|

در پشت پرده ممانعت از استیضاح وزیر کشور چه می‌گذرد؟

تعامل یا معامله!

سمیه محمودی: نمی‌خواهند این استیضاح مطرح شود شیوا قاسمی‌پور: قالیباف از ابتدا سعی نداشت که مجلس و دولت در تقابل باشند

طرح استیضاح وزیر کشور با همه حواشی همچنان روی میز نمایندگان است و چند جلسه برای بررسی محورهای استیضاح برگزار شده و رایزنی‌ها به تشکیل کمیته مشترک بین دو قوه هم رسیده است؛ اما خبری از عقب‌نشینی موافقان و مخالفان استیضاح حداقل در این برهه‌ زمانی نیست.

تعامل یا معامله!

طرح استیضاح وزیر کشور با همه حواشی همچنان روی میز نمایندگان است و چند جلسه برای بررسی محورهای استیضاح برگزار شده و رایزنی‌ها به تشکیل کمیته مشترک بین دو قوه هم رسیده است؛ اما خبری از عقب‌نشینی موافقان و مخالفان استیضاح حداقل در این برهه‌ زمانی نیست. بعد از برکناری معاون سیاسی وزیر کشور و تأکید بر رفع سوءتفاهه‌ها بین دو قوه با حذف غلامرضا، تلاش برای منتفی‌شدن استیضاح وزیر کشور قوت گرفت و حتی شایعه شد استیضاح از دستور کار نمایندگان خارج شده است. با گذشت چند روز از این برکناری مشخص شد که ماجرای استیضاح وزیر کشور هنوز منتفی نشده و در حال تبدیل‌شدن به چالشی بین پایداری‌های مخالف استیضاح و نمایندگان موافق استیضاح است و قالیباف به‌عنوان میانجی ماجرا هم فعلا راه به جایی نبرده است. در روزهایی که ماجرای استیضاح وزیر کشور داغ است و جلسات پی‌درپی قالیباف با نمایندگان برای منتفی‌کردن طرح استیضاح هنوز به نتیجه نرسیده است، یک نماینده مجلس مدعی تبانی بین وزیر کشور و رئیس مجلس برای بستن این پرونده شد. علیرضابیگی، نماینده تبریز، در توییتی نوشته بود «سوءمدیریت در سیستان‌وبلوچستان بیداد می‌کند، سرانجام قالیباف توانست به دست نمایندگان استیضاح‌کننده غلامرضا را از سر راه بردارد و برای جلوگیری از استیضاح وحیدی با او در ازای تأیید لیست ایران سربلند معامله کرد و برخی از نمایندگان استیضاح‌کننده به حکمیتی که معنی آن معلوم است، تن دادند»؛ اما این ادعا به‌سرعت با واکنش وزیر کشور روبه‌رو شد و او در حاشیه جلسه هیئت دولت پاسخ‌گوی این ادعا شد. «احمد وحیدی» در پاسخ به خبرنگار ایرنا ضمن تکذیب این ادعا تصریح کرد: نه آقای قالیباف چنین صحبتی با من داشته و نه من چنین حرفی با او داشته‌ام. وزیر کشور در ادامه این نکته را نیز متذکر شد که ادعای این نماینده قابل پیگیری است. به هر حال ماجرای استیضاح اگر هم منجر به نتیجه نشود، به وزن‌کشی سیاسی درون‌جناحی در مجلس ختم شده است و برخی اعضای جبهه پایداری استیضاح وزیر کشور را باج‌خواهی مجلسی‌ها از دولت می‌دانند و حتی ورود قالیباف به ماجرای استیضاح را شوی تبلیغاتی برای قهرمان جلوه‌دادن او تحلیل می‌کنند‌؛ اما برخی نمایندگان از‌جمله غلامرضا نوری‌قزلجه می‌گویند: «اصلا تصور نمی‌کنم که استیضاحی صورت بگیرد و وزیر کشور با استیضاح عزل بشود. احتمال این استیضاح در مجلس یازدهم بسیار کم است. سبک و سیاق رأی نمایندگان و فشار‌هایی را که هست، احساس می‌کنیم». البته سخنان اخیر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در دانشگاه علامه طباطبایی و پاسخ به سؤالی درباره استیضاح وزیر هم نشان از حمایت تلویحی او از وحیدی دارد. قالیباف در‌این‌باره گفت: «من به‌عنوان یک مدیر بر این باورم که یک مسئول نباید تحت فشار، مسئول دیگری را جابه‌جا کند. این حق را برای احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز قائل هستم. گاهی وزیری به من می‌گوید که برای عزل و نصبی به من فشار می‌آورند که می‌گویم اگر کارش درست است، بایستد؛ می‌گوید اگر انجام ندهم، استیضاح می‌شوم. پاسخ من این است که بگذار استیضاح کنند و حتی اگر از این طریق از کابینه بروی‌؛ اما نپذیر و اگر پذیرفتی معلوم می‌شود».

شرایط   سخت   قالیباف

اختلاف بین «قالیباف و جبهه پایداری»؛ دو طیف از جریان اصولگرا رنگ‌وبوی آشکارتری به خود گرفته است. این روزها نیز گرچه دعوای این دو طیف با ماجرای معاون سیاسی وزیر کشور تازه شده است؛ اما از مدت‌ها قبل و پیش از انتخابات مجلس یازدهم تقابل‌های سیاسی میان طیف قالیباف و پایداری آغاز شد و همچنان ادامه دارد. تنها بازه‌ای که آنها آتش‌بس اعلام کردند و دست از درگیری با یکدیگر کشیدند، بازه ائتلاف برای فهرست انتخاباتی مجلس یازدهم بود و مدتی پس از آن دیگر آب‌شان در یک جو نرفته تا امروز که درگیر مسئله استیضاح وزیر کشور شده‌اند. رایزنی‌های قالیباف برای مختومه‌کردن طرح استیضاح به‌ویژه بعد از برکناری غلامرضا از معاونت سیاسی وزارت کشور حکایت از این دارد که برخی موافقان استیضاح وزیر کشور اصرار دارند پرونده استیضاح وزیر منفک از پرونده معاون سیاسی بوده و عملکرد وحیدی در عزل و نصب‌ها و عملکرد استانداران را علت اصلی استیضاح اعلام می‌کنند. علیرضابیگی، نماینده تبریز که از حامیان استیضاح وزیر کشور است، پیش‌از‌این گفته بود: «در جلسه با وزیر کشور به‌صراحت اعلام کردیم که برکناری معاون سیاسی درخواست آقای قالیباف است، نه نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح». او از ضرب‌الاجل رئیس مجلس به وزیر کشور روایت کرد و گفت «به نظر می‌رسید آقای قالیباف داشتند تیغ استیضاح را مدیریت می‌کردند که بتواند آقای غلامرضا را از آن مسئولیت بردارد». او همچنین با بیان اینکه پایداری‌ها طرفدار آقای غلامرضا هستند، اذعان کرد: «در واقع این یک اقدام پیشگیرانه برای روز انتخابات محسوب می‌شد».

قالیباف   تمایل دارد   که   استیضاح   صورت  نگیرد؟

به هر حال مسئله استیضاح وحیدی داستان یکی، دو‌روزه نیست و ماه‌هاست بهارستان‌نشینان منتقد عملکرد او هستند و سمیه محمودی، نماینده شهرضا در مجلس، درباره احتمال استیضاح وحیدی، وزیر کشور، گفت: قالیباف تمایل دارد که استیضاح صورت نگیرد؛ اما به هر حال استیضاح حق نماینده است. او به جماران گفته است: قرار بر این شد سه نفر از نمایندگان «شهبازی، شجاعی و فرشادان» و سه نفر از دولت به حل مشکل بپردازند و در صورت حل‌نشدن مشکل، قالیباف باید استیضاح را اعلام وصول کند؛ اما فکر نمی‌کنم در این شرایط اتفاق خاصی بیفتد؛ زیرا نمی‌خواهند این استیضاح مطرح شود، نه این کارگروه می‌تواند کاری کند و نه اراده‌ای برای اعلام وصول وجود دارد. او افزود: قالیباف تمایل دارد استیضاح صورت نگیرد؛ اما به هر حال استیضاح حق نماینده است. صحبت‌هایی از این جمع شنیدم که عدم وصول استیضاح به غلامرضا گره زده شده؛ ولی بحث ما در این استیضاح با موضوع غلامرضا ارتباطی نداشته و محورها چیز دیگری بوده است. امیدوارم کارگروه در این دو هفته کار خود را انجام دهد و اگر نتواند، باید طبق قولی که داده شده، این طرح اعلام وصول شود؛ وگرنه از دستور کار خارج می‌شود. محمودی گفت: قرار نیست هر استیضاحی که به صحن می‌آید، به رفتن وزیر ختم شود؛ اما همین که سؤال از وزیر و طرح یک‌سری از مشکلات و مسائل در تاریخ بماند، ضروری است؛ زیرا مجلس وظیفه دارد ایرادات و مشکلات را عنوان کند و ثبت شود که نمایندگان از خیلی از مشکلات بی‌تفاوت عبور نکردند.

 ۳۵ نفر   از   نمایندگان   روی  تصمیم  خود  مُصر  هستند

همچنین شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس، گفت: در پرونده استیضاح وزیر کشور قرار بر آن شد کارگروهی از نمایندگان به وزارت کشور رفته و با وزیر صحبت کنند و تا امروز نیز ۳۵ نفر از نمایندگان بر روی تصمیم خود مُصر هستند. بخشی از محورهای اصلی استیضاح عبارت‌اند از: مدیریت اعتراضات اخیر و استفاده از مدیران بدون توانمندی و کارایی لازم که در سطح استان‌ها به کار گرفته شدند؛ اما عده‌ای آن را به معاون سیاسی وصل کردند؛ در‌حالی‌که ارتباطی با این موضوع نداشت؛ اما اصل مشکلات نمایندگان درباره موضوعات مردم است که پابرجا بوده و هنوز حل نشده است. قاسمی‌پور گفت: نمایندگان به وزارت کشور رفته و درباره محورها صحبت می‌کنند تا بعد از آن موضوع طبق قانون پیش برود؛ اما تا امروز نیز فکر می‌کنم طبق قانون پیش نرفته است و دولت و مجلس انقلابی یک‌سری ملاحظات دارند که با برطرف‌شدن آن، مشکلات حل می‌شود. او تأکید کرد: در جریان استیضاح وزیر کشور قالیباف از ابتدا سعی نداشت که مجلس و دولت در تقابل بوده؛ بلکه نهایت همکاری را داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها