|

تور اروپایی زلنسکی هم‌زمان با عقب‌نشینی مسکو از باخموت

بزرگ‌ترین کمک نظامی آلمان در راه اوکراین

رئیس‌جمهوری اوکراین که برای نشان‌دادن «همبستگی با مردم اوکراین» به ایتالیا سفر کرده بود، پس از پایان این سفر، به آلمان رفت و با اولاف شولتز، صدراعظم این کشور، دیدار کرد و از دولت او برای نشان‌دادن همبستگی با مردم اوکراین و حمایت‌های نظامی گسترده از این کشور تشکر کرد.

بزرگ‌ترین کمک نظامی آلمان در  راه  اوکراین

رئیس‌جمهوری اوکراین که برای نشان‌دادن «همبستگی با مردم اوکراین» به ایتالیا سفر کرده بود، پس از پایان این سفر، به آلمان رفت و با اولاف شولتز، صدراعظم این کشور، دیدار کرد و از دولت او برای نشان‌دادن همبستگی با مردم اوکراین و حمایت‌های نظامی گسترده از این کشور تشکر کرد. زلنسکی که از روز شنبه برای دیدار با مقامات ایتالیا و همچنین پاپ به ایتالیا و واتیکان سفر کرده بود، در نیمه‌های شب عازم برلین شد. رهبر اوکراین با شلوار رزمی خاکی و یک ژاکت مشکی، ابتدا از سوی فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهوری آلمان، مورد استقبال قرار گرفت و سپس برای دیدار با اولاف شولتز  به ساختمان صدراعظم رفت.

زلنسکی ضمن قدردانی از دولت آلمان در دفترچه میهمانان ریاست‌جمهوری این کشور نوشت: «در چالش‌برانگیزترین زمان در تاریخ مدرن اوکراین، آلمان ثابت کرد که دوست واقعی و متحد قابل اعتماد ماست. ما با هم پیروز خواهیم شد و صلح را به اروپا بازمی‌گردانیم». آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود، در آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دلیل واکنش دیرهنگام و مردد در حمایت از کی‌یف با انتقاد مواجه شد؛ اما پس از آن به یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان کمک‌های مالی و نظامی به این کشور تبدیل شده است.

زلنسکی در جریان گفت‌وگو با مقامات آلمان، به آنها اطمینان داد که با وجود آماده‌سازی ارتش برای یک ضدحمله «به خاک روسیه حمله نمی‌کند». او در نشست خبری مشترک با صدراعظم آلمان نیز در پاسخ به سؤالی در‌این‌باره گفت: «ما نه وقت این کار و نه قدرت انجام آن را داریم و دیگر سلاحی برای انجام آن هم نداریم. ما در حال تدارک یک ضدحمله برای آزادسازی مناطقی هستیم که به طور غیرقانونی اشغال شده‌اند». زلنسکی همچنین در‌حالی‌که آلمان را «دوست واقعی» و «متحد قابل اعتماد» می‌خواند، از اولاف شولتز (که تاکنون از تحویل مستقیم هواپیما به اوکراین خودداری کرده) خواست که از تلاش‌های شماری از متحدان کی‌یف برای تحویل هواپیماهای جنگی به این کشور  حمایت کند.

یک روز قبل از سفر زلنسکی به آلمان، دولت برلین از ارائه ۲.۷ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین خبر داد. این حمایت، بزرگ‌ترین بسته حمایتی این کشور از زمان تهاجم روسیه در فوریه سال گذشته تاکنون است. برلین همچنین متعهد شده است تا زمانی که لازم باشد، از کی‌یف حمایت بیشتری کند. زلنسکی آخرین بار در فوریه سال گذشته، درست قبل از شروع جنگ، برای حضور در نشست امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود.

با وجود انتقادهای گسترده نسبت به موضع منفعل آلمان در قبال اوکراین در ماه‌های ابتدایی جنگ اوکراین، برلین در ماه‌های اخیر در حمایت از اوکراین گام‌های مهمی برداشته است. به‌عنوان نمونه با وجود اینکه گاز روسیه نیمی از واردات گاز این کشور را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده بود، برلین دیگر هیچ‌گونه واردات مستقیم گازی از روسیه ندارد. این کشور همچنین حدود یک میلیون پناهنده اوکراینی را پذیرفته است.

زلنسکی پیش از سفر به آلمان با سفر به واتیکان، در دیدار با پاپ از او خواست از طرح صلح کی‌یف حمایت کند. پاپ که از زمان آغاز جنگ تقریبا در تمام مراسم‌های عشای ربانی هفتگی خواستار پایان تهاجم روسیه به اوکراین شده است، در دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که واتیکان آماده است در بازگرداندن کودکان اوکراینی که از سوی روس‌ها گرفته شده‌اند، کمک کند.

کی‌یف تخمین می‌زند که از فوریه ۲۰۲۲ تاکنون نزدیک به ۱۹‌هزار‌و ۵۰۰ کودک به روسیه یا کریمه تحت اشغال روسیه برده شده‌اند و خروج غیرقانونی این کودکان را محکوم می‌کند.

واتیکان با صدور بیانیه‌ای بدون اشاره به نام کشور روسیه، اعلام کرد که زلنسکی در این ملاقات ۴۰ دقیقه‌ای درباره مصائب جنگ اوکراین با پاپ گفت‌وگو کرد. زلنسکی که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ به رم سفر کرده بود، یک جلیقه ضدگلوله را که پیش‌تر یک سرباز اوکراینی به تن کرده بود، به رهبر کاتولیک‌های جهان هدیه داد. زلنسکی در توییت خود پس از دیدار با پاپ نوشت: «از او خواستم جنایت‌های روسیه در اوکراین را محکوم کند؛ زیرا بین قربانی و متجاوز برابری وجود ندارد». پاپ فرانسیس بارها ابراز تمایل کرده که با بازدید از هر دو پایتخت درگیر جنگ به‌عنوان یک واسطه بین کی‌یف و مسکو عمل کند؛ اما پیشنهاد او تاکنون پذیرفته نشده است. پیش‌ازآن نیز زلنسکی با جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، ملاقات کرد. در آن دیدار، ملونی قول حمایت کامل نظامی و مالی از اوکراین را داد و بر حمایت از پیشنهاد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا تأکید کرد. ملونی در یک کنفرانس خبری «تجاوز بی‌رحمانه و ناعادلانه» روسیه را محکوم کرد و قول داد ایتالیا «تا زمانی که لازم باشد» از اوکراین حمایت خواهد کرد. او همچنین از روسیه خواست فورا از مناطق اشغالی عقب‌نشینی کند. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بارها گفته که واتیکان حاضر است به‌عنوان میانجی در جنگ بین روسیه و اوکراین اقدام کند. او پیش‌تر در ماه جاری میلادی گفت که واتیکان بر برنامه صلح کار می‌کند تا به جنگ پایان دهد و افزود که مأموریت «هنوز علنی نشده، وقتی علنی شد، درباره آن حرف خواهم زد»؛ اما روابط بین اوکراین و واتیکان گاهی خوب نبوده است.

در آگوست سال گذشته، پاپ به داریا دوپینا، دختر ناسیونالیست افراطی روس که در یک بمب‌گذاری خودرو کشته شد، اشاره و از او به‌عنوان قربانی «بی‌گناه» جنگ یاد کرد. پس‌ازآن سفیر اوکراین در واتیکان در یک اقدام غیرمعمول از پاپ انتقاد کرد. ملاقات پاپ و رئیس‌جمهور اوکراین، اولین دیدار آنها پس از حمله روسیه به اوکراین است. آنها در سال ۲۰۲۰ دیدار کردند.

این دیدار‌ها در ایتالیا و آلمان در حالی صورت گرفت که روسیه هم‌زمان دست به موجی از حملات هوایی به کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین زد. بر اثر این حملات،‌ سه نفر در مایکولیو، جنوب اوکراین و در خملنیتسکی غرب کشور مجروح شدند و زیرساخت‌های حساس، اماکن و ساختمان‌های دولتی صدمه دیدند.

قبل از آن هم انفجارهایی از لوهانسک، شهر تحت اشغال روسیه، حدود ۹۰ کیلومتر پشت خط مقدم جبهه در شرق اوکراین گزارش شد. نیروهای جدایی‌طلب با پشتیبانی روسیه در این منطقه، کی‌یف را به استفاده از موشک‌های «سایه توفان» که بریتانیا اوایل هفته گفته بود به اوکراین داده، متهم کردند. در روزهای اخیر انفجارهای بیشتری در این شهر گزارش شده است. در‌این‌بین نیروهای اوکراینی می‌گویند در نزدیکی باخموت در شرق کشور پیشرفت‌ داشته‌اند.

وزارت دفاع روسیه گفته است که برخی از نیروهای این کشور «به مواضع دفاعی مفیدتر» در شمال غربی شهر باخموت در شرق اوکراین بازگشته‌اند. این بیانیه اولین اعتراف مسکو بود مبنی بر اینکه اوکراین با موفقیت بخش‌هایی از اطراف باخموت را بازپس گرفته است. باخموت شهری کاملا ویران‌شده است که قبل از حمله روسیه حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت. روسیه بیش از 10 ماه برای فتح این شهر تلاش کرد. بیانیه وزارت دفاع روسیه ساعاتی پس‌ازآن صورت گرفت که کی‌یف اعلام کرد نیروهایش در این هفته حدود دو کیلومتر در اطراف باخموت پیشروی کرده‌اند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، گفت: «دشمن متحمل تلفات انسانی زیادی شده است. مدافعان ما در باخموت دو کیلومتر پیشروی کرده‌اند. این هفته در باخموت حتی یک موقعیت را هم از دست نداده‌ایم». در همین حال، وزارت خارجه روسیه، بریتانیا را به دلیل تأمین موشک‌های کروز دوربرد «استورم شادو» که کی‌یف می‌خواهد با آن شانس خود را در یک حمله متقابل افزایش دهد، محکوم کرد. وزارت امور خارجه روسیه با انعکاس اظهارات کرملین تصمیم لندن برای انتقال موشک‌های استورم شادو (سایه توفان) به اوکراین را اقدامی خصمانه خواند که منجر به تشدید تنش‌ می‌شود. مسکو همچنین گفته است که اقدام بریتانیا مستلزم «پاسخ کافی» از طرف روسیه خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها