|

صاحبه با مهرنوش ساوری

پیوند زن و درخت

مهرنوش ساوری متولد 1360 است و از دوران نوجوانی به یادگیری هنر تحت نظر هنرمندان شاخص پرداخت. او با آموزش هنر توسط علیرضا آدم‌بکان هنر را آموخت و سپس به تحصیل دانشگاهی پژوهش هنر نیز روی آورد.

پیوند زن و درخت

شهرزاد رویائی: مهرنوش ساوری متولد 1360 است و از دوران نوجوانی به یادگیری هنر تحت نظر هنرمندان شاخص پرداخت. او با آموزش هنر توسط علیرضا آدم‌بکان هنر را آموخت و سپس به تحصیل دانشگاهی پژوهش هنر نیز روی آورد. او همیشه با طبیعت در آثارش سعی بر بیان مفاهیمی انسانی و اجتماعی را داشته است. ساوری اکنون به جزئیاتی مشابه میان زن و گیاه پرداخته و آن را در مجموعه آثاری با عنوان «گیاژین» به نمایش گذاشته است. او با رنگ‌های تند و پس‌زمینه‌ای از سیاهی‌ها تکنیک‌های مختلفی مانند اکریلیک روی بوم و راپید بر مقوا را به کار می‌گیرد. نخستین نمایشگاه انفرادی از آثار این هنرمند سال 1400 برگزار شد و اکنون گیاژین به عنوان دومین نمایشگاه انفرادی از این هنرمند محسوب می‌شود که از روز 21 مهر در گالر دنا در حال برگزاری است. ساوری زن را به عنوان عنصری از طبیعت و مانند درخت غیرقابل‌حذف از طبیعت و مسیر زیست می‌داند و نشان می‌دهد.

 ایده خلق این مجموعه چطور شروع شد؟

ایده درخت و تبدیل‌ آن به انسان سال‌هاست با من آمیخته شده، اما تنیدگی‌اش با زن از زندگی از زیسته من به عنوان یک زن شکل گرفته است.

 پیوند بین عناصر طبیعت با مفاهیم انسان و به‌طور مشخص زن را چطور می‌بینید؟

انسان جزئی از طبیعت است و شما درخت و گیاه را از زندگی حذف کنی دیگر طبیعت مفهومش را از دست می‌دهد. من فاصله بین انسان و طبیعت را با نقاشی یکی کردم و سعی کردم رشد انسانی را با طبیعت بی‌فاصله ببینم. انسان و طبیعت در هر حال گره خورده‌اند.

 بیشتر آثار با تنه درختان شکل گرفته و آنها را به صورت خشک می‌بینیم. علت این رویکرد چیست؟

فقط محدود به تنه درخت نیست؛ جایی گیاه است و برگ و جایی تنه درخت. این عناصر با توجه به فرم نقاشی و مفهوم مد‌نظرم متفاوت به کار رفته است. جایی که خشکی درختان را نشان می‌دهم، در واقع به نوع زندگی انسان و تأثیرش بر نابودی طبیعت تأکید دارم.

 مسیر هنر از کجا و چگونه برای شما شکل گرفت؟

از سال 1389 به صورت حرفه‌ای وارد عرصه هنر شدم و نمایشگاه‌های گروهی داشتم، اما از ابتدا باید بگویم که من تقریبا از دوران دبیرستان به کلاس‌های هنری رفتم. در کلاس‌های آقای آدم‌بکان شرکت کردم و در ادامه به تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس پژوهش هنر پرداختم و تلاش برای برگزاری نمایشگاه از آثارم داشتم.

 ترکیب پارچه و نقاشی از چه روی در آثارتان ایجاد شد؟

پارچه بدن انسان را می‌پوشاند و عنصری است که انسان آن را به وجود آورده است. جایی که پارچه به کار رفته مفهومی از زیست انسان را نمایان می‌کند. آثار من به صورت یک بافت با پارچه عجین شده و مستور‌شدن انسان را نشان می‌دهد، در‌حالی‌که همه به صورت برهنه به این جهان پا می‌گذارند.

 انتخاب نام این نمایشگاه بر چه اساس است؟

گیاژین ترکیبی از گیاه و مخفف کلمه زن است. زن و گیاه هر دو زاینده هستند و با عدم رسیدگی خشک می‌شوند و با امید سرشار و بارور می‌شوند.

 بازخوردها از نمایشگاه چطور بوده است؟

میزان حضور مخاطبان و آنچه از حس‌و‌حال‌شان دیدم و شنیدم واقعا عالی بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها