|

از مصر تا کنکور

هر روز در گوشه و کنار دنیا و در سرتاسر کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد که بر مبنای آمار و اطلاعات است. برخی از این آمار را مرور می‌کنیم.

از مصر تا کنکور

هر روز در گوشه و کنار دنیا و در سرتاسر کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد که بر مبنای آمار و اطلاعات است. برخی از این آمار را مرور می‌کنیم.

میزبانی از فقط 7 هزار نفر

وزارت خارجه مصر اعلام کرد آمادگی‌های قاهره برای تسهیل پذیرش و تخلیه اتباع خارجی از غزه از طریق گذرگاه رفح بررسی شد که تعداد آنها حدود هفت هزار نفر با تابعیت بیش از ۶۰ کشور است.

وزیر خارجه مصر چند روز پیش اعلام کرده بود: «پیشنهاد وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی برای انتقال میلیون‌ها فلسطینی به شبه‌جزیره سینا در مصر یک پیشنهاد سخیفانه است. کشورها دارای حاکمیت هستند و از طریق مرزها و ساکنان خود به صورت دقیق مشخص شده‌اند. موضوع کوچاندن، یک مسئله مغایر با قوانین بشردوستانه بین‌المللی است. فکر نمی‌کنم هیچ‌کسی بخواهد یک اقدام غیرقانونی انجام دهد».

خانه‌های خالی

یک کارشناس اقتصادی به رسانه‌های اقتصادی گفته است: «در حال حاضر طبق آمارها حدود چهار میلیون مسکن خالی در کشور داریم و اگر دولت این واحدهای خالی را به روش‌های مختلف از قبیل دریافت مالیات یا نظارت ساماندهی کند، شاید به ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز نباشد. در مناطق شمال تهران بعضا مشاهده می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد برج‌های ساخته‌شده خالی مانده است. در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد منازل در مرکز تهران نیز به سرنوشت خانه‌های شمال تهران مبتلا شده و اکثرا خالی از سکنه است».

مافیای ۷۰ هزار میلیارد تومانی کنکور

وزیر آموزش و پرورش در نشست با دانش‌آموزان استان اصفهان به وضعیت گردش مالی درباره کنکور اشاره کرد و گفت: «در سال آینده تأثیر قطعی معدل در کنکور به ۵۰ درصد می‌رسد و برای دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم امتحانات نهایی هماهنگ برگزار می‌شود». او در بخشی از سخنانش اشاره کرد طبق گفته برخی افراد، ۷۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی مافیای کنکور است و برخی توقع دارند آینده دانش‌آموزان را به خاطر منافع آنها  به خطر بیندازیم.

پرتغال و رکورد جدید

پرتغال به‌تازگی به نقطه عطف مهمی در استفاده از انرژی تجدیدپذیر دست یافته است. برای یک آخر هفته، این کشور تنها با انرژی تجدیدپذیر کار کرده است. این دستاورد و پیشرفتی است که پرتغال با برنامه‌ریزی طی سالیان گذشته توانسته به دست آورد. پرتغال در تلاش بود تا اتکای خود به سوخت‌های فسیلی را حداقلی کند. تا ماه پیش این کشور نیمی از مصرف برق خود را از طریق منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کرد. پرتغال اعلام کرده که در آخر هفته قبل حدود ۱۷۰ گیگاوات برق تولید شده که حدود ۹۷ گیگاوات از باد، 

۶۸ گیگاوات از نیروگاه‌های آبی و شش گیگاوات هم از انرژی خورشیدی بوده است. از این مقدار تولید پرتغال ۱۳۰ گیگابایت را مصرف کرده و بقیه را به اسپانیا صادر کرده است. البته برای یک روز این اتفاق افتاده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها