|

یک ایرانی برنده جایزه «بکار» شد

یک پژوهشگر ایرانی با کتابی درباره احمد محمود و عبدالرحمن مُنیف برنده جایزه «یوسف بَکار» شد

یک ایرانی برنده جایزه «بکار» شد

به گزارش خبرگزاری رسمی اردن (پترا) پژوهشگر ایرانی یدالله ملایری نویسنده کتاب: «الجیران فی شرق المتوسط» و پژوهشگر اردنی عباس عبدالواحد عباس، نویسنده کتاب «عبدالوهاب عزام» به‌طور مشترک برنده نخستین دوره «جایزه بَکار» شدند. یدالله ملایری، دانشیار ادبیات هم‌سنج (تطبیقی) و نقد رمان عربی و پارسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران است. نام کتاب «الجیران فی شرق المتوسط» (همسایه‌ها در شرق مدیرانه) برگرفته از نام دو رمان «همسایه‌ها» اثر رمان‌نویس برجسته ایرانی زنده‌یاد احمد محمود و «شرق المتوسط» نوشته نویسنده سرشناس عرب عبدالرحمن منیف است. این اثر برگزیده که به بررسی هم‌سنج رمان‌های احمد محمود و عبدالرحمن منیف می‌پردازد، از سوی انتشارات سرشناس «دارالطلیعه» در بیروت چاپ شده است.

یدالله ملایری دو رمان «شرق المتوسط» و «النهایات» نوشته عبدالرحمن منیف را با نام‌های «فغان شرق» (معین، 1381) و «پایان‌ها» (مروارید، 1390) به فارسی برگردانده است.

انجمن نویسندگان اردن (رابطه الکتاب الاردنیین) امسال نخستین دوره «جایزه یوسف بَکار برای پژوهش‌های هم‌سنج شرقی میان زبان‌های عربی و پارسی و ترکی» را برگزار کرد. در بیانیه انجمن نویسندگان اردن از زبان استاد «یوسف بکار»، ایران‌شناس برجسته اردنی، آمده است که «این جایزه سالانه خواهد بود و اختصاص مبلغ جایزه از سوی این چهره [برجسته فرهنگ اردن و جهان عرب] برخاسته از باور ایشان به ضرورت برانگیختن پژوهشگران به نوآوری و ابتکاری است که راه بهره‌گیری از پیوندها و ناهمسانی‌ها و همسانی‌های میان تمدن‌ها و آفرینش‌های هنری را هموار می‌‌کند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها