|

۱۲ مأمور پلیس ایران در مرداد امسال حین انجام وظیفه به شهادت رسیدند

مرداد تلخ پلیس

دوربین‌های مدار‌بسته با همان کیفیت نازل‌شان، تصویر مأمور پلیس موتور‌سوار و سرباز ترک‌نشینش را نشان می‌دهند که وارد کوچه‌ای شده و هنوز نرسیده به خودروی پرشیای سفید، سرنگون می‌شوند. سرباز فرار می‌کند و مأمور پلیس همان‌جا بی‌حرکت می‌افتد. این اتفاقی است که ما بی‌صدا از دریچه دوربین مدار‌بسته کوچه‌ای در اصفهان و چند روز بعد از خبر جان‌باختن دو مأمور پلیس اصفهانی می‌شنویم؛

مرداد تلخ پلیس

شرق: دوربین‌های مدار‌بسته با همان کیفیت نازل‌شان، تصویر مأمور پلیس موتور‌سوار و سرباز ترک‌نشینش را نشان می‌دهند که وارد کوچه‌ای شده و هنوز نرسیده به خودروی پرشیای سفید، سرنگون می‌شوند. سرباز فرار می‌کند و مأمور پلیس همان‌جا بی‌حرکت می‌افتد. این اتفاقی است که ما بی‌صدا از دریچه دوربین مدار‌بسته کوچه‌ای در اصفهان و چند روز بعد از خبر جان‌باختن دو مأمور پلیس اصفهانی می‌شنویم؛ مأمورانی که برای رسیدگی به یک نزاع خیابانی مسلحانه رفته بودند و دیگر به خانه بازنگشتند. اخبار را اگر مرور کنیم، می‌بینیم که این اولین اتفاق در یک ماه اخیر نیست و به شهادت رسیدن مأموران پلیس حین انجام وظیفه افزایش داشته است. بررسی وب‌سایت‌های رسمی و خبرگزاری‌های کشور نشان می‌دهد از ابتدای مرداد تا پایان آن در سرتاسر ایران ۱۳ مأمور پلیس جان باخته‌اند. البته اخباری مانند شهادت محمد جهانگیری در حادثه تروریستی حمله به شاهچراغ که عنوانش را «نیرو‌های حفاظت حرم» درج کرده‌اند یا یک بسیجی ایستگاه ایست بازرسی تنکابن در ماه گذشته هم وجود داشتند که در این آمار لحاظ نشدند.

 

 حمله به پلیس‌راه خاش و ۴ شهید

دو هفته بعد از ماجرای حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان، یک خودروی نیروی انتظامی در جاده خاش به تفتان مورد حمله قرار گرفت. مهاجمان با برنامه از پیش تعیین‌‌شده برای این خودروی پلیس کمین کرده بودند و در ۴۵‌کیلومتری شهر خاش این خودرو را به رگبار بستند. در نتیجه این عملیات سه مأمور نیروی انتظامی در لحظه به شهادت رسیدند و یکی از مجروحان پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. طبق اعلام پلیس‌راه استان سیستان‌و‌بلوچستان، ستوان یکم مهدی الله‌پور، استوار‌یکم رضا اسماعیلی، استوار‌یکم محمدرضا شیخی و استوار‌یکم حسن وحیدی از شهدای این حادثه بودند. از آنجایی که این حادثه در فاصله کمی از اتفاقات کلانتری ۱۶ زاهدان (که در آن هم یک مأمور پلیس و یک سرباز به شهادت رسیده بودند) رخ می‌داد، رسانه‌ها، گروه تروریستی جیش‌العدل را مسئول این حادثه عنوان کردند. مراسم خاکسپاری این شهدا در بجنورد و تهران در سوم مرداد برگزار شد.

 جان‌باختن 2 مأمور در ایذه در فاصله یک روز

یک روز بعد از حادثه خاش و در دوم مرداد امسال، خبر رسید که دو مأمور پلیس در ایذه به شهادت رسیده‌اند. آن‌چنان که خبرگزاری‌ها این خبر را پوشش داده‌اند، این دو مأمور پلیس در درگیری با سارقان مسلح شهید شدند. خبرگزاری ایرنا به نقل از سرهنگ هدایت شهبازی، فرمانده انتظامی شهرستان ایذه خوزستان، ماجرا را چنین روایت می‌کند: «مأموران پاسگاه انتظامی «هلایجان» در اجرای حکم دستگیری سارقان مسلح در مخفیگاهشان واقع در روستای «بیشه شیرین» وارد عمل شدند. سارقان به محض مشاهده مأموران، اقدام به تیراندازی کردند که در آتش متقابل یکی از متهمان به هلاکت رسید. همچنین در این درگیری دو نفر از مأموران پلیس به نام‌های ستوان یکم «علی غلامی» و ستوان سوم «سلمان غریبی» به شهادت رسیدند». به‌این‌ترتیب در فاصله دو روز شش مأمور پلیس در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان حین انجام وظیفه به شهادت رسیدند.

 گسترش عملیات علیه پلیس و  واکنش تند  رادان

طبیعتا گسترش چنین اتفاقاتی که منجر به شهادت نیروهای پلیس شده و جان هشت مأمور را در ۱۴ روز گرفته، با واکنش فرماندهان پلیس همراه خواهد بود. پیش‌تر در مراسم خاکسپاری سه نفر از جان‌باختگان حادثه خاش، فرماندهان عالی‌رتبه فراجا مانند سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده فراجا، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس پایتخت، سردار سید‌تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، سردار معصوم‌بیگی، رئیس بازرسی فراجا و سردار مومنی، فرمانده پلیس‌راه کشور حضور یافته بودند. اما این‌ بار و با بالا‌گرفتن عملیات علیه پلیس، سردار رادان به ایذه رفت تا در مراسم خاکسپاری دو مأمور شهید شرکت کند و در این مراسم بود که از اقتدار پلیس سخن گفت و اعلام کرد هر‌کسی که به مأمور پلیسی تعرض کند، کمترین کار عبور از جنازه‌اش است. سردار رادان در این مراسم به ایستادگی مقتدرانه پلیس در برابر مخلان نظم و امنیت اشاره کرد و گفت: البته که رعایت حقوق مردم یک تکلیف است و باید سرلوحه کار ما باشد‌ اما کسانی که بخواهند به هر طریقی از مأمور پلیس عبور کنند، شک نداشته باشند به حکم قانون از آنان عبور خواهیم کرد. قرار نیست مأمور پلیس جایی درگیر شود و سینه‌اش بشود هدف گلوله تا بتواند شرور و عربده‌کشی را دستگیر کند. کسی جرئت کرد در هر نقطه‌ای از کشور به مأموری تعرض کند، کمترین کار گذشتن از جنازه‌اش است. سردار رادان در این مراسم به ماجرای کلانتری ۱۶ زاهدان هم که منجر به شهادت یک ستوان نیروی انتظامی و یک سرباز وظیفه شد،‌ اشاره کرد و گفت: «این حادثه برای ما افتخار‌آفرین شد. کلانتری که در حال ارائه خدمات انتظامی و قضائی به مردم بود، کسانی جرئت کردند از دیوار کلانتری عبور کنند و دیگر نتوانستند از کلانتری خارج شوند و دو خط قرمز برای پلیس وجود دارد؛ اول اینکه کسانی بخواهند از دیوار قانون عبور کند، از آنها عبور می‌کنیم و کسی که بخواهد از مأمور قانون عبور کند، به حکم قانون از او هم عبور می‌کنیم و پلیس در این مقوله باید هوشیار و دقیق باشد». اما این تهدیدها هم پایان کار نبود و مردادی تلخ برای مأموران نیروی انتظامی و خانواده‌هایشان در استان‌های دیگر ایران رقم خورد.

 مرگ یک نیروی راهور توسط شوتی‌ها در  یاسوج

۹ روز بعد از حادثه ایذه، یک مأمور راهور ناجا هم توسط یک خودروی شوتی در جاده اصفهان-یاسوج زیر گرفته شد. چهارشنبه یازدهم مرداد بود که سید‌جواد هاشمی‌مهر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خبر شهادت سروان «‌سینا آراسته» را حین انجام وظیفه اعلام کرد. سروان آراسته در یکی از پست‌های ایست بازرسی جاده اصفهان‌-‌یاسوج مشغول انجام وظیفه بود که با تمرد یک خودروی شوتی، زیر گرفته شد و به طرز ناراحت‌کننده‌ای به شهادت رسید. اگرچه بعد از حادثه این مأمور نیروی انتظامی به بیمارستان انتقال یافت‌ اما به دلیل شدت جراحات در بیمارستان جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. یک ساعت بعد از این حادثه، سردار کیقباد مصطفایی، فرمانده انتظامی استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، به ایسنا گفت که راننده متواری با انجام طرح مهار دستگیر شد. حادثه جاده یاسوج در‌حالی در ۱۱ مرداد امسال اتفاق افتاد که در کمتر از دو هفته قبل از این حادثه و در ۲۹ تیرماه امسال نیز دو نیروی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد حین انجام وظیفه و برقراری آرامش و امنیت، در جریان درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در جاده «یاسوج‌-‌اصفهان» به شهادت رسیده بودند.

 خلازیر هم جان مأموران نیروی انتظامی را گرفت

صبح ‌یکشنبه ۱۵ مرداد سال جاری یکی دیگر از اتفاقات تلخ شهری در پایتخت ایران رخ داد. در این روز، عوامل انتظامی و شهرداری تهران با توجه به وجود ساختمان‌های ناایمن در خلازیر، شهرک احمدیه واقع در منطقه ۱۹، نسبت به اجرای عملیات تخریب این ابنیه ناایمن اقدام کرده بودند‌ اما آن‌چنان که تصاویر نشان می‌داد، تمهیدات لازم ایمنی برای انجام چنین عملیات سنگینی اندیشیده نشده بود. در‌نهایت و در حین اجرای این عملیات، چند ساختمان نیمه‌کاره ریزش کرد و تعدادی از نیرو‌های انتظامی و شهرداری تهران زیر آوار محبوس شدند. خبرگزاری ایسنا در‌نهایت تعداد جان‌باختگان این حادثه را پنج نفر اعلام کرد که در میان آنها نام سرگرد حسین اسماعیلی، نیروی پایگاه دهم پلیس و سرهنگ یزدان سلیمان‌آبادی، رئیس پایگاه دهم به چشم می‌خورد.

 ۳ شهید در 2 روز  و در 2 استان

از ماجرای شلیک به دو مأمور پلیس اصفهانی ویدئویی در دسترس است که می‌تواند میزان آمادگی و آموزش‌دیده بودن آنها را برای درگیری در یک عملیات مسلحانه در معرض قضاوت دیگران قرار دهد. با‌این‌حال، بهتر است روایت‌های رسمی درباره این حادثه را مرور کنیم. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار «محمد‌رضا هاشمی‌فر»، جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان، ماجرای عصر خونین ۲۷ مرداد اصفهان را چنین روایت می‌کند: عصر روز جمعه ۲۷ مرداد، در پی تماس تلفنی شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر اینکه فردی مسلح در خیابان شیخ‌صدوق اصفهان اقدام به تیراندازی و قتل یک شهروند کرده است، به‌سرعت مأموران کلانتری ۱۶ در محل حضور یافتند که فرد مسلح به محض مشاهده مأموران، اقدام به تیراندازی به سمت آنها کرد. در‌نهایت با اقدام سریع مأموران انتظامی حاضر در صحنه، قاتل مسلح در درگیری مسلحانه با پلیس به هلاکت می‌رسد و دو نفر از مأموران انتظامی نیز به‌شدت مجروح شده و جهت مداوا به مرکز درمانی منتقل می‌شوند. استوار‌یکم امیر حسین‌زاده‌احمدی و گروهبان‌یکم محمد‌احسان شفیعی از مأموران شجاع کلانتری ۱۶ شهرستان اصفهان پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده به فیض شهادت نائل شدند. سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده‌ کل انتظامی کشور، در مراسم خاکسپاری این دو مأمور پلیس درخواست اشد مجازات را برای دارندگان سلاح گرم خواستار شد. فردای این حادثه نیز رسانه‌ها از شهادت سرباز وظیفه رامین جوکار در شهر بیضای استان فارس خبر دادند. سرباز جوکار به همراه یک سرباز وظیفه دیگر در این روز مشغول انتقال یک زندانی سارق از دادسرا به زندان بوده‌اند که مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند.

 شهریور و ادامه اتفاقات مشابه؟

در دوم شهریور امسال و همین چند روز پیش نیز بار دیگر از استان سیستان‌و‌بلوچستان خبر رسید که یک مأمور نیروی انتظامی حین انجام مأموریت به شهادت رسیده است. آن‌چنان که رسانه‌ها نوشته‌اند، در یک درگیری مسلحانه در شهر سیب و سوران استان سیستان‌و‌بلوچستان، یک مأمور نیروی انتظامی به شهادت رسیده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها