمتر می‌توانند در حوزه انتخابیه حضور داشته باشند. شرط عضویت در شوراها، سکونت در همان محل است. ما می‌توانیم از طریق ارتباط و تعامل دستگاه‌های اجرائی با شوراهای اسلامی و بهره‌گیری از ظرفیت منتخبان مردم در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور، بسترهای تحقق دولت مردمی را بیش از پیش فراهم کنیم. شوراها با توجه به جایگاه مردمی خود از یک سو و جایگاه، اختیارات و مسئولیت‌های قانونی خود از سوی دیگر، نقش ویژه و ممتازی را در اجرائی‌نمودن سیاست‌ها و فرامین دولت در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای و ملی ایفا می‌کنند اما قوانین پایین‌دستی نتوانسته‌اند آنچه را در قانون اساسی درمورد شوراها، پیش‌بینی شده،تحقق بخشند.

شوراهای شهر و روستا با انجام اقدامات و برنامه‌هایی مانند حذف مقررات و قواعد دست‌و‌پاگیر در زمینه تولید و بسترسازی برای تسهیل و تسریع شرایط تولید، فرهنگ‌سازی و ارج‌نهادن به مفاهیمی همچون کار، تلاش و تولید، تجلیل و نکوداشت سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و مشوقان تولید در جامعه، شناسایی، انعکاس و پیگیری مجدانه مسائل و مشکلات مرتبط با دستگاه‌ها و نهادهای اجرائی، بسیج ظرفیت‌های مردمی، تشویق شهروندان به استفاده از کالاها و تولیدات داخلی، شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، سکونتگاه‌های شهری و روستایی، ارائه مشوق‌های لازم برای ایجاد و توسعه ظرفیت سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان، اهتمام در ارائه خدمات مطلوب‌تر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تر به شهروندان، تقویت بازارچه‌های محلی و... می‌توانند نقش مؤثری در تحقق شعار سال داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها