|

پرواز ۷۴دقیقه‌ای موشک بالستیک کره شمالی

کره شمالی در تازه‌ترین آزمایش موشکی خود یک موشک بالستیک قاره‌پیما پرتاب کرد که پس از نزدیک به یک ساعت حرکت در آب‌های نزدیک ژاپن فرود آمد. مقامات نظامی ژاپن و کره جنوبی گفتند که این موشک به مدت ۷۴ دقیقه در حرکت بود. این طولانی‌ترین مدت زمان حرکت یک موشک بالستیک شلیک‌شده از سوی پیونگ‌یانگ است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت این کشور یک «موشک بالستیک دوربرد را شناسایی کرده است که حدود ساعت ۱۰ صبح روز گذشته به وقت محلی از منطقه پیونگ‌یانگ شلیک شده است».

پرواز  ۷۴دقیقه‌ای  موشک بالستیک کره شمالی

کره شمالی در تازه‌ترین آزمایش موشکی خود یک موشک بالستیک قاره‌پیما پرتاب کرد که پس از نزدیک به یک ساعت حرکت در آب‌های نزدیک ژاپن فرود آمد. مقامات نظامی ژاپن و کره جنوبی گفتند که این موشک به مدت ۷۴ دقیقه در حرکت بود. این طولانی‌ترین مدت زمان حرکت یک موشک بالستیک شلیک‌شده از سوی پیونگ‌یانگ است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت این کشور یک «موشک بالستیک دوربرد را شناسایی کرده است که حدود ساعت ۱۰ صبح روز گذشته به وقت محلی از منطقه پیونگ‌یانگ شلیک شده است». گارد ساحلی و وزارت دفاع ژاپن نیز از شلیک آزمایشی یک موشک بالستیک دوربرد خبر دادند. هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه دولت توکیو گفت که پرواز این موشک حدود ۷۴ دقیقه طول کشید و موشک به ارتفاع شش هزار کیلومتری رسید. گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد که این موشک در دریای شرق شبه‌جزیره کره سقوط کرده است.

کره شمالی این هفته اقدامات تحریک‌آمیز خود را افزایش داد و کیم یو جونگ، خواهر قدرتمند کیم جونگ اون، طرح ایالات متحده برای استقرار یک زیردریایی مجهز به موشک‌های هسته‌ای در آب‌های نزدیک شبه‌جزیره کره را محکوم کرد و هشدار داد این کشور، هواپیماهای جاسوسی را بر فراز خاک خود سرنگون خواهد کرد. کره شمالی اخیرا مدعی شده بود که هواپیماهای شناسایی آمریکایی حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند.

لیف-اریک ایزلی، استاد دانشگاه اوها در سئول، به الجزیره گفت که این اظهارات و اقدامات «بخشی از الگوی کره شمالی در افزایش تهدیدهای خارجی برای جلب حمایت داخلی و توجیه آزمایش‌های تسلیحاتی است». به گفته او، پیونگ‌یانگ همچنان در واکنش به حضور رهبران کره جنوبی و ژاپن در نشست ناتو، به نمایش قدرت خود برای برهم‌زدن آنچه آن را «هماهنگی دیپلماتیک علیه خود» می‌داند، ادامه خواهد داد.

ژاپن پرتاب موشک بالستیک در روز گذشته را یک «تحریک جدی» در نقض تحریم‌های سازمان ملل دانست و گفت این کشور «اعتراض شدید» خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک در پکن بازتاب داده است. انتظار می‌رود فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، با یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی دیدار کند. کره شمالی از اوایل سال جاری آزمایش‌های تسلیحاتی متعددی را انجام داده و به دنبال نوسازی ارتش خود است. پیونگ‌یانگ، امسال اولین موشک بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد را آزمایش کرد و کوشید اولین ماهواره جاسوسی نظامی خود را در مدار قرار دهد. این تلاش شکست خورد، اما رهبران کره شمالی قول داده‌اند که به اقدامات خود برای استقرار چنین ماهواره‌ای در مدار زمین ادامه دهند. قرار است ماه آینده کره جنوبی و آمریکا مانورهای نظامی مشترک سالانه خود موسوم به سپر آزادی اولچی را آغاز کنند. کره شمالی چنین مانورهایی را تهاجمی قلمداد می‌کند.

به گفته تحلیلگران، تصاویر ماهواره‌ای تجاری نشان می‌دهد که کره شمالی در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری مانورهای بزرگ نظامی، از جمله یک رژه بزرگ برای تعطیلات آتی در ۲۷ جولای است. کره شمالی این روز را سالگرد پیروزی خود در جنگ کره می‌داند. این جنگ که از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ طول کشید، با آتش‌بس پایان یافت.

آخرین‌بار کره شمالی حدود یک ماه پیش موشک‌هایش را آزمایش کرد. اما آخرین آزمایش موشک پرتابشی قاره‌پیما یا موشک بالستیک قاره‌پیما ( ICBM) مربوط به ماه فوریه بود. بُرد این موشک تا حدی است که می‌تواند خاک آمریکا را هم هدف قرار دهد. کره جنوبی از رهبران ناتو خواسته مخالفت خود را با این اقدامات نشان دهند.

شمار زیاد آزمایش‌های موشکی کره شمالی در سال ۲۰۲۲ به نگرانی آمریکا و متحدانش در منطقه از جمله کره جنوبی و ژاپن دامن زد. این کشورها در اطراف شبه‌جزیره کره رزمایش‌ و تمرینات نظامی را برگزار کردند. واشنگتن پروازهای شناسایی مستمری در اطراف شبه‌جزیره کره انجام می‌دهد اما در این مورد نقض اصول حاکمیتی را نپذیرفته است. با وجود تحریم‌های سازمان ملل کیم جونگ وعده داد که تولید کلاهک‌های هسته‌ای را افزایش دهد و سلاح‌های قوی‌تر بسازد. تحلیلگران انتظار دارند که آخرین نمایش تسلیحاتی کره شمالی در اواخر ماه جولای امسال انجام شود، هم‌زمان با سالگرد جشن آتش‌بس جنگ کره که در این کشور «روز پیروزی» نام‌گذاری شده است. خواهر پرنفوذ کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، می‌گوید یک هواپیمای «راهبردی شناسایی آمریکا» بدون مجوز وارد «منطقه آبی اقتصادی» کره شمالی شده است. او آمریکا را تهدید کرد که در صورت ادامه پروازهای شناسایی با پیامدهای «هولناکی» مواجه خواهد شد. آمریکا و کره جنوبی این اتهامات را رد کردند و از کره شمالی خواستند از جدل‌های لفظی و اقدامات تنش‌زا خودداری کند. کیم یو جونگ، پیش‌تر هم الفاظ تندی را درباره آمریکا استفاده کرده بود از جمله بعد از اینکه آمریکا شورای امنیت سازمان ملل را ملزم به مسئول‌دانستن کره شمالی به خاطر آزمایش‌های موشکی‌اش کرد، ایالات متحده را با «سگی که از ترس پارس می‌کند» مقایسه کرد. او یک بار هم رهبران کره جنوبی را «احمق» خوانده بود.

طی سال‌های گذشته، کیم یو-جونگ در ساختار قدرت پیونگ‌یانگ در کسوت چهره‌ای کلیدی ظاهر شده است. او خواهر کوچک‌تر «رهبر معظم» کره، کیم جونگ-اون است و در میان خواهران و برادرانش نزدیک‌ترین و قدرتمندترین متحد او به شمار می‌آید.

اولین باری که کیم یو-جونگ توجه جهانی را به خود جلب کرد در سال ۲۰۱۸ بود که اولین عضو خاندان کیم بود که به کره جنوبی سفر کرد. او عضوی از هیئتی بود که به المپیک زمستانی رفته بود و کره شمالی و جنوبی به عنوان تیمی مشترک در آن رقابت‌ها شرکت کرده بودند. کیم به داشتن زبانی تند مشهور است. اولین باری که نقش کیم تقویت شد در اکتبر سال ۲۰۱۷ بود که به عضویت نهاد قدرتمند پولیتبورو (دفتر سیاسی) درآمد. پیش از آن، او در مقام معاون رئیس اداره تبلیغات و انگیزش فردی بانفوذ بود. کیم یو-جونگ جوان‌ترین دختر رهبر فقید کیم جونگ-ایل است. مادر او با مادر کیم جونگ-اون و کیم جونگ-چول - برادری که تصور می‌رود در نظام قدرت سیاسی چندان ارشد نباشد، یکی است. او در سال ۱۹۸۷ به دنیا آمده است و چهار سال از برادرش کیم جونگ-اون کوچک‌تر است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها