|

جزئیات حادثه بوستان زیتون و مرگ 2 کودک، در صحن شورای شهر تهران تشریح شد

مستقیم به بهشت

خبر جمعه منتشر می‌شود؛ اما اتفاق پنجشنبه‌شب افتاده است. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، از سکوت 30‌ساعته شهرداری درباره فوت دو کودک هشت‌ساله و 11‌ساله انتقاد دارد؛ از اینکه در اطلاعیه دیرهنگام شهرداری ردی از همدردی نیست. مهدی عباسی می‌گوید این دو کودک فرزندان دو کارگر بوده‌اند و شورا باید صدای این کارگران باشد و از حق آنها دفاع کند.

 مستقیم به بهشت

شرق: ‌خبر جمعه منتشر می‌شود؛ اما اتفاق پنجشنبه‌شب افتاده است. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، از سکوت 30‌ساعته شهرداری درباره فوت دو کودک هشت‌ساله و 11‌ساله انتقاد دارد؛ از اینکه در اطلاعیه دیرهنگام شهرداری ردی از همدردی نیست. مهدی عباسی می‌گوید این دو کودک فرزندان دو کارگر بوده‌اند و شورا باید صدای این کارگران باشد و از حق آنها دفاع کند.

برخی از اعضای شورای شهر تهران هم از گزارش شهردار منطقه 21 انتقاد دارند. اینکه گزارش با تصاویر قراردادهای شهرداری با پیمانکار آغاز شده و اینکه شهرداری مسئولیتی در برابر حوادث ندارد و پیمانکار باید پاسخ‌گو باشد. روز گذشته شهردار منطقه 21 به صحن شورای شهر تهران آمده بود تا درباره حادثه پنجشنبه‌شب در بوستان زیتون توضیح دهد. دو کودک هشت و 11‌ساله در این اتفاق جان خود را از دست داده و در مخزن آب ذخیره غرق شده‌اند.

محمدرضا پوریافر درباره سقوط دو کودک در حوضچه‌ای در بوستان زیتون، می‌گوید: بوستان زیتون در وردآورد و در سال ۱۳۹۵ افتتاح شده و مخزن موجود در آن ۲۰ در ۲۰ متر وسعت دارد و عمق آن چهار متر است که نیمی از آن آب داشته است. ارتفاع فنس دور این مخزن ۲.۵ متر است، پیمانکار طبق پیمان سال ۱۴۰۲ و مفاد این پیمان مسئولیت نگهداری از بوستان و مخزن موجود در آن را دارد و طبق تبصره چهار ماده سه این پیمان، هرگونه مسئولیت حوادث در این بوستان بر‌عهده پیمانکار است و هیچ‌گونه مسئولیتی بر‌عهده کارفرما نیست. هرگونه خسارت جانی و مالی متوجه پیمانکار خواهد بود و کارفرما هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت. رعایت اصول ایمنی و نصب تابلوهای راهنما بر‌عهده پیمانکار است و پاسخ‌گویی حقوقی در مراجع قضائی نیز بر‌عهده پیمانکار است. او با اشاره به وضعیت ایمنی بوستان‌های منطقه توضیح می‌دهد قبل از آغاز تابستان وضعیت ایمنی بوستان‌ها را بررسی می‌کنند که مشخص می‌شود وضعیت مناسبی ندارند.

او یادآور می‌شود: بر‌اساس بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید اقدامات جدی در حوزه HSE شکل بگیرد و تا پایان فصل تابستان وضعیت بوستان‌ها مطلوب شود. ما به صورت هفتگی جلسه برگزار کردیم و موارد عدم انطباق صورت گرفت. در ۲۹ خردادماه بازدید از بوستان زیتون شکل گرفت، در هفت تیرماه و ۲۶ مردادماه نیز بازرسی‌های HSE از این بوستان صورت گرفته و هیچ‌گونه عدم انطباقی در این بوستان دیده نشده است.

به گفته او پس از بازدیدهای نیروهای آتش‌نشانی پس از حادثه، هیچ گزارشی از مشکل در فنس به ما نرسیده است. فنس‌ها کاملا ایمن و محکم است و بر‌اساس تصاویری که بازرس HSE در بررسی‌ها ثبت کرده، مشکلی وجود نداشته است. متأسفانه دو خانواده از قشر کارگر که یکی از آنها صاحب فرزند دو‌قلو و دیگری صاحب یک فرزند بوده، در این بوستان حضور داشتند و این سه کودک در بوستان مشغول بازی بودند که توپ آنها وارد محوطه می‌شود و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا توپ خود را بردارند.

شهردار منطقه ۲۱ با بیان اینکه کودک اول برای برداشتن توپ به سمت فنس رفته و کودک دوم نیز از فنس می‌پرد و دچار حادثه می‌شود، می‌گوید: کودک سوم به خانواده خبر می‌دهد و با حضور اهالی و حاضران در بوستان با آتش‌نشانی تماس گرفته می‌شود و پس از حضور آتش‌نشانان و بریدن فنس‌ها، کودکان از آب خارج می‌شوند و بعد از انتقال به بیمارستان، متأسفانه یکی از کودکان با وجود اندک علائم حیاتی در ابتدای امر جان خود را از دست می‌دهد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به گزارش شهردار منطقه ۲۱ درباره حادثه غرق‌شدن دو کودک در بوستان زیتون می‌گوید:‌ این حادثه بررسی و کارشناسی می‌شود و تکلیف اینکه قصوری که بوده معلوم می‌شود. به دلیل اینکه در دوره قبل درگیر این مسائل بودم، امروز در مدیریت شهری رعایت این نکات را نمی‌بینم. اول اینکه امروز آقای پوریافر زحمت کشیدند و آمدند؛ ولی معتقدم نه شهردار تهران، اما حداقل معاون امور مناطق شهرداری تهران باید امروز به اینجا می‌آمد و گزارشی از دید شهرداری تهران درباره این حادثه می‌داد. خطابم آقای پوریافر نیست؛ چون شهرداری تهران را مسئول می‌دانیم. هر حادثه‌ای در سطح شهر تهران رخ دهد، از نظر ما شهرداری تهران و شهردار تهران مسئول است و باید پاسخ دهد. بازرسی شهرداری تهران، مرکز ارتباطات شهرداری تهران، حراست شهرداری تهران و مسئول HSE که نمی‌دانم کیست، باید همان ساعت اول یک هیئت تشکیل می‌دادند و یک گزارش تحلیلی درباره این حادثه از منظر و نگاه شهرداری تهران ارائه می‌دادند. ثانیا پس از حدود 30 ساعت وقتی خبر رسانه‌ای شد، روابط‌عمومی منطقه 21 بیانیه داد که در این بیانیه نه اظهار تسلیت و نه تأسف است و فقط به شرح ماوقع حادثه پرداختند؛ در‌حالی‌که بلافاصله مرکز ارتباطات یا دفتر شهردار تهران باید یک بیانیه می‌داد و‌ می‌گفت با کمال تأسف شنیدیم چنین حادثه‌ای رخ داده، ضمن تسلیت به خانواده محترم و ابراز همدردی طبق دستور شهردار تهران هیئتی مشخص شده و به‌زودی و در ساعات آینده مسئله را در منطقه بررسی می‌کنند و نتیجه‌اش به اطلاع شهروندان خواهد رسید که این انجام نشد و بعد از 30 ساعت روابط‌عمومی منطقه 21 بیانیه داد. نکته بعد جنبه‌های روانی و عاطفی حادثه است. ای کاش از همان لحظه اول مسئولی در شهرداری تهران مشخص می‌شد و همراه این خانواده به اورژانس، بیمارستان، سردخانه و شهر قدس می‌رفتند و در خانه این دو کارگر محروم که دو بچه‌شان را از دست دادند، بست می‌نشستند و می‌گفتند ما در خدمت شما هستیم، نگران هیچ چیزی نباشید و نمی‌گذاریم حقی از بچه‌های شما ضایع شود. بعد از سه روز آقای پوریافر به شهر قدس رفتند و با خانواده این عزیزان دیدار کردند.

امانی خطاب به شهردار منطقه می‌گوید: آقای پوریافر! پیمانکار شما موظف بوده تعدادی نیروی انسانی در آنجا داشته باشد. سؤال این است که در آن ساعت داشته یا نداشته و آیا حوض یا مخزن آبی که نشان دادید، جزء مراکزی بوده که باید نگهبان 24ساعته داشته باشد یا نداشته؟ اگر نداشته پیمانکارتان اشکال دارد و اگر داشته نگهبان در آن ساعت کجا بوده است؟ نکته چهارم ناکارآمدی سیستم HSE در سیستم شهرداری تهران است؛ یعنی آفتابه‌لگن صد دست، شام و ناهار هیچی. چند هزار بوستان در شهر تهران داریم و از همین لحظه هر آن باید منتظر باشیم اتفاقی شبیه اتفاق منطقه 21 بیفتد. در اینجا گزارش دادند چند هزار عدم انطباق شناسایی و همه را رفع کردیم. می‌گویید چهار روز قبل به آنجا آمدند و بازدید کردند و سیستم HSE گفته اینجا از نظر انطباق هیچ مشکلی ندارد؛ چطور عدم انطباق ندارد که دو بچه از بالای فنس خود را پایین انداختند. اینکه سیستم HSE نمی‌شود.

اگر نفوذ امکان‌پذیر شد یعنی سیستم ناقص و معیوب است. به این موضوعات توجه کنید. فقط برای اینکه اصلاح شود این حرف‌ها را می‌زنم تا دوباره چنین حوادثی تکرار نشود نه اینکه در اینجا اظهار تأسف کنیم و منتظر بمانیم تا حادثه بعدی رخ دهد.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز با بیان اینکه باید بررسی می‌کردیم که تجهیزات نصب‌شده غیر قابل نفوذ بوده است یا خیر، می‌گوید: باید بررسی می‌شد که استانداردهای لازم پیش‌بینی شده است یا خیر؟ باید سیم خاردار پیش‌بینی می‌شد یا حلقه‌های لاستیکی به عنوان لایه حفاظتی روی آب قرار می‌گرفت. آیا نگهبان وظیفه داشته در محل حضور داشته باشد یا مأمور سرکشی در بوستان حضور داشته است؟ ما صدای مردم هستیم که حق آنها ضایع نشود. حادثه پیش می‌آید و نمی‌توانیم ادعا کنیم که به طور قطعی از آن جلوگیری می‌کنیم اما نشان‌دادن اسناد و حادثه را گردن دیگری انداختن، به نوعی توجیه است.

عباسی با بیان اینکه باید اماکن حساس و پرتردد شهر را یک بار دیگر زیر ذره‌بین ایمنی قرار دهیم تا مطمئن شویم حادثه‌آفرین نخواهند شد، تأکید می‌کند: در ایستگاه‌های اتوبوس، بوستان‌ها و پله‌های برقی امکان حوادث وجود دارد؛ بنابراین درخواست می‌شود دستورالعمل‌های ایمنی برای تمام این اماکن در نظر گرفته شود تا شاهد حوادث این‌چنینی نباشیم.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه این کودکان جگرگوشه‌های ما هستند، می‌گوید: این منطقی نیست که کودک هشت‌ساله از روی فنس ۲.۵ متری عبور کرده و باید بررسی شود. با مباحثی که مطرح شد، در ذهن ما صحبت وزیر سابق راه و شهرسازی در حادثه قطار متبادر شد که گفتند مسافران بیمه بودند و دیه را می‌پردازند. باید این خانواده احساس کنند فارغ از هر تقصیری کنار آنها هستیم. حرف ما این است که ما به عنوان شهرداری به‌دنبال تبرئه نیستیم و باید کنار مردم باشیم و با دقت بیشتر موضوع را چندباره بررسی می‌کنیم؛ تقاضای من این است که کنار خانواده‌های داغ‌دیده در این حادثه باشیم و با چنین رویکردی، باور مردم به شهرداری را تقویت کنیم. اگر قصوری داریم باید تکلیف مشخص شود و مردم بدانند با این موضوع با جدیت برخورد می‌کنیم.

سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورا نیز با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های قبل شاهد بروز حوادث این‌چنینی به‌ویژه غرق‌شدگی و برق‌گرفتگی در بوستان‌ها بودیم، می‌گوید: از شهرداری می‌خواهیم با اقدامات لازم، از بروز این حوادث جلوگیری کند. کمیته‌ای برای جلوگیری از چنین حوادثی در مناطق بیست‌و‌دوگانه شکل بگیرد تا پیش از وقوع حوادث، بتوانیم از آن جلوگیری کنیم و به وزارت آموزش و پرورش نیز تذکر می‌دهم که دوره‌های آموزشی شنا برای دانش‌آموزان برگزار کند و آگاه‌سازی کودکان برای جلوگیری از حوادث احتمالی را در دستور کار قرار دهد.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا هم با بیان اینکه پیش از این نیز شاهد حوادثی بوده‌ایم، می‌گوید: سقوط یک کودک در چاه، قطع عضو کودکی در پله‌برقی، سقوط چند نفر در پله‌برقی مترو، تخریب ساختمان در خلازیر و جان‌باختن پنج نفر نشان می‌دهد که باید ایمنی در دستور کار مدیران شهری قرار بگیرد. ما از زحمات شهرداری تقدیر می‌کنیم اما به معنای این نیست که به HSE بی‌توجهی شود. بنا بر این نیست که پس از هر حادثه دلیل آن را اعلام کنیم، بلکه باید راهکارهای پیشگیری از حوادث را بررسی کنیم.

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در برخی موارد حتی کاشت گل رز در بوستان‌ها و آسیب‌دیدن کودکان با دست‌زدن به این گل‌ها از سوی کارشناسان HSE مورد ایراد است، یادآور می‌شود: با توجه به این موضوعات، باید موارد مرتبط با HSE در بوستان‌ها و اماکن عمومی رعایت شود؛ از سویی دیگر باید دلجویی از خانواده‌ها به موقع انجام شود. ما ۲۴ ساعت پس از حادثه، موضوع را از رسانه‌ها شنیدیم و شهرداری واکنشی نداشت. اگر واکنش به‌موقع انجام شود از حاشیه‌سازی‌ها جلوگیری خواهد شد.

در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران همچنین نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شورا با افزایش 45 درصدی هزینه سرویس مدارس موافقت کردند. برخی از اعضای شورای شهر با افزایش 45 درصدی مخالف بودند که رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعلام کرد که پیشنهاد اولیه افزایش 80 درصدی بود و برخی از مدارس قبل از مصوبه شورای شهر در حال قرارداد با اولیا با افزایش صددرصدی هستند و همین رقم نیز مورد اعتراض رانندگان سرویس مدارس است.

در این جلسه لایحه شهردار تهران در تعیین حد نصاب ترک تشریفات معاملات در شهرداری تهران برای سال 1402 نیز مورد بررسی قرار گرفت. میثم مظفر دراین‌باره با اشاره به اینکه وزارت کشور فرمولی را برای ترک تشریفات برای شهرداری کشور در سه سطح پیشنهاد و ابلاغ کرده است؛ توضیح می‌دهد: مبلغ پیشنهادی شهرداری تهران ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و براساس سطح کمتر اختیارات است و با تصویبی که در شورای شهر انجام می‌شود؛ ترک تشریفات تا این رقم در اختیار شهردار خواهد بود. ضمن آنکه مقرر شده تا اگر حد نصاب ترک تشریفات بیش از ۲۰ میلیارد تومان باشد؛ هیئت وزیران نیز باید مبلغ را تصویب کند. او با اعلام اینکه حد نصاب ترک تشریفات تنها یک بار در سال مصوب می‌شود؛ یادآور می‌شود: تنها مواردی که خارج از حیطه اختیارات آیین‌نامه باشد؛ به‌صورت موردی در شورا بررسی و مصوب می‌شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم می‌گوید: ما موظف هستیم موارد را هر وقت که شورا بخواهد، گزارش دهیم. تعداد ترک تشریفات شهرداری، پنج مورد بوده و گزارش آن را ارائه می‌کنیم. ترک تشریفات براساس مصوبه کمیسیون ماده ۱۴ انجام می‌شود. ما گزارش را ارائه خواهیم کرد و اگر تخلفی باشد، شورا بررسی خواهد کرد.

در نهایت حد نصاب ترک تشریفات معاملات در شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲، به مبلغ ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها