|

دانشگاه در قرق دوربین‌های مداربسته

با نزدیک‌شدن به آخرین روزهای سال تحصیلی، اخباری از برخوردهای سفت و سخت دانشگاه‌ها با دانشجویان به گوش می‌رسد

ابتدای سال ۱۴۰۲ و در آخرین روزهای تعطیلات، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با انتشار اطلاعیه‌هایی درباره پوشش و حجاب دانشجوها هشدار دادند که به دانشجوهایی که قوانین و مقررات دانشگاه در‌خصوص پوشش را رعایت نکردند، ارائه خدمت نخواهند کرد.

دانشگاه در قرق دوربین‌های مداربسته

محمدجواد شاکر: ابتدای سال ۱۴۰۲ و در آخرین روزهای تعطیلات، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت با انتشار اطلاعیه‌هایی درباره پوشش و حجاب دانشجوها هشدار دادند که به دانشجوهایی که قوانین و مقررات دانشگاه در‌خصوص پوشش را رعایت نکردند، ارائه خدمت نخواهند کرد. وزارت علوم در اطلاعیه کوتاه خود در روز ۱۳ فروردین این‌طور گفت که «ضمن تبریک آغاز سال جدید و آرزوی قبولی طاعات و عبادات خانواده فهیم، فرهیخته و فرزانه دانشگاهی و تشکر از قاطبه دانشجویان عزیزی که با رعایت قانون در حوزه پوشش و حفظ شئونات دانشجویی، ارزش عفاف و حجاب را در محیط دانشگاه وظیفه خویش دانسته و از این طریق حریم علم‌آموزی و یادگیری دانشگاه را بیش از پیش ارج می‌نهند، اعلام می‌دارد که کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و‌... به معدود دانشجویانی که قوانین و مقررات دانشگاه‌ها در این خصوص را رعایت ننمایند، معذور خواهند بود».

عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز در پیام سال نو خودش خطاب به دانشجوهای دانشگاه‌های این وزارت تصریح کرد: «مراکز آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارائه خدمات به معدود دانشجویان فاقد حجاب اسلامی معذور خواهند بود».

‌تغییر ناگهانی شیوه‌نامه اجرائی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان

البته رویه جدید دانشگاه‌ها در برخورد با پوشش دانشجوها قبل از این پیام‌های هشدارآمیز شروع شده بود. مسئولان دانشگاه‌ها که در زمان وقایع پاییز از گفت‌وگو می‌گفتند، بعد از آرام‌شدن فضای دانشگاه‌ها و با پشتوانه تغییرات شیوه‌نامه اجرائی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان که اختیار بیشتری برای کمیته‌های انضباطی در برخورد با دانشجوها قائل شده بود، شروع کردند به سخت‌گیری در زمینه پوشش دانشجوها و محروم‌کردن دانشجوها از امکانات آموزشی و رفاهی دانشگاه به‌خاطر رعایت‌نکردن پوشش و دیگر مسائل مربوط به آن.

برخی از تغییرات شیوه‌نامه جدید آیین‌نامه انضباطی دانشجویان در زمینه پوشش دانشجوها به شرح زیر است:

حداکثر تنبیه مربوط به «عدم رعایت پوشش اسلامی یا ضوابط پوشش ابلاغی وزارتین» که در ماده ۵۱ شیوه‌نامه پیشین‌ «توبیخ کتبی و درج در پرونده» بود، در ماده ۵۲ شیوه‌نامه جدید تا حد «محرومیت از تسهیلات رفاهی» ارتقا یافته است.

در شیوه‌نامه قبلی، «اصرار و تکرار» در عدم رعایت «ضوابط پوشش» در بدترین حالت می‌توانست منجر به یک ترم تعلیق بدون احتساب سنوات بشود (ماده ۵۱)، اما مطابق شیوه‌نامه جدید، «هنجارشکنی یا عمل شبکه‌ای یا اصرار و تکرار» بر این «تخلف» می‌تواند منجر به چهار ترم تعلیق با احتساب سنوات شود (ماده ۵۲).

به موجب تبصره ۲ ماده ۴۳ شیوه‌نامه جدید که در شیوه‌نامه پیشین موجود نبود، نقض احکام اسلامی به شکل مشهود از قبیل روزه‌خواری و... مشمول تنبیهات «توبیخ کتبی» تا «منع موقت تحصیل به مدت دو نیم‌سال بدون احتساب سنوات» می‌شود.

افزایش شمار نیروهای حراست، گشت‌زدن نیروهای حراست در سطح دانشگاه و تذکر به دانشجوها، استفاده از تصاویر دوربین‌های مداربسته سطح دانشگاه برای بررسی پوشش دانشجوها، ارسال پیامک‌های هشدار و تهدید در زمینه پوشش به دانشجوها، ضبط کارت دانشجویی، احضار به دفتر حراست و گرفتن تعهد، تماس با خانواده دانشجوها همراه با تهدید و هشدار، ممنوع‌الورود‌کردن دانشجوها به دانشگاه و خوابگاه و در نهایت ارجاع پرونده به کمیته‌های انضباطی و صدور احکام مختلف (از توبیخ و تذکر تا منع موقت از تحصیل) از‌‌جمله اقداماتی بوده که دانشگاه‌ها در این مدت برای کنترل پوشش دانشجوها به آنها دست زده‌اند.

البته نباید فراموش کرد که تعطیلی دو‌سال‌و‌نیمه دانشگاه‌ها به‌ دلیل شیوع کرونا و نیز تغییر دولت و به دنبال آن تغییر مدیریت دانشگاه‌ها و در نهایت تبعات اجتماعی اعتراضات پاییز ۱۴۰۱، هم در تغییر پوشش دانشجوها در سطح شهر و دانشگاه‌ها مؤثر بوده و هم در اهمیت موضوع حجاب برای مسئولان دانشگاه‌ها و اهتمام و جدیت آنها در این موضوع. در اینجا روایت‌ها و گزارش‌هایی از رفتار نیروهای حراست و کمیته‌های انضباطی تعدادی از دانشگاه‌های تهران و دیگر شهرها در زمینه برخورد با پوشش دانشجوها را گردآوری و تجمیع کرده‌ایم.

‌دانشگاه صنعتی شریف تهران

ابتدای سال ۱۴۰۱ مسئولان دانشگاه شریف از آیین‌نامه الگوهای رفتاری دانشگاه رونمایی کردند؛ آیین‌نامه‌ای که در زمستان ۱۴۰۱ ورود به سامانه آموزش دانشگاه، منوط به تعهد به اجرای آن شده بود. بعد از آن هم مسئولان دانشگاه برای توجیه اقدامات‌ خود در زمینه پوشش دانشجوها، به همین آیین‌نامه استناد می‌کنند. از سوی دیگر، افزایش درخور توجه نیروهای حراست، دست دانشگاه را برای کنترل پوشش دانشجوها بازتر گذاشته است.

بررسی پوشش دانشجوها و رفتارهای آنها در سطح دانشگاه شریف از چند طریق صورت می‌گیرد:

یکی از آنها دوربین‌های پرتعدادی‌ است که از ابتدای سال تحصیلی و با اوج‌گرفتن وقایع پاییز در سطح دانشگاه نصب شد و هم برای شناسایی دانشجوهای حاضر در تجمعات به کار رفت و هم بعد از آن برای شناسایی دانشجوهایی که پوشش‌شان مطلوب مسئولان دانشگاه نبود.

روش دیگر مدتی در سلف دنای این دانشگاه که برای صرف غذای دانشجوهای پسر و دختر در کنار هم در نظر گرفته شده بود، به کار رفت؛ به این ترتیب که پوشش دانشجوها موقع‌ زدن کارت برای دریافت غذا بررسی و در صورت نیاز اسم آنها ثبت می‌شد.

درهای ورودی دانشگاه محل دیگری است که پوشش دانشجوها در آن بررسی می‌شود. مأموران حراست مستقر در اتاق‌های نگهبانی درهای ورودی، بنا بر تشخیص خودشان، اسم دانشجوهایی را که پوشش مناسبی از نظر آنها ندارند، ثبت می‌کنند. با توجه به نصب دستگاه‌های کارتخوانی که در سال تحصیلی جاری درهای ورودی دانشگاه به آنها تجهیز شده، اطلاع از اسم دانشجوها برای مأموران حراست به آسانی ممکن است.

همچنین مأموران حراست به صورت پیاده یا سوار بر موتورسیکلت و خودرو در سطح دانشگاه گشت می‌زنند و ضمن بررسی پوشش دانشجوها، در صورت نیاز با تلفن همراه شخصی خودشان از آنها عکس می‌گیرند.

در زمینه کنترل پوشش دانشجوها و اقدام برای اعمال برخی بایدهای پوششی مدنظر مسئولان دانشگاه نیز روش‌های مختلفی امتحان شده است:

تذکر هنگام ورود به دانشگاه یا در سطح دانشگاه یکی از این روش‌هاست. البته خیلی اوقات مأموران حراست به تذکر خالی بسنده نمی‌کنند و مانع ورود دانشجو به دانشگاه یا تردد او در سطح دانشگاه و حتی رفتنش به کلاس می‌شوند، مگر آنکه دانشجو به تذکرها توجه کرده و نوع پوشش خود را تغییر دهد. این تذکرها البته معمولا چاشنی بی‌احترامی، تهدید و فریاد را به دنبال دارد. به قول یکی از دانشجوها «انگار دزد گرفته‌اند». در برخی موارد دنبال‌کردن دانشجوها تا دانشکده‌شان هم برای جلوگیری از رفتن او به کلاس مشاهده شده است. حتی گاهی اوقات پیش آمده که مأموران حراست دانشگاه به تعقیب دانشجوها پرداخته‌اند و دنبال یک دانشجو دویده‌اند تا او را مجبور کنند پوشش خود را تغییر دهد. در یکی از موارد، مأمور مرد حراست تعقیب دانشجوی دختر را تا سالن مطالعه دختران کتابخانه دانشگاه ادامه داده و حتی وارد این سالن شده است.  یک‌ بار مأموران حراست تا دفتر انجمن علمی دانشکده دنبال چند دانشجو رفته‌اند و وقتی با وساطت یکی از استادان دانشکده مواجه شده‌اند، آن استاد را با خود به دفتر حراست برده‌اند و اخلال در کار حراست را به این استاد نسبت داده‌اند.

خیلی اوقات پیش آمده که تذکر همراه با تلاش برای احراز هویت دانشجو بوده است. در واقع نخستین جمله‌ای که مأمور حراست در برخورد با دانشجوها ذکر می‌کند، این پرسش است که «دانشجوی اینجایی؟» و اصرار دارد که کارت دانشجویی دانشجو را ببیند و از هویت او مطمئن شود؛ در‌حالی‌که موقع ورود به دانشگاه و با توجه به نصب دستگاه‌های پرخرج کارتخوان، یک‌ بار هویت دانشجو تأیید شده و هیچ دلیلی ندارد که به‌خاطر نوع پوشش، در وسط صحن دانشگاه یا بعد از عبور از گیت‌های ورودی، یک‌ بار دیگر کارت دانشجویی از او خواسته شود. اصرار مأموران حراست به نشان‌دادن کارت دانشجویی معمولا به عکس‌گرفتن از کارت یا ضبط آن منجر می‌شود. بعضا بهانه‌شان برای دیدن کارت دانشجویی و احراز هویت مجدد، ادعای عجیب‌وغریب تقلبی‌بودن کارت‌های دانشجویی‌ است.

جالب آنجاست که خود این مأموران حراست بعضا لباس فرم به تن ندارند و وقتی از آنها خواسته می‌شود کارتی نشان دهند که هویت‌شان را تأیید کند، یا طفره می‌روند یا می‌گویند هنوز کارت‌شان صادر نشده یا تهدید می‌کنند.

اعتراض دانشجو به این رفتارهای مأموران حراست هم گاهی احضار به حراست و دردسرهای بعدی را به همراه دارد. در یکی از موارد وقتی چند دانشجو به تعقیب‌ و گریزی که چند مأمور حراست در دانشگاه راه انداخته‌اند، اعتراض کرده‌اند، یکی از آنها تلفن همراهش را درآورده و با دوربین آن از دانشجوهای معترض به رفتار نیروهای حراست عکس و فیلم گرفته است.

حراست تا جای ممکن سعی دارد تذکر و اخطار به دانشجوها در سطح دانشگاه یا درهای ورودی را در شرایطی پیش ببرد که دیگر دانشجوها حضور ندارند و در جریان آن قرار نمی‌گیرند؛ چرا‌که اگر سایر دانشجوها به رفتار حراست اعتراضی نکنند، حراست می‌تواند برخوردهای شدیدتری داشته باشد. گاهی به دانشجویی که در حمایت از دوستش به رفتار حراست اعتراض کرده، گفته شده که حضورش در آن محل (که بخشی از دانشگاه است) و اعتراضش به رفتار ناشایست حراست غیرقانونی است!

طبق شنیده‌ها، مرکزی برای بررسی تصاویر دوربین‌های سطح دانشگاه وجود دارد و از آن مرکز به مأموران حراست در حال گشت در سطح دانشگاه (پیاده یا با موتورسیکلت و اتومبیل) دستور داده می‌شود که سراغ دانشجوها بروند و از کارت‌شان عکس بگیرند.

اقدام دیگر دانشگاه ارسال پیامک‌های اخطار و تهدید است؛ پیامک‌هایی که یا به نقض الگوهای رفتاری اشاره دارد یا نقض ماده ۵۴ شیوه‌نامه اجرائی آیین‌نامه انضباطی دانشجویان (عدم رعایت موازین شرعی در ارتباط با نامحرم) و تهدید به ارجاع پرونده به کمیته انضباطی هم در دلش جا خوش کرده است. این پیامک‌ها بر اساس گزارش مأموران حراست در درهای ورودی یا عکس‌هایی که مأموران حراست با دوربین‌های موبایلشان در سطح دانشگاه گرفته‌اند یا تصاویر دوربین‌های مداربسته سطح دانشگاه ارسال می‌شود. گاهی حراست به صرف نشستن یک دختر و پسر در کنار هم از آنها عکس گرفته و یکی، دو روز بعد، پیامک اخطار برای دانشجوها رفته است.

بعد از چندین بار ارسال پیامک، نوبت زنگ‌زدن به خانواده می‌رسد. بهانه هم این است که خود خانواده‌ها از دانشگاه خواسته‌اند که قبل از ارجاع پرونده فرزندان جوان و جاهل و خامشان، به آنها اطلاع داده شود تا با تذکرشان مسئله را حل‌وفصل کنند؛ هرچند برخورد خیلی از خانواده‌ها با این تماس‌ها، مخالفتشان با سیاست‌ها و رفتارهای دانشگاه در زمینه برخورد با پوشش دانشجوها را نشان می‌دهد. حراست به خانواده دانشجو این‌طور می‌گوید که خودتان تذکر بدهید، وگرنه پرونده فرزندتان به کمیته انضباطی می‌رود، اما خانواده‌ها می‌گویند رفتار نیروهای حراست در برخورد با فرزندشان خیلی اوقات مصداق آزار کلامی و عامل مشکلات روحی و روانی برای اوست و این تماس‌ها هم سلب‌کننده آرامش خانواده‌ها.

مرحله بعدی احضار پیامکی یا تلفنی به دفتر حراست است و یک جلسه بعضا یک‌ساعته با دانشجو و تذکر و تهدید تشکیل پرونده و صدور حکم انضباطی و تعلیق از تحصیل. آخر جلسه هم وقت تعهدگرفتن از دانشجو است.

در این جلسات، اگر دانشجویی مدرک بخواهد، معمولا به او گفته می‌شود حراست مدرکی نشان نمی‌دهد و در کمیته انضباطی مدارک مربوط به پرونده به دانشجوها نشان داده می‌شود، اما در صورت اصرار دانشجو، یکی از مسئولان حراست عکس‌ها و فیلم‌هایی را به دانشجو نشان می‌دهد و عجیب آنکه این عکس و فیلم در تلفن همراهی‌ است که در دست یکی از مسئولان حراست قرار دارد که بعید نیست حتی تلفن همراه شخصی او باشد!

رفتن پرونده به کمیته انضباطی و صدور احکام خان آخر برخورد با دانشجوهاست. معمولا توبیخ شفاهی یا کتبی و درج در پرونده برای پرونده‌های مربوط به پوشش و ارتباط با نامحرم صادر می‌شود، اما تعلیق از تحصیل هم در برخی پرونده‌ها دیده شده است. البته حراست به‌تازگی ممنوع‌الورودی را هم به اقداماتی که برای برخورد با پوشش دانشجوها به آن متوسل می‌شود، اضافه کرده و مانع ورود دانشجوهایی می‌شود که پوشش‌ آنها مطابق نظر مسئولان دانشگاه نبوده است.

بررسی محتواهای منتشرشده از سوی دانشجوها در شبکه‌های اجتماعی (به‌ویژه توییتر) نیز به دستور کار نیروهای حراست اضافه شده است. آن هم محتواهایی که مربوط به زندگی شخصی و بیرون دانشگاه دانشجوها بوده، اما به‌خاطرشان دانشجوها به حراست احضار و تهدید شده‌اند که اگر با حراست همکاری نکنند، پرونده قضائی در بیرون دانشگاه برایشان تشکیل می‌شود و محرومیت از تحصیل در انتظارشان خواهد بود. هرچند در ادامه کمیته انضباطی آستین بالا زده و صرفا به‌خاطر چند توییت، حکم منع موقت از تحصیل به صورت تعلیقی برای چند دانشجو صادر کرده است. استناد قانونی کمیته انضباطی هم ماده ۳۲ شیوه‌نامه جدید آیین‌نامه اجرائی دانشجویان است که به کمیته انضباطی اجازه چنین تجسسی در حریم شخصی دانشجوها و برخوردهای بعدی و صدور احکام تنبیهی را می‌دهد.

حراست دانشگاه شریف در یکی از پیامک‌هایی که برای تمامی دانشجوها ارسال کرده، از آنها خواسته خودشان در مقابل دیگر دانشجوها دست به اقدامی نزنند و فقط به حراست اطلاع دهند. مقدمه ارسال این پیامک هم عکس‌گرفتن یک دانشجو در کلاس از دانشجوی دیگر بوده که کلاس را به تنش کشانده است.

‌دانشگاه شیراز

بهمن‌ماه سال گذشته برخی از دانشجویان دانشگاه شیراز هنگام ورود به سامانه آموزش با اخطاری مواجه شده بودند که در آن از عدم تعهد به مقررات پوشش و رفتار اجتماعی دانشگاه گفته شده بود. در ترم اخیر تعداد نیروهای حراست در این دانشگاه و به ویژه حراست‌های خانم افزایش قابل توجهی داشته است.

تعداد دوربین‌های نصب‌شده در دانشگاه از زمان وقایع پاییز افزایش یافته و ورود و خروج و تردد و نوع پوشش دانشجوها در سطح دانشگاه در این دوربین‌ها بررسی می‌شود. بعد از آن هم برای دانشجوهایی که از نظر حراست پوشش مناسبی نداشته‌اند، پیامی در سامانه اتوماسیون دانشگاه ارسال می‌شود. همچنین این دانشجوها مجبور هستند به مرکز مشاوره مراجعه کنند و تعهد بدهند. تماس با خانواده دانشجوها و تذکر بابت پوشش فرزندشان نیز در برخی موارد انجام شده است.

باغ ارم محلی‌ است که زیر نظر دانشکده گیاه‌شناسی این دانشگاه اداره می‌شود و در ایام نوروز ۱۴۰۲، نیروهای حراست دانشگاه شیراز مأمور شده بودند که به بازدیدکنندگان از این باغ تذکر حجاب بدهند. تصاویری از این تذکرها در صداوسیما نیز پخش شد.

برخی از نیروهای حراست نیز در سطح دانشگاه حضور دارند یا به محل‌هایی مانند کتابخانه‌های دانشگاه می‌روند و نسبت به پوشش دانشجوها تذکر می‌دهند؛ تذکرهایی که معمولا لحن و فرم مناسب و شایسته‌ای ندارد و همراه با توهین است، به‌ویژه اگر از سوی نیروهای جدیدتر و جوان‌تر حراست باشد. بررسی کارت دانشجویی، عکس‌گرفتن از کارت دانشجویی یا ضبط آن و احضار به حراست و گرفتن تعهد هم گاهی به دنبال تذکر حجاب در راه است. طبق روایت دانشجوها یک‌ بار یکی از مأموران حراست موقع خروج دو دانشجوی دختر و پسر از دانشگاه، همراه با تذکر کیف دانشجو را از دستش کشیده و در نتیجه صدمه‌ای به لپ‌تاپ داخل کیف وارد شده است. این مأمور حراست چند روزی از کار تعلیق شده، اما دوباره به دانشگاه بازگشته است.

‌دانشگاه شهید بهشتی

در ابتدای ترم جاری دسترسی به سامانه آموزش برای انتخاب واحد، برای برخی دانشجوهای دانشگاه شهید بهشتی مقدور نبود که طی پیگیری‌هایشان متوجه شدند این عدم دسترسی به‌خاطر پوشش بوده و بعد از دادن تعهد توانستند انتخاب واحدشان را انجام دهند.

قبل از پاییز ۱۴۰۱ به گفته دانشجوها در دانشگاه شهید بهشتی کار نیروهای حراست محدود بود به درهای ورودی و در سطح دانشگاه حضور و فعالیتی نداشتند. اما بعد از اعتراضات پاییز ۱۴۰۱، اقدامات حراست برای مقابله با پوشش دانشجوها آغاز شد. در خوابگاه دختران این دانشگاه که قبلا ورود و خروج به آن با ثبت اثر انگشت ممکن بود، دستگاه‌های تشخیص چهره نصب شد تا پوشش دانشجوها موقع ورود و خروج از خوابگاه بررسی شود. بعدا با استناد به تصاویر همین دستگاه‌ها تعدادی از دانشجوها به حراست و کمیته انضباطی احضار شدند و تعهد دادند.

نیروهای حراست هم با خودرو و موتورسیکلت در سطح دانشگاه تردد می‌کنند و به دانشجوها بابت حجاب تذکر می‌دهند. این تذکر گاهی همراه است با ضبط کارت دانشجویی و ممانعت دانشجو از ارائه کارت دانشجویی و هم بردن او به دفتر حراست و گرفتن تعهد را به دنبال دارد. بعد از عید، حراست دانشگاه از ورود دانشجوهای دختر با شال و روسری به دانشگاه جلوگیری می‌کند و ضمن ثبت اسم دانشجوهایی که روسری یا شال روی سرشان باشد و ضبط کارت دانشجویی‌شان، به آنها مقنعه می‌دهد تا با مقنعه وارد دانشگاه شوند. ممانعت از پوشیدن رنگ‌های روشن نیز اقدام عجیب دیگر حراست دانشگاه شهید بهشتی در ارتباط با دانشجویان دختر است.

در این دانشگاه نیز به نیروهای حراست در ماه‌های اخیر افزوده شده و این نیروها، چه در درهای ورودی دانشگاه، چه در محوطه باز دانشگاه و چه در درهای ورودی دانشکده‌ها حضور دارند و ضمن بررسی پوشش دانشجوها، به آنها تذکر می‌دهند. برخی از این افراد لباس فرم رسمی حراست را هم به تن ندارند و در هیبت لباس‌شخصی به ایفای نقش می‌پردازند.

‌دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی

در چند ماه اخیر نیروهای حراست دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی، هم تغییر کرده‌اند و هم زیاد شده‌اند. در محوطه دانشگاه گشت می‌زنند و برای پوشش و حجاب به دانشجوها تذکر می‌دهند. در برخورد با دانشجوها هم اول می‌پرسند «تو دانشجوی اینجایی؟» و بعد کارت دانشجویی دانشجو را می‌خواهند. از کارت دانشجویی معمولا عکس می‌گیرند و برخوردشان غیرمتعارف است. گاهی نیروهای حراست زمانی طولانی برای دانشجو حرف می‌زنند تا پوشش خود را تغییر دهد. ارسال پیامک و تذکر و تهدید نیز در دستور کار حراست قرار گرفته است.

‌دانشگاه الزهرا

در دانشگاه الزهرا، سابق بر این فقط ورودی‌ها دانشگاه و خوابگاه محل حضور مأموران حراست بود، اما در ماه‌های اخیر علاوه بر دوربین‌های پرتعدادی که برای رصد پوشش دانشجوها به کار می‌رود، مأموران حراست هم در سطح دانشگاه مشغول رفت‌وآمد هستند و برای رعایت حجاب به دانشجوها تذکر می‌دهند؛ تذکرهایی که همراه با تهدید و توهین و گاهی تعقیب دانشجو و ضبط کارت اوست.

احضار به کمیته انضباطی و ممنوعیت ورود به دانشگاه و خوابگاه به‌خاطر حجاب و صدور احکام انضباطی از جمله منع موقت از تحصیل و محرومیت از امکانات رفاهی از جمله خوابگاه در این دانشگاه شامل حال تعداد قابل توجهی از دانشجوها شده است. سپیده رشنو یکی از دانشجوهای الزهراست که به‌خاطر حجاب دو ترم از تحصیل محروم شده است. استناد مسئولان دانشگاه در کمیته انضباطی نیز معمولا به عکس‌هایی است که در سطح دانشگاه از دانشجوها گرفته شده است.

‌دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران اواخر دی‌ماه سال قبل گفته بود که دانشجوها در حین ورود به دانشگاه از نظر پوشش بررسی و از طریق کارت دانشجویی شناسایی و به آنها تذکر داده می‌شود و در مراحل بعدی ارسال پیامک تذکر، تماس با خانواده، تشکیل پرونده انضباطی، گرفتن تعهد و صدور احکام انضباطی در انتظارشان است.

طبق گفته دانشجوهای دانشگاه تهران، تیم حراست این دانشگاه بعد از عید امسال تغییراتی داشته و هم افراد جدیدی به این تیم اضافه شدند و هم لباس فرم آنها تغییر کرد. نیروهای حراست دانشگاه تهران علاوه بر تذکر در درهای ورودی دانشگاه، با موتورسیکلت در سطح دانشگاه تردد می‌کنند و به‌خاطر حجاب و پوشش به دانشجوها تذکر می‌دهند و معمولا هم این تذکرات همراه با تهدید است و لحنی تند دارد. همچنین در صورتی که سایر دانشجوها به رفتار حراست اعتراض کنند یا بخواهند از رفتار آنها فیلم بگیرند، با برخورد سخت مأموران حراست مواجه می‌شوند که در یکی از موارد، مأمور حراست یکی از دختران دانشجو را که مشغول فیلم‌گرفتن از او بوده، هل داده است. همچنین در دیگر موارد تذکر مأموران حراست درباره حجاب و مقاومت دانشجوها در برابر این تذکرات، به برخورد فیزیکی نیروهای حراست با دانشجوها منجر شده است.

عکس‌گرفتن از دانشجوها در محوطه دانشگاه و ضبط کارت دانشجویی و احضار به دفتر حراست و گرفتن تعهد از دانشجوها و ممنوع‌الورودکردن آنها در دانشگاه تهران در موارد متعدد مشاهده شده است. بعد از حراست هم معمولا نوبت به کمیته انضباطی می‌رسد تا وارد عمل شود و برای دانشجوها به‌خاطر پوشش و حجابشان پرونده انضباطی تشکیل دهد و حکم صادر کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها